Jump to content

Kule fast i løpet. Hvilken vei banker jeg den ut?


KennethA

Recommended Posts

Da er det min tur til å bæsje på leggen. Mest sansynlig lite eller ikkeno krutt i patronen. Hørte ett lite puff, og så vekslet den ikke.

Glock 19 gen 4

 

Har skrustikke, noen trebiter, 8mm messingpunch og hammer, så det ordner seg nok. Men hvilken vei er riktig vei å banke den ut? Mener å ha lest/hørt at man skal banke ut kula den veien den går, men på den andre siden så er jo tilbake mot kammeret den korteste veien.

 

Hva mener dere?

20140416_190757.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hva med å bare lade inn ei hylse med krutt og skyte opp i sikker retning?

 

Har tenkt tanken, men redd jeg gjør vondt verre. Har du noe erfaring med det?

 

Gjorde det i en 45/70 der kula satt fast på samme plass som din sitter. Brukte ei full ladning jeg normalt hadde brukt til den kula og en papirdott på toppen. Inn i kammer og skudd i sikker retning opp. Kula var borte og det var bare å pusse.

Link to comment
Share on other sites

De som har prøvd sier at det går fint å skyte den ut, men jeg er skeptisk.

Jeg tror et er best å banke den ut mot munningen. Setter du messingstang mot kulespissen vil du ekspandere kulen slik at den utvider seg og sitter enda fastere. Så nær kammeret som den er kan du også bore ut senter av kulen før du banker den ut med en 9 mm trestokk.

Link to comment
Share on other sites

Lag deg en squib rod og ha den alltid med i skytebagen.

Rod´en bør ha en diameter på bortimot løpsdiameter for å sikre at du ikke bikker den ut på siden av kula.

Bruker du messing er det bare å sette den inn forfra og dunke løs (denne kula er så nær kammeret at du dunker den tilbake).

Bruker du en stålstang må du teipe eller sette på en krympestrømpe for å ikke skrape opp løpet.

Sett løpet mot et stabilt underlag og dunk med en fiberhammer (eller vanlig stålhammer dersom du er 100 sikker på å ikke bomme og treffe løpet isteden).

Kula kommer sikkert ut etter noen få, men bestemte kakk.

Dersom rod´en har for liten diameter kan du risikere det som står i innlegget over, dvs. at den skvises hardere mot løpsveggen, men har den riktig diameter skal dette gå smertefritt.

Link to comment
Share on other sites

Sånt har jeg også fått til noen ganger :-)

Klok av skade har jeg alltid med en 300 mm lang forlenger i skytebagen, http://www.kamasatools.com/no/Produkter ... Forlenger/" target="_blank

 

Ett kjapt slag med hammer eller noe annet en finner på skytebanen eller i bilen så går det veldig bra, jeg banker alltid kula inn mot kammer, det er korteste veien ut, vist det er på revolver så har en jo heller ikke så mange alternativ vist kula står i mellom tønne å løp :-)

Link to comment
Share on other sites

Ikke så veldig uvanlig når man bruker autopresse :-)

Absolutt ingen katastrofe heller, det er bare å banke den tilbake den veien den kom.

(Man burde forresten banke en kule gjennom løpet for å få vite den korrekte kulediameteren når man lader selv, men da en bløt blykule ;-) )

Link to comment
Share on other sites

Det forundrer meg litt at folk "lager" eget verktøy for å slå ut kuler som sitter fast pga at dem har glemt å ha krutt i patronen.......hmmmm :shock:

Når man har holdt på med dette noen år kommer man fra tid til annen ut for tilfeller som dette, da gjerne hos skytekompiser.

Når jeg tenker etter er det de som trenger verktøyet mest som aldri har det med seg.

Kanskje en sammenheng ?

Sånt er forøvrig årsaken til at jeg aldri vil montere en RL550 på ladebenken min.

 

Mitt verktøy ble laget en tid da jeg brukte en Lee Pro 1000 med fjærretur på kruttmålet (veldig gammel type).

Jeg fant rimelig kjapt ut at lenkeretur var mer pålitelig, så kruttmålet ble bygd om.

Etter den tid hadde jeg ikke problemer med nulladninger.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er greit å ha med noe sånt i skytebagen, det er ikke mer en ei uke siden en i klubben måtte låne den for å få ut ei kule fra en revolver. Det er noen små ting som er greit å ha med i skytebagen som en eller annen trenger av og til, litt verktøy,ei lita flaske olje,plaster, et ekstra sett hørselvern. Det er jo ikke noe gøy vist noen må avslutte på grunn av små bagateller som lett kan fikses på plassen.

Link to comment
Share on other sites

Har banket ut et antal kuler og banker dem om mulig ut den veien kula er tenkt å gå, dette funker som regel dårlig med revolvere forsåvitt. Kula går som regel ut lett. Bruker 8mm alupinne da jeg ikke har fått tak i messingpinne.

Har også brukt vanlig blomsterpinne i træ og en skrutrekker men det er vel ikke det optimale.

Link to comment
Share on other sites

noen få, men bestemte kakk.

Hehe, klarer ikke å la være, men hvor mye kraft er "bestemte kakk"?

"Svake kakk"=20J

"Små-kakk"=35J

"Lahammerenbarefalle-kakk"=50J

"Taisåhardtatjegmåsikte-kakk"=75J

"Bestemte kakk"=90J

"Håperjegikkebommer-kakk"=110J

"Nåskaldenfandenmegløs!-kakk"=160J

:?::smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er mulig å kjøpe "rundpinner" av tre, i byggevarer med litt utvalg. Også andre steder, som har bra utvalg av listverk. Har sett dem ned til 5, eller var det 6 mm og opp til 25 mm dim. (alt fra blomsterpinner, til Oldermors stenger). De føres i lange lengder, 3, eller 6 meters lengder. Har selv satt fast både 38 og 9mm kule i løp. Og benyttet en slik trepinne til å banke på. Da skader en ikke løpet og kjøper en dim som passer, ekspanderer heller ikke bløte kuler ved utbanking.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...