Jump to content

Ny langholds rigg


SimenLofoten

Recommended Posts

Tenkte og bygge meg en ny rigg.

 

Har i dag en 6.5x55 som er nydelig fram til 1200m

 

Men har lyst på noe stort og fælt bare fordi æ kan 🤣

 

Sett på disse.

 

338 lapua.

 

375 cheytac

 

408 cheytac

 

416 Barrett

 

Har en 375 på lur som jeg, eventuelt skal bygge om.

 

338 lapua er jo grei nok.

 

Men hvordan er det og få hylse, kuler og tenhetter til resterende?

 

 

 

Har også en remington 700 i 3006 som skal bygges om til 300 PRC for litt billigere langhold og jakt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

SimenLofoten skrev (15 minutter siden):

Men hvordan er det og få hylse, kuler og tenhetter til resterende?

Har "bare" 338LM selv nå, men studerer, undersøker og spør og har igrunnen samme "drøm" som deg. Mitt inntrykk er at akkurat nå kan vi glemme patronene som bruker 12.7x99-hylsa. De som har slike har mer eller mindre skytestopp på grunn av total tørke på tennhetter og delvis på krutt.

De andre "går greit", man må bare importere alt selv, og ta byråkrati og kostnad, så ordner det seg. Jeg har gjort det med andre kaliber og det går fint - er bare tidkrevende, tildels frustrerende, og dyrt - det dukker alltid opp et gebyr, eller et mellomfirma som skal ha "handling fee" eller noe. Men det kommer fram

338Lapua er bare å kjøpe i butikken. 

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (36 minutter siden):

Har "bare" 338LM selv nå, men studerer, undersøker og spør og har igrunnen samme "drøm" som deg. Mitt inntrykk er at akkurat nå kan vi glemme patronene som bruker 12.7x99-hylsa. De som har slike har mer eller mindre skytestopp på grunn av total tørke på tennhetter og delvis på krutt.

De andre "går greit", man må bare importere alt selv, og ta byråkrati og kostnad, så ordner det seg. Jeg har gjort det med andre kaliber og det går fint - er bare tidkrevende, tildels frustrerende, og dyrt - det dukker alltid opp et gebyr, eller et mellomfirma som skal ha "handling fee" eller noe. Men det kommer fram

338Lapua er bare å kjøpe i butikken. 

 

K

Ja, stemmer 416 barrett er vel 

10,4×83 mm

 

Link to comment
Share on other sites

Det er ihvertfall en nedkorta og nedstrupt 12.7x99. Ordentlig "kanon" - men du må jo også ha helt ny ladepresse, absolutt ingenting av det man har til vanlig lading er stort nok.

Cheytac er vel og bra - men det er kommet mange nye "ELR"-patroner siden det. 458 Vestal er vel noe av det nyeste, men 375 ENabelR, flere ulike 10.4 (408/416) patroner er på markedet, uten at jeg husker navnene. Men de "enkleste" av disse er jo Cheytacene, siden hylser (Peterson) er i vanlig salg.

Min erfaring fra 338LM, og endel kjenninger med de større kalibrene, så går det veldig over fra "skyting" til "science" mellom 338LM og alt over. Og 416 er enda en divisjon i både tungvinthet og pris - men selvsagt også i ytelse.

 

338LM er jo "ferdig", alle kan ladedata som virker på nivå nesten med 6.5x55, og "alle" kan lade den (presist) uten videre. Alle de andre så må du belage deg på å finne ut en hel del ting selv.

 

K

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (12 timer siden):

Det er ihvertfall en nedkorta og nedstrupt 12.7x99. Ordentlig "kanon" - men du må jo også ha helt ny ladepresse, absolutt ingenting av det man har til vanlig lading er stort nok.

Jeg syslet litt med et prosjekt i .416 Barrett. Skaffet noe deler, men problemet var hvilken låskasse som var egnet, der stoppet det for min del. Jeg mener at den store Reddingpressen skulle fungere lengdemessig, men om en hylseholder i standard type ville få plass til å dytte ut den store tennhetten kan være et usikkerhetsmoment. Jeg har i alle fall et Lee die set og tennhetter som jeg kan avhende om noen vil teste et slikt prosjekt. Jeg har også en del hylser i 12,7x99.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Mordor skrev (5 timer siden):

Kanskje ikke helt relevant for ELR, men Cadex har nylig annonsert deres nye rifle med 14,5*114mm ammo på SHOT,

Synes det er litt rart de ikke kjører 12.7x114, slik som Ukrainerne.

