Jump to content

Gjennopta dfs skytingen


Rypejeger_71

Recommended Posts

Heisann!

Etter nærmere 25 års fravær er jeg i gang med innkjøp/komplettering av relevant utstyr for å begynne med dfs-skyting igjen. Tillatelse for erverv av våpen(200str) 6,5x55 m ombyggingssett 22lr er klart. Så lurer jeg på endel ting: Dette med løpslengde, skal jo skyte stående bla. vil da 74cm bli framtung i denne stillingen slik at 71 er å foretrekke? (er 182cm) Hva ville dere aktive anbefale her? Finknepp eller grovknepp diopter? (Ser her det finnes ombyggingssett fra grov til fin også) Irisblender og/eller adlerauge, hva brukes av majoriteten? Skyttersko, er alle jevngode på kvalitet? Reim, selvstrammende eller "vanlig"?

Ellers har jeg kjøpt inn Dagfinnrud dress og Champion innfatning samt bestillt tilhørende glass fra Brekke i Arendal. Ser Engbomagasiner er endel rimeligere enn original Sauer, er disse av ok kvalitet? Tar også imot andre tips mtp. oppstart igjen etter 25 år :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Bra det er folk som finne tilbake til denne glimrende aktiviteten. Når det kommer til løp er det jo smak og behag. Lengre løp gir jo lengre/bedre siktelinje fremtunghet balanseres ut med lodd bak ut skjeftet. Men våpenet blir jo totalt sett litt tyngre. Kjøp finknepp om det kun er bane du skal skyte, skal du skyte felt er finknepp noe hersk. I dag bruker jo faktisk de fleste "aldersauge" så det er bare og få montert først som sist. Irisblende er greit og ha. Sauer sine skytsko er glimrende men det er det sikkert mange andre som også er.

Men viktigst av alt ikke kjøp det ommbygingssetet. Kjøp en egen 22Lr rifle. Nå bruker en jo 22Lr året rundt til trening. Det er alt for mye styr og drive og skifte mellom 22lr og 6,5 i samme våpen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Pipelengde er individuelt. Hvis du skal delta i klasse 3-5, og skyte stående, er pipelengden mer avgjørende enn for de av oss som skyter kne og ligg, eller bare ligg. Jeg kjenner små, vevre damer som skyter med 74 cm pipe, og digre mannfolk som skyter med 67-cm. Prøv forskjellige pipelengder (70 cm blir sjelden "mye" feil).

 

Adlerauge (og plastkorn) har en ulempe på felt når det er sludd, du ser ingenting.

 

Man må ha finknepp på 15-m, på bane duger begge deler, men på felt er grovknepp enklest å forholde seg til (hvertfall hvis opplegget er "bestialske" dobbelthold).

 

Jeg bruker "sjøllåsende" spenne mot armen, foran bruker jeg skru-spenne. Ha gjerne mange "smygstoler" mellom bakre og fremre spenne, så slipper du å justere framre spenne ved mot-/unna-bakke..

 

Engbo magasiner for 22LR er fine, for 6,5 har jeg bare brukt originale Sauer (de 5 eldste går på sin 35. sesong).

 

Målsydd Dagfinrud-jakke er "toppen av toppen".

Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (1 time siden):

Man må ha finknepp på 15-mtr

Jaaa...må man det?xFinknepp-vs-grovknepp2.jpg.pagespeed.ic.kXoQxmdc1n.jpg

 

Jegermeistern skrev (1 time siden):

Målsydd Dagfinrud-jakke er "toppen av toppen".

Delte meninger om det vet jeg.

Edited by bbdg
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (9 timer siden):

Engbo magasiner for 22LR er fine, for 6,5 har jeg bare brukt originale Sauer (de 5 eldste går på sin 35. sesong).

Engbo magasiner er drit. Vi (altså laget) har en kasse med gamle Sauermagasiner. Sikkert 100stk. De er like fine som alltid. For FÅ år siden trengte vi flere magasiner og Engbo var jo billig. Flere av disse har sluttet å mate, og de faller fra hverandre. De "ekte" gjør ca aldri det. En av forskjellene er at Sauermagasinene er laget av stål som er noenlunde "fjærende", mens Engbo-stålet er som leire.

 

 

Jegermeistern skrev (9 timer siden):

Målsydd Dagfinrud-jakke er "toppen av toppen".

