Jump to content

............. ... ..


Dachs

Recommended Posts

Kammeret.no — et godt sted å være

En hyllest til frihet og fred

 

For å sekundere Dachs: Kammeret.nos mål ikke å være konkurrent til andre fora. Vårt mål er å skape et nettsted slik vi ønsker at det skal være, brukerstyrt og solid på innhold, og dette har vi valgt å benytte oss av vår frihet til å gjøre. :)

 

Det er brukerne som er Kammeret.no, siden det faktisk er brukerne som produserer innholdet vårt. Vårt mål er at alle brukerne skal føle og være trygge på at Kammeret.no er "mitt" forum. Som ellers i verden, er det best for alle at eiere opptrer seriøst når de forvalter eierskapet sitt. Det er bare under slike forhold det over tid vil være mulig for brukerne å forme sitt eget forum.

 

Derfor er Kammeret.no ikke et sted der det man kan komme med negative budskap om andre nettsteder — eller om egne eller andre foras brukere, for den saks skyld. Det skal ganske enkelt være et godt sted å være! Her skal vi leve i fred med andre, og drittslenging om andre er ikke forenlig med dette.

 

Vi lever etter regelen om å leve og la leve og har fokus på å skape det som er vårt. Men det betyr ikke at Kammeret.no er et sted der for de kraftige debattene, de dyptpløyende diskusjonene og de tunge slagene! Tvert imot, her inne vil det nok av og til bli gitt både en ærlig omgang juling og andre kjærtegn.

 

Ta i bruk Kammeret og gjør det til ditt!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Well, jeg har prøvd å lese gjennom endel gamle tråder på SL i jula, og det er trist lesing endel av dem, etter at sentrale deler har blitt erstattet med ......, slik at det blir et puslespill å foprstå hva som var poenget, og eneste redning er om noen ANDRE har quotet deler av de ..... delene.

 

Så SL er nok tydeligvis en konkurrent ja, og det er noen som har bidratt til det.

 

SL fortsetter som før, nye tråder fylles fortsatt med bra innhold.

K! ser bra ut, men har færre innlegg

 

Det som er verdt å legge merke til, er at støynivået på SL ble vesentlig lavere etter at kammerflyktningene dro. Det er kanskje noe å tenke på det - at man har bidratt negativt der borte selv??

 

Selv synes jeg nåværende løsning er bra, dersom man klarer å leve etter prinsippet Live and Let Live, og akspterer at ueninghet er BRA - det er bare ved å tørre å lufte uenighet, og diskutere seg fram til man enten blir enige, eller flere parter forstår hvorfor man er uenige og blir enige om å la det ligge der, at virkelig fremgang kan komme.

 

Å kreve at alle skal tenke likt og marsjere i gåsegang har sjelden ført til noe, og da som regel bare til djevelskap.

 

Ha et fint nytt år, Sluttstykke-Kammeret består!

Link to comment
Share on other sites

Du står fritt til å komme med all verdens konklusjoner. Siden de fleste av konklusjonene ikke har noen rot i virkeligheten, reserverer jeg meg imidlertid mot dem. Dette kan gjøres ganske enkelt: Jeg forholder meg til det faktum at det er jeg som eier mine innlegg på internettfora. På et generelt grunnlag gleder jeg meg på andre foras vegne når støynivået der går ned. Hva som videre foregår på andre fora, synes jeg du skal diskutere på de respektive foraene.

 

Det er for øvrig ikke noe som heter "Sluttstykke-Kammeret". Godt nytt år til deg også. :)

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg gjøre som Andre™ har gjort før meg ("på andre fora"): Jeg skal lage litt - forhåpentligvis konstruktivt - bråk. Eller snarere: Forsøke å motvirke gruppetenking i et forsøk på å bidra til økt forståelse og bevissthetsnivå.