 

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Hvordan blir balistikken for 14,5 kuler sammenlignet med 12.7. For å få fordeler med 14,5 må vel kulen bli så tung at både mobilitet og skytterens evne til å takle rekylen blir systemets praktiske begrensing om en ikke skal montere det fast på kjøretøy.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville startet på 338LM, gjerne en brukt TRG og kanskje smelt på Vision chassis. Fra 338LM kan du enten gå ned i rekyl til 300NM, eller opp til 33/37XC som vel i praksis gir Cheytac ytelse men med samme sluttstykke som 338LM.   

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

SimenLofoten skrev (4 timer siden):

Den er ikke dum men syntes det er en fantasi pris. Kan bygge en ny rifle for mindre pris en detta😅

Jeg tror ikke du bygger ei tilsvarende, ikke engang lignende, rifle for 60 000,- Og om du gjør, så blir det ikke en TRG 42, og du får ikke alt utstyret som listes opp - det der er jo klar til å skyte. Det der er i praksis en ny TRG 42. Er du ute etter ei lignende rifle, så prut på den der. Jeg synes ikke det ser ut som en fantasipris i det hele tatt. Det er ikke billig, og kanskje (forhåpentligvis) er det prutinsgsmonn - men gode rifler koster penger i 2024. 

Hvilke komponenter, og hvilken børsemaker ville du bruke for å få noe tilsvarende billigere?

 

Jeg må understreke at jeg tenker "optimal rilfe til ELR-type skyting" når jeg sier dette. Dersom man vil ha ei rifle som rekker langt, men ikke nødvendigvis er "ligg på magen stødigst mulig"-optimal - for en OK pris, så tror jeg ei god løsning kan være å tråle Finn for en Weatherby Mk V i et eller annet ukurant magnumkaliber - de går for 10 000 rett som det er. 
Så får du Rafdal til å kamre ei pipe i 33, 37 eller 41 XC. Det gjør han for ~20k tipper jeg. (han sa "disse greiene koster flesk" om ei slik rett etter at jeg hadde betalt 13 500,- for ei anna pipe, som da tydeligvis var "rimeleg")
Eller du kan kjøpe TRGen, og skyte den som den er - eller kjøre 33XC brotsjen i den og ha litt mer "ooomph". Eller, alt mulig. Du kan kjøpe en Pierce X10 til 40k, putte i pipa Rafdal lager for 20+ og finne en passende stokk til 20k, en tofot til 8 og en brems til 3-4 - det kan bli ei fantastisk ELR-rifle om du spesifiserer riktig - men jeg lukter 100k +. Ja også en koffert til 4-5k og to magasiner som sikkert koster 2-3000 hvert..

 

fredriko skrev (På 27.1.2024 den 10.09):

er det ikke 14,5x114 Aligator Ukrainerne bruker da?

Det som gir mest ytelser foreløpig er Frank Green sin gamle 12.7x114. En nedstrupt 14.5x114, som er en nedstrupt 20mm, osv.. Ukrainerne kaller den "Horizons Lord", volodar obriyu.

 

Per-S skrev (På 26.1.2024 den 16.16):

Hvordan blir balistikken for 14,5 kuler sammenlignet med 12.7. For å få fordeler med 14,5 må vel kulen bli så tung at både mobilitet og skytterens evne til å takle rekylen blir systemets praktiske begrensing om en ikke skal montere det fast på kjøretøy

Ukrainerne bruker 750gr A-Tip, 800gr WTC og 802gr CT MTAC i 12.7-versjonen. Dette er 800gr, og det er 950-1000m/s. Alle som har skutt MØR vet at det begynner å merkes lenge før det...