Tja. De er vel bra, men det er veldig mye som er bra. Om man trenger målsydd jakke avhenger jo av kroppsformen - er man noenlunde gjennomsnittlig, så er det ingen behov for målsydd. Er man langt fra snittet så er det nesten et must. Alt er relativt.

 

Jegermeistern skrev (10 timer siden):

Man må ha finknepp på 15-m, på bane duger begge deler, men på felt er grovknepp enklest å forholde seg til (hvertfall hvis opplegget er "bestialske" dobbelthold).

Tull. Utrolig mange kaster vekk penger på finknepp de tror de må ha. Og det er mye ball med finnkneppsiktene i tillegg. Men på grovfelt må man ha grovknepp.

 

 

Rypejeger_71 skrev (12 timer siden):

Skyttersko, er alle jevngode på kvalitet?

Anschutz/AHG, de nye, som kom i salg i sommer ca. Rimelige sko, og dressser, faller fort frahverandre.

 

 

Rypejeger_71 skrev (12 timer siden):

Reim, selvstrammende eller "vanlig"?

Smakssak, tror du må finne ut selv.

 

Rypejeger_71 skrev (12 timer siden):

Irisblender og/eller adlerauge, hva brukes av majoriteten?

Majoriteten bruker vel ingen av delene. Adlerauge ute gir stor risiko for å skyte i feil skive. Noen skyter bedre, andre ikke. Mange prøver, noen beholder det. Ser du OK så tror jeg ikke det spiller noen rolle. Min datter bruker det, og vi bruker nå samme rifle, så jeg bruker det altså også - inne - jeg sier det er sam shit, du må hold ei ro og ta gode avtrekk, det er det som teller. Ikke prisen på forsiktet.

Har du et gammeldags baksikte, med 6-hullsskiva, så er irisblender bare tull - selv om noen sverger ved fargefiltre herfra til Pride... På felt er Irisblender en styggedom, mange har alt for lett for å gi treffpunktendring. Adlerauge på felt er helt ubrukelig. Sikkert halve laget jeg skjøt i på felten på LS gav seg på underveis på grunn av det.

 

Pipelengde er en smakssak, må prøves ut. Vekt og tyngdepunkt kan man jo "tune", det er plass til blylodd flere steder i stokken.

 

 

bardp skrev (12 timer siden):

I dag bruker jo faktisk de fleste "aldersauge" så det er bare og få montert først som sist

Det er ikke sant. Men de fleste veteraner bruker nok det.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (13 timer siden):

Hei.

Bra det er folk som finne tilbake til denne glimrende aktiviteten. Når det kommer til løp er det jo smak og behag. Lengre løp gir jo lengre/bedre siktelinje fremtunghet balanseres ut med lodd bak ut skjeftet. Men våpenet blir jo totalt sett litt tyngre. Kjøp finknepp om det kun er bane du skal skyte, skal du skyte felt er finknepp noe hersk. I dag bruker jo faktisk de fleste "aldersauge" så det er bare og få montert først som sist. Irisblende er greit og ha. Sauer sine skytsko er glimrende men det er det sikkert mange andre som også er.

Men viktigst av alt ikke kjøp det ommbygingssetet. Kjøp en egen 22Lr rifle. Nå bruker en jo 22Lr året rundt til trening. Det er alt for mye styr og drive og skifte mellom 22lr og 6,5 i samme våpen.

Takk for gode svar, bardp! Angående ombyggingssettet, jeg sparer bortimot 15k ved å velge dette fremfor en egen 22lr når jeg ser prislista fra dfs. Har du annen info om det så syng ut! Ser for meg at løpsbytte "bare" vil foregå 3-5 maks pr. år. Spørsmålet blir om  man er på "skiva" etter et bytte eller om det kreves endel ny innskyting hver gang?

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Engbo magasiner er drit. Vi (altså laget) har en kasse med gamle Sauermagasiner. Sikkert 100stk. De er like fine som alltid. For FÅ år siden trengte vi flere magasiner og Engbo var jo billig. Flere av disse har sluttet å mate, og de faller fra hverandre. De "ekte" gjør ca aldri det. En av forskjellene er at Sauermagasinene er laget av stål som er noenlunde "fjærende", mens Engbo-stålet er som leire.