 

Initiativtagerne bak Kammeret gikk nokså høyt ut på banen med idealer om styringsform og sameksistens:

kammeret.no skal være styrt og eiet av brukerne
Vi ønsker ikke å frata noen andre forum deres medlemmer. Vi vil heller oppfordre til deltagelse på andre forum
Vi lever etter regelen om å leve og la leve

 

Høye idealer er en God Ting™. Imidlertid skaper det høye forventninger om man flagger de samme idealene såpass tydelig som det er gjort i dette forumet. Og der skurrer det litt i mine ører. Ihvertfall foreløpig. Jeg håper at det er snakk om fødselssmerter, men ihvertfall jeg (og muligens noen til) synes det blir litt for langt fra lære til liv når jeg ser

 

å teste ny funksjonalitet på denne måten er ikke god praksis
hvis du jobber på en ting du ikke får 5 øre for, i timesvis, og leser alt du kommer over for å få det til å virke, og noen sier at detta var skikkelig teit sammensatt, og at du skal velge andre farger føre du engang har rekt å se på farger. hadde du fått lyst til å jobbe med det samme i xxxx antall timer til da?
Nå synes jeg ærlig talt du er i overkant pågående
håper disse tingene kun er midlertidig
det er det nok ikke
nå er det sånn som det er
Det er tydelig å se av dine innlegg at du ikke vet hvor mye arbeid som ligger bak det som er gjort på forumet hittil

 

Her tillater jeg meg å svare, siden denne faktisk var rettet direkte til meg: Det er pokker så klart at jeg ikke vet hvor mye arbeid som er lagt ned, jeg er ikke med i "dugnadsgjengen". Men når konstruktiv og (i mine øyne) velfundert kritikk bilr avfeid på en nokså kontant og (i mine øyne) politbyrå-lignende måte, mener jeg at det bør være tillatt å sette spørsmålstegn ved hvordan kritikk blir mottatt. Især når man går såpass høyt ut på banen som denne gjengen har gjort. På SL er det et viktig ord som går igjen: "Takhøyde". Smak litt på det. Jeg googlet "takhøyde site:kammeret.no", og vet dere hva? Jeg fikk null treff. :?

 

Jeg vil til slutt "tale omega midt imot" og nettopp trekke inn

Hva som videre foregår på andre fora

siden jeg mener at det admin/moderatorgruppen hevder på dette forumet bør kvalitetssjekkes i forhold til hvordan de de facto opptrer i resten av verden:

...

I mine øyne er dette ikke å "leve og la leve". I mine øyne grenser det til smålighet. Jeg håper at jeg misforstår.

 

På tampen ønsker jeg "dugnadsgjengen" et fortsatt godt nytt år og vil i kveld tusle bort i bokhylla for å finne fram en gammel klassiker: "Animal Farm" av George Orwell. Et lite stykke litteratur som aldri mister sin relevans som advarsel om hvordan veien til Helvete fremdeles er brolagt med gode forsetter.

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne er dette ikke å "leve og la leve". I mine øyne grenser det til smålighet. Jeg håper at jeg misforstår.

Du vet at du misforstår. Dette med sletting av innlegg (["..."]) vet du utmerket godt hva jeg og andre her synes om, så småligheten lander egentlig i ditt eget fang akkurat nå ettersom du forsøker å lage bråk du vet vil oppstå rundt dette - enda du også vet svarene du kommer til å få. Temaet er allerede utdebattert, og vel så det. Jeg har ingen intensjoner om å måtte forsvare meg mot grunnløse påstander igjen - selv om dette en utmerket måte å lage et helsikes rabalder på, som du endatil forsøker å velte skylden for over på mottakersiden av dritten som blir slengt.

 

Det hadde jeg ærlig talt ikke forventet av deg, men registrer sørgelig nok at det skjer.

 

Men dersom du mener at dette er et kjempeproblem på SL, bør du initiere debatten akkurat der; på SL. Jeg tror ikke jeg kommer til å delta, så dersom du gjentar påstandene dine der får de nok massiv støtte, og kan til og med bli stående uimotsagt. Kanhende de en dag av den grunn også blir sanne. Hvem vet?