Standard prosjektiler i 14.5 - og det er kanskeje grunn til å holde på 14.5 - er diverse HEI, API, APIT, HET - rundt 1000gr og 1000m/s - litt mer rekyl bare faktisk - så basically ofrer man presisjon (jeg har begrenset tro på presisjonen i russiske sammesatte prosjektiler) og man ofrer ballistikk - for effekt i målet. Det er jo HTI som er formålet - så det gir mening. 14.5mm kulene er nokså butte, og jeg er overbevist om at BC er dårligere, men aner ikke hvor mye - så en sammenligning blir bare gjetting. 
Skal du opp i vekt på 14.5 kommer rekylen for alvor, og BC vil uansett henge etter tror jeg. Tror jeg.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (11 timer siden):

Jeg tror ikke du bygger ei tilsvarende, ikke engang lignende, rifle for 60 000,- Og om du gjør, så blir det ikke en TRG 42, og du får ikke alt utstyret som listes opp - det der er jo klar til å skyte. Det der er i praksis en ny TRG 42. Er du ute etter ei lignende rifle, så prut på den der. Jeg synes ikke det ser ut som en fantasipris i det hele tatt. Det er ikke billig, og kanskje (forhåpentligvis) er det prutinsgsmonn - men gode rifler koster penger i 2024. 

Hvilke komponenter, og hvilken børsemaker ville du bruke for å få noe tilsvarende billigere?

 

Jeg må understreke at jeg tenker "optimal rilfe til ELR-type skyting" når jeg sier dette. Dersom man vil ha ei rifle som rekker langt, men ikke nødvendigvis er "ligg på magen stødigst mulig"-optimal - for en OK pris, så tror jeg ei god løsning kan være å tråle Finn for en Weatherby Mk V i et eller annet ukurant magnumkaliber - de går for 10 000 rett som det er. 
Så får du Rafdal til å kamre ei pipe i 33, 37 eller 41 XC. Det gjør han for ~20k tipper jeg. (han sa "disse greiene koster flesk" om ei slik rett etter at jeg hadde betalt 13 500,- for ei anna pipe, som da tydeligvis var "rimeleg")
Eller du kan kjøpe TRGen, og skyte den som den er - eller kjøre 33XC brotsjen i den og ha litt mer "ooomph". Eller, alt mulig. Du kan kjøpe en Pierce X10 til 40k, putte i pipa Rafdal lager for 20+ og finne en passende stokk til 20k, en tofot til 8 og en brems til 3-4 - det kan bli ei fantastisk ELR-rifle om du spesifiserer riktig - men jeg lukter 100k +. Ja også en koffert til 4-5k og to magasiner som sikkert koster 2-3000 hvert..

 

Det som gir mest ytelser foreløpig er Frank Green sin gamle 12.7x114. En nedstrupt 14.5x114, som er en nedstrupt 20mm, osv.. Ukrainerne kaller den "Horizons Lord", volodar obriyu.

 

Ukrainerne bruker 750gr A-Tip, 800gr WTC og 802gr CT MTAC i 12.7-versjonen. Dette er 800gr, og det er 950-1000m/s. Alle som har skutt MØR vet at det begynner å merkes lenge før det...

Standard prosjektiler i 14.5 - og det er kanskeje grunn til å holde på 14.5 - er diverse HEI, API, APIT, HET - rundt 1000gr og 1000m/s - litt mer rekyl bare faktisk - så basically ofrer man presisjon (jeg har begrenset tro på presisjonen i russiske sammesatte prosjektiler) og man ofrer ballistikk - for effekt i målet. Det er jo HTI som er formålet - så det gir mening. 14.5mm kulene er nokså butte, og jeg er overbevist om at BC er dårligere, men aner ikke hvor mye - så en sammenligning blir bare gjetting. 
Skal du opp i vekt på 14.5 kommer rekylen for alvor, og BC vil uansett henge etter tror jeg. Tror jeg.

 

 

 

K

Ja altså misforstå meg rett, prisen er ikke feil i forhold til la han ga, men dette er vel og merke min mening men stokken på den rifla der er kanskje den styggeste jeg veit om 😅

Om vi ser bort fra optik og stock så brukte jeg 15k is rafdal for og bygge om min tikka T3SS 6.5x55 til ett langholds besit.

710mm løp og diverse andre jobber som gjorde denne rifla helt nydelig 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, SimenLofoten said:

Ja altså misforstå meg rett, prisen er ikke feil i forhold til la han ga, men dette er vel og merke min mening men stokken på den rifla der er kanskje den styggeste jeg veit om 😅

Om vi ser bort fra optik og stock så brukte jeg 15k is rafdal for og bygge om min tikka T3SS 6.5x55 til ett langholds besit.