 

 

Tja. De er vel bra, men det er veldig mye som er bra. Om man trenger målsydd jakke avhenger jo av kroppsformen - er man noenlunde gjennomsnittlig, så er det ingen behov for målsydd. Er man langt fra snittet så er det nesten et must. Alt er relativt.

 

Tull. Utrolig mange kaster vekk penger på finknepp de tror de må ha. Og det er mye ball med finnkneppsiktene i tillegg. Men på grovfelt må man ha grovknepp.

 

 

Anschutz/AHG, de nye, som kom i salg i sommer ca. Rimelige sko, og dressser, faller fort frahverandre.

 

 

Smakssak, tror du må finne ut selv.

 

Majoriteten bruker vel ingen av delene. Adlerauge ute gir stor risiko for å skyte i feil skive. Noen skyter bedre, andre ikke. Mange prøver, noen beholder det. Ser du OK så tror jeg ikke det spiller noen rolle. Min datter bruker det, og vi bruker nå samme rifle, så jeg bruker det altså også - inne - jeg sier det er sam shit, du må hold ei ro og ta gode avtrekk, det er det som teller. Ikke prisen på forsiktet.

Har du et gammeldags baksikte, med 6-hullsskiva, så er irisblender bare tull - selv om noen sverger ved fargefiltre herfra til Pride... På felt er Irisblender en styggedom, mange har alt for lett for å gi treffpunktendring. Adlerauge på felt er helt ubrukelig. Sikkert halve laget jeg skjøt i på felten på LS gav seg på underveis på grunn av det.

 

Pipelengde er en smakssak, må prøves ut. Vekt og tyngdepunkt kan man jo "tune", det er plass til blylodd flere steder i stokken.

 

 

Det er ikke sant. Men de fleste veteraner bruker nok det.

 

K

"Anschutz/AHG, de nye, som kom i salg i sommer ca. Rimelige sko, og dressser, faller fort frahverandre." Ser at Skytterlinken har en modell for dfs, har du noen erfaring med disse?

Link to comment
Share on other sites

Rypejeger_71 skrev (15 minutter siden):

Takk for gode svar, bardp! Angående ombyggingssettet, jeg sparer bortimot 15k ved å velge dette fremfor en egen 22lr når jeg ser prislista fra dfs. Har du annen info om det så syng ut! Ser for meg at løpsbytte "bare" vil foregå 3-5 maks pr. år. Spørsmålet blir om  man er på "skiva" etter et bytte eller om det kreves endel ny innskyting hver gang?

Har ikke sett på prisbildet her. Men om du kan trene hele året med 22lr som jeg og de fleste andre gjør. Sparer du fort inn mye penger på ammo. Jeg bruker kun 6,5x55 i konkurranser all trening foregår med 22lr. Allikevel røk det nå med 3.000 6,5 skudd i fjor. Men jeg skjøt sikkert minst 10.000 22lr. Skulle jeg trent med 6,5 hadde det nokk sikkert gått med ytterligere 3.000 6,5 skudd til. Og da ser en jo at en 22lr bøse er inntjent utrolig fort bare på ammoen. Og skal du skyte felt blir det jo ikke mange månene du kan ha 22lr settet i børsa. 

Link to comment
Share on other sites

Ser poenget ditt helt klart ja. Trener du/dere inne på 15m hele året og det er normalen nå for tiden må jeg vel revurdere dette ombyggingssettet skjønner jeg. Jeg lader 6,5x55 selv så sparer noe på det vil jeg tro(har ikke sjekket dagens prisnivå på komponentene dog) Vet du om det er særlig kvalitetsforskjell på skyteskoene på markedet, Sauer som du refererer til, Skytterlinken, Dagfinnrud, Anschutz/AHG  etc, alle er greie til dfs bruk? Du ville gått for Sauer?

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (2 timer siden):

Engbo magasiner er drit.

 

Jeg skrev altså om Engbo-magasinene for kaliber 22LR, som jeg har hatt siden jeg kjøpte 22-settet på 90-tallet. Og som fortsatt er helt OK. Og at jeg ikke har erfaring med Engbos 6,5-magasiner.

 

Det var et firma som solgte magasiner for STR kaliber 22 for noen år siden. Disse var ubrukelige. Firmaet er visst gått inn (gjett hvorfor!).

 

bbdg skrev (11 timer siden):
Jegermeistern skrev (13 timer siden):

Man må ha finknepp på 15-mtr

Jaaa...må man det?