 

Drittlei av krangling?

 

At det gjøres menneskelige feil, kan jeg desverre ikke stille noen som helst granti for, hverken nå eller i fremtiden. Har du kandidater uten disse lytene til jobben, vil jeg mer enn gjerne settes i kontakt med dem. Så siden du føler deg støtt på vegne av andre (hvorav noen jeg har tatt dette med på tomannshånd), vil jeg få be om unnskyldning for de kommentarene folk føler seg støtt av. De som føler at de har noe uoppgjort i slike sammenhenger, bes kontakte undertegnede på PM for avklaring av situasjonen(e). Jeg kommer ikke til å kjøre slike seanser i full offentlighet - bare så det er sagt.

Link to comment
Share on other sites

Faen heller, Morten! Nå synes jeg ærlig talt du bør sjekke på apoteket om de har et middel mot ømme tær, for makan til aggressiv reaksjon hadde jeg faktisk ikke venta! Ikke fra deg!

 

Ja, jeg er drittlei krangling. Derfor prøvde jeg å formulere en noenlunde sivilisert kritikk mot Ting Jeg Ikke Synes Om™ her på Kammeret. Jeg håpet at det gikk an å diskutere sak, heller enn å angripe person. Men det stranda kjapt og kontant. Hva i helvete veit du om mine motiver?

på tiltale>

 

Da Kammeret startet opp, var jeg en av de som trodde på tiltaket. Hvis du sjekker postingene mine, bør du se at jeg faktisk gjorde meg flid for å bidra med relevant info. Men sett fra en vanlig brukers side er det tendenser som jeg ikke liker. Derfor prøver jeg å fortelle hvordan ting kan oppfattes fra bl.a. mitt ståsted. På SL går det for tiden siviliserte tråder, problemet er ikke der. Problemet er misforholdet mellom hva kammergjengen sier i festtalene sine og hvordan de faktisk oppfører seg. Siden jeg ikke ønsker å miste den trua jeg hadde i desember, prøver jeg å si fra om dette, slik at ting som i mine øyne er avvik fra kompasskursen kan rettes opp.

 

Jeg vil fortsatt hevde at formålet med forrige innlegg ikke var:

- å forsøke å lage bråk jeg vet vil oppstå rundt dette

- å komme med grunnløse påstander (det ville jeg faktisk likt å sett dokumentert!)

- å fordele skyld

 

Formålet var å prøve å bidra til "sameksistens". Oh well.

øk på sivilisert diskusjon>

 

EDIT: Jeg ser at jeg svarte på v.1.0 av svaret ditt. Jeg skal lese tillegget i v.1.1

Link to comment
Share on other sites

Hei Sako 30-06.. jeg har lest din posting av 02 Jan 2008, 14:55 flere ganger nå. Jeg er ikke kar om å se hva du kritiserer, helt egentlig.

 

Jeg har fått med meg at det er vært diskutert litt rundt om på internett en "vi og dem holdning" til ett par fora, og at det her på kammeret har vært en ganske "effektiv" stenging av tråder, spesielt tråder med forslag og kritikk (positiv/negativ).

 

Her på forumet har jeg ikke sett noen tråder stengt pga krangel, men en ganske rask stengning av tråder av typen "forslag", litt uvist av hvilken grun enkelte gang.

Men jeg har regnet med at de tekniske gutta som styrer med å få dette til å fungere har oppfattet signalene og stenger for å få litt oversikt...

 

Enkelte kommentarer kunne vært en del mer diplomatisk før tråder blir stengt, men jeg mener også man ikke kan ta seg nær av alt som blir sagt.

 

Dugnadsgjengen her har også gått høyt ut, og lagt lista høyt, kanskje for høyt i forhold til å få ting opp å gå. Det er nå ca en måned siden kammeret ble åpnet, og andre forum, feks sluttstykke da det ble åpnet hadde bare noen få registrerte brukere, en kompisgjeng rett og slett, og forumene vokste sakte fram.