710mm løp og diverse andre jobber som gjorde denne rifla helt nydelig 

Men hvilken stokk har du på den Tikkaen...?

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (13 timer siden):

Standard prosjektiler i 14.5 - og det er kanskeje grunn til å holde på 14.5 - er diverse HEI, API, APIT, HET - rundt 1000gr og 1000m/s - litt mer rekyl bare faktisk

Til militært bruk kan noen ammunisjonstyper være mye mer effektive med 14,5 mm kaliber. Spesielt om en skal ha sprenggranater. Den minste jeg har demontert er tysk 13 mm, da ble det mekaniske brannrøret som et urverk, men det var likevel plass til sikringsmekanismene og såpass med eksplosiver at det var virkning ved treff. For panserbrytende ammunisjon er det hastighet som er det viktigste, og bedre ballistikk på 12.7 vil gi seg utslag på rekkevidde. Men mine kommentarer var egentlig ment for bruk som presisjonsvåpen til langhold. Da er god ballistikk uten for mye rekyl det viktigste for praktisk presisjon. Presisjonen på militær ammunisjon som inneholder ulike komponenter vil alltid bli dårligere fordi det blir umulig å produsere slikt med rotasjonssymetri god nok for presisjonskyting.

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, M67 said:

Så får du Rafdal til å kamre ei pipe i 33, 37 eller 41 XC. Det gjør han for ~20k tipper jeg. (han sa "disse greiene koster flesk"

Jeg skjønner ikke helt at f.eks ei 338 pipe skal være noe dyrer i 338LM enn i 33XC? Det er da samme pipeemne som brukes. Hansen har da slike emner helt ned i 5-6 tusen.

 

En annen sak er da at pipa til en 33XC lever 1000 skudd hvor de første 200 skuddene er "innskyting".  Nå spiller vel det liten rolle siden de aller fleste ELR riflene lever et liv i våpenskapet😂

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (41 minutter siden):

de aller fleste ELR riflene lever et liv i våpenskapet😂

Din også? Er det ikke du som har Barnarden "min"? De er jo forresten noe av det "billigste" man kan få i denne sjangeren. Et alternativ er jo selvsagt også å kjøpe en BA110 (og bytte pipe kanskje)

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (46 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt at f.eks ei 338 pipe skal være noe dyrer i 338LM enn i 33XC? Det er da samme pipeemne som brukes. Hansen har da slike emner helt ned i 5-6 tusen

Ja og nei. Mange/ de fleste låskasser for 338 og oppover har grovere gjengeparti (AI har f.eks. 30x1.5, Barnard har 1.125"/nesten 29mm, og vanlige 31/32mm emner er kanskje for tynne? Iallefall er de tykkere emnene man vanligvis bruker i disse kalibrene veldig mye dyrere (uten at jeg forstår helt hvorfor) Samtidig vil man ofte ha raskere riflestigning enn det som vanligvis er på lager. Ingen vil skyte ELR med 300mm riflestigning, og straks en er på 200mm og sånt, så ryker prisen opp igjen...

 

K

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, M67 said:

Er det ikke du som har Barnarden "min"?

Det kommer litt ann på hvordan man ser det? Men nei, den løps-spiseren er egentlig ikke mitt problem😇.  Jeg er litt mere hekta på "sub-langhold" for tiden. ELR har vel aldri helt vært min greie.

Jeg stopper ved langhold da jeg synes ELR virker en smule meningsløst med alt for mange tilfeldig faktorer i spill til at jeg helt klarer å oppnå orgasme ved treff. For jeg vet alt for godt at det der var flaks og ikke dyktighet😂

 

1 hour ago, M67 said:

Ingen vil skyte ELR med 300mm riflestigning, og straks en er på 200mm og sånt, så ryker prisen opp igjen...

Jeg skjønner ikke helt prisinga på emnene jeg heller, men 8 og 9 twist er da ikke så mye dyrere enn 10? Problemet er vel heller lengde (og kanskje tykkelse), siden man sikkert vil ha lengs mulig?

 

Kan man klare seg med 9 twist, "litt kort" pipe (64-65cm) og svartstål i 32mm, så trenger det ikke koste all verden;

https://www.hansen-rifles.no/product/lothar-walther-pipeemne-kal-338-krom-moly/

Som sagt 1000 skudd så må du ha en ny....

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...