Jump to content

Valg av kaliber


Morty

Recommended Posts

Har tenkt å kjøpe meg en tikka, men da var det valget av kalibere...

 

Det står om 6,5x55 eller 30-06. den skal brukes til elg, rådyr, og drømmer en gang å jakte reinsdyr. Så det blir jo kansje lange avstander. Eller er det andre kalibere som kan treffe i et relatift lite område på korte og lange hold? (jeg er ikke interesert i super magnum kalibere som 375 H&H...)

 

Takker for svar

Morty

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen praktisk forskjell i kulebane for 6,5 og 30-06 på normale jakthold. Dersom du takler litt mer rekyl så vil 30-06 gi deg tyngre kule og bedre virkning i dyret. (uansett hva 6,5 fansen mener, så er det et faktum at jo større kulen er, jo større skadepotensiale har den). Dette gjør 30-06 bedre egnet på elg. På rein og hjort har forskjellen mindre betydning.

6,5 gir deg muligheter for å få billig kvalitetsammunisjon gjennom skytterlagene, og det kan telle litt dersom du skal skyte mye. Lader du selv er det minimal forskjell på prisen.

 

Mitt råd er, kjøp det du har mest lyst på.

Link to comment
Share on other sites

Men det er bedre presisjon i en 308 enn en 3006

 

Du skal ikke tro alt du leser. Selvfølgelig er ei rifle bygget for presisjon i 308W mer presis en ei jaktrifle i 3006.

Men du bør nok være en god benk skytter med tillhørende og lik rigg i begge patrornene for å se forskjelden.

 

en 3006 kan bli like presis som både 308W og 6.5 variantene.

Link to comment
Share on other sites

6,5 gir deg muligheter for å få billig kvalitetsammunisjon gjennom skytterlagene, og det kan telle litt dersom du skal skyte mye. Lader du selv er det minimal forskjell på prisen.

 

Mitt råd er, kjøp det du har mest lyst på.

Du får også kjøpt billig kvalitetsammunisjon til 308 og 30-06 gjennom skytterlag.

Link to comment
Share on other sites

Var gjennom samme prosess for en stund siden. Stod mellom 6,5, 308 og 30-06. Kuttet ut 6,5 fordi jeg jakter mye elg så jeg ville ha en tyngre kule. Fordelen med 308 var spesielt hvis du skal kutte pipa og sette på demper. Det var først da jeg satte meg ned å leste i ladeboken at jeg skjønte hvor mye mer fleksibel og kraftig 30-06 var enn 308 så det ble den. Prismessig er det stort sett likt. Jeg lader ikke, men kr 6 pr skudd for treningsammo er OK for meg.

Link to comment
Share on other sites

Har du først valg deg en Tikka rifle så gå for 30-06 eller 6.5x55. Ikke for det at 308W gjør jobben godt nok for det gjør den så absolutt. Men Tikka leveres kunn med lang låskasse og det er jo greiest å bruke en patron som er tilpasset låskassen og da blir 308W en for kort patron. 6.5x55 er et godt valg til bruk på rådyr og rein samt hjort, men for min del hadde jeg ikke valgt 6.5x55 til bruk på elg. Den legger riktig nok elgen i bakken, men det er litt verre å se skuddreaksjon på et såpass stort dyr som elg med kaliber 6.5x55.

Link to comment
Share on other sites

Om du blir noe klokere av det jeg skal trøkke ut av meg nå, det får du avgjøre :mrgreen:

 

Jeg har sjøl både 6.5x55 og 30-06 som brukes til jakt. Jeg har utelukkende bare brukt 6.5'n til jakt på alt ifra elg og nedover + bjønn i Canada. (Jeg har ikke skutt elg, så er det sagt.) Dette pga. at det var først i vinter jeg fikk tak i en kikkert til 06'n + at det var først ifjor jeg og noen kamerater klarte å få oss elgjaktterreng. 6.5 er mer enn godt nok, men det er liten tvil om at jo større kule, jo større sårkanal, og det gir igjen fortere forblødning av viltet. Men til rådyr så synes jeg at 6.5'n min har vært perfekt. Knall og fall + helt ok slakt.

 

Takler du rekyl, så ville jeg vel gått for 30-06. Da har du mere trøkk. Men jeg ville også putta på en lyddemper hvis budsjettet tåler det, og da blir rekylen ca. som en 6.5 trur jeg. Dette har jeg ikke testa, så det blir bare antagelser. 6.5'n ble det ihvertfall minimal rekyl på, og tilsvarende mindre munningsvipp så det f.eks er lettere med oppfølgingsskudd. I tillegg så sparer du hørselen til både bikkja og deg sjøl. Lyddemper har bare fordeler med unntak av at jeg får fortere mirage på banen ved et par tre raske serier.

 

Jeg skal kappe og gjenge min 30-06 neste år. Lyddempern sitter på 6.5'n. Dum og uvitende som jeg var, så trudde jeg at jeg måtte ha en lyddemper som passer til kaliber'n, og jeg må vel også si at jeg synes det var dårlig av dem hos børsemakern å ikke nevne dette med et jævla ord, enda vi snakka en god del om våpen + at han så jo alle de forskjellige grøvre kaliberne jeg hadde på våpenkortet mitt da han måtte ha det pga. kjøp av demper'n. Synes det høres sprøtt ut at man må fremvise våpenkort ved kjøp av demper, men det får nå være så. Men det var heldigvis en som ville bytte min 6.5 demper mot en kal. 30 demper, så defor skal jeg ha samme demper på begge våpna :mrgreen:

Dette sparer man penger på. Til informasjon har jeg Hausken demper, og null erfaring med andre dempere.

 

OBS: du kan ikke ha lyddemper som er til kalibre under det våpenet du skal ha det på. Altså ikke en demper til kal. 6.5 på en kal. 30

 

6.5'n kommer alltid til å bli med meg på rådyrjakt og fuglejakt, men jeg kommer til å dra med meg 30-06'n på elgjaktposten neste år....det vil si at begge våpna blir med, men det er 06'n som blir brukt, også har jeg 6.5'n som back up hvis noe skulle skje med våpen eller kikkert på 06'n.

 

Ønsker deg lykke til med valget, og tenk deg grundig om, for det blir det billigste :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ble noe klokere ja, tenker at det blir en 6,5x55. Det blir ganke billig når jeg er medlem i skytterlag med relatift lav pris på skudd. Men er det andre som har erfaring med lang distangse skyting med6,5x55 i tikka?

 

Og valg av tikka, jeg har lyst på de med justerbar kolbe (tactikal, varmit, super varmit) hvem av de skal jeg velge?

Link to comment
Share on other sites

Morty, dersom du som jeger kjem til å tilhøyre det store, store fleirtalet, så endar du truleg opp med å avfyre godt under 200 skudd årleg. Det viser all statistikk. I tråden over har du fått mange gode argument og betraktningar for og imot dei to kalibera du vurderer. I mine auge bør prisen på ammunisjon vere det du vektar ALLER MINST!

 

Sjølv med ein prisforskjell på ti kroner smellen, så vil det ikkje utgjere ein større forskjell i årleg utgift enn fattige 2000 kroner. Dersom du ser på andre utgifter knytt til å jakte, som: jegeravgift, jaktkort, foreningsmedlemsskap, våpensøknader, kikkert, våpenskap, jaktradio, jaktdress/bekledning, nye jaktstøvlar kvart tredje år, reiseutgifter, ny frysar :) og generell havesykje kvar gong det dukkar opp spennande ting, så blir ammoutgiftene ei pølse i slaktetida.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...