Den muligheten får ikke Kammeret, det forventes av oss brukere å være opp å gå fra dag en, og de skal fortsette der sluttstykke var da det var på topp. Det er noe til forventninger å leve opp til. Og helt umulig etter min mening.

 

Det som er positivt er at det ser ut som en litt aktiv moderering på det andre forumet også har hevet kvaliteten der. Og er det slik att Kammeret blir sett på som en konkurent til Sluttstykke så er det kanskje positivt for oss som brukere av internettforum. Vi får flere oppegående og aktive forum å velge i, noe som gjør at de som driver de forskjellige forumene, hvis de er interessert i trafikk der er nødt til å holde ugresset nede og kvaliteten oppe. Så er det opp til oss som poster å finne ut hvor vi trives, og bidra så godt vi kan.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan gjøres ganske enkelt: Jeg forholder meg til det faktum at det er jeg som eier mine innlegg på internettfora. ...... Hva som videre foregår på andre fora, synes jeg du skal diskutere på de respektive foraene.

 

 

Dette med sletting av innlegg (["..."]) vet du utmerket godt hva jeg og andre her synes om, så småligheten lander egentlig i ditt eget fang akkurat nå ettersom du forsøker å lage bråk du vet vil oppstå rundt dette - enda du også vet svarene du kommer til å få. Temaet er allerede utdebattert, og vel så det.

 

Diskusjon om sletting av egne innlegg på andre fora hører selvsagt hjemme der og ikke her. Men her er det absolutt på sin plass å påpeke det åpenbare misforholdet mellom liv og lære hos enkelte av kammerets ledere. Jeg er godt kjent med begrunnelsene, men det endrer ikke på det faktum at sletting innebærer at andres tråder blir helt eller delvis ødelagt. Det samsvarer dårlig med uttalelser om å "leve og la leve".

 

All ære til dem som har brukt en masse tid og krefter på å få dette forumet på bena på imponerende kort tid. Jeg synes det er synd enkelte av dere i tillegg har brukt tid og krefter for å ødelegge for andre.

Link to comment
Share on other sites

Det er plass til to forum, tror jeg. SL har blitt mye bedre, det ser ut for meg som det skyldes at moderatorene nå er jernharde. På høy tid! Jeg er lykkelig dobbeltforumist, og ser ikke at det er noe problem. Men, jeg synes ikke kritikken her er redelig. Dugnadsgjengen som har startet kammeret ga advarsler i GOD TID på stykket, slik jeg ser det. Mange som sa i fra i lang tid at dersom rotet der i forhold til kommersielt salg ikke ble avklart ville man slette sine innlegg for at ikke kommersielle interesser skulle overta. Dette ble på ingen måte hemmeligholdt, og ansvaret for at det ikke ble ryddet opp, nei ikke engang kommentert eller gitt den MINSTE informasjon, hviler på forumeier. De som slettet sine innlegg sa i fra at så ville skje dersom det ikke ble informert. Og det er faktisk en rett man har, å slette sine egne innlegg.

Kritikk av oppførsel på stykket, hører hjemme på stykket. Kritikk av kammeret hører hjemme på kammeret. Jeg har ikke sett NOEN her slenge med leppa om stykket, tvert i mot.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har deltatt på SL en stund og var fornøyd med det, men oppdaget så at mange av de jeg likte innleggene til flyttet over på Kammeret så nå er jeg på begge steder. Hvis disse to lever side om side med samme profil så gjør de det og vi som brukere må bare forholde oss til det, men det hadde vært fint om de over tid utviklet noe forskjellig profil slik at vi som brukere valgte forum etter hva vi ønsket å snakke om. Hvorvidt dette er mulig og ønskelig fra de som driver begge fora vet ikke jeg, men jeg tror det hadde vært fordelaktig både fra brukerne og foraene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...