 

Selvfølgelig MÅ man ikke det. Men for de av oss som skyter i vereranklassene, der resultatlista avgjøres av antalll innertiere, er det om å gjøre å få lagt middeltreffpunktet så nært sentrum som mulig, for å kompensere for vår "egenspredning".

 

Rypejeger_71 skrev (55 minutter siden):

Angående ombyggingssettet, jeg sparer bortimot 15k ved å velge dette fremfor en egen 22lr når jeg ser prislista fra dfs.

 

Man kan vel fortsatt kjøpe "ombyggingssett" først, og "kompletteringssett" etterpå. Hadde jeg vært i tilsvarende posisjon, og tilhørt et lag med et eller flere lagsvåpen, ville jeg faktisk kjøpt 22-våpenet først, for jevnlig trening (til overkommelig pris), og heller skutt med lånt våpen ute en periode. Hvis laget eller noen velvillige skyttere kan låne deg våpen til de første konkurransene, vil du også få svar på mange av spørsmålene dine.

 

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Rypejeger_71 skrev (14 timer siden):

Heisann!

Etter nærmere 25 års fravær er jeg i gang med innkjøp/komplettering av relevant utstyr for å begynne med dfs-skyting igjen. Tillatelse for erverv av våpen(200str) 6,5x55 m ombyggingssett 22lr er klart. Så lurer jeg på endel ting: Dette med løpslengde, skal jo skyte stående bla. vil da 74cm bli framtung i denne stillingen slik at 71 er å foretrekke? (er 182cm) Hva ville dere aktive anbefale her? Finknepp eller grovknepp diopter? (Ser her det finnes ombyggingssett fra grov til fin også) Irisblender og/eller adlerauge, hva brukes av majoriteten? Skyttersko, er alle jevngode på kvalitet? Reim, selvstrammende eller "vanlig"?

Ellers har jeg kjøpt inn Dagfinnrud dress og Champion innfatning samt bestillt tilhørende glass fra Brekke i Arendal. Ser Engbomagasiner er endel rimeligere enn original Sauer, er disse av ok kvalitet? Tar også imot andre tips mtp. oppstart igjen etter 25 år :-)

 

Hei, Rypejeger.

 

1. Prøv både 70 og 74 cm pipe. Min erfaring er at begge deler brukes, og at det er personlige preferanser som styrer hva som velges.

2. Finknepp eller grovknepp? Som @M67 skriver er grovknepp et must på grovfelt. Personlig foretrekker jeg finknepp på bane og 15. m., men jeg kjenner gode femteklasseskyttere som kun bruker grovknepp. Finknepp krever mer vedlikehold (rens og smøring).

3. Selv liker jeg å ha irisblender (den korteste utgaven) for å kunne justere hullstørrelsen. Irisblender med fargefilter har jeg skrinlagt for mange år siden. Personlig synes jeg den lange tuben stjeler mye lys, filtrene må rengjøres ofte, og lengden på hele blenderen gjør at den er utsatt for støt og slark som konsekvens.

4. Adlerauge? Tja. Jeg er enig med @M67. Hvis du ikke ser uten er det helt klart en fordel. Hvis du ser det du trenger både med og uten er det sikte og avtrekk som avgjør om det blir tier.

5. Skyttersko fra anerkjente merker som Dagfinrud, Sauer, Stenvaag og Corami er veldig gode alle sammen.

6. Reim. Prøv begge deler og bruk det du selv liker best. Selv sverger jeg til selvstrammende.

7. Dagfinrud dress blir topp!

8. Champion brille fra Arendal blir topp!

9. Kjøp Sauermagasin

 

Andre tips? Husk å ha de morsomt på skytebanen - Ikke tell poeng hver gang du trener. Se på DFS sitt øktarkiv og varier treningen. Ett tips til. Hvis det er 25 år siden sist, spør en erfaren skytter om hjelp til å bygge stillinger. Veien blir så mye kortere!

 

Lykke til, og velkommen tilbake😀

Link to comment
Share on other sites

Rypejeger_71 skrev (1 time siden):

Ser for meg at løpsbytte "bare" vil foregå 3-5 maks pr. år. Spørsmålet blir om  man er på "skiva" etter et bytte eller om det kreves endel ny innskyting hver gang?

Løpsbytte tar 5minutter. Man er innnenfor 9eren om man skriver opp antall knepp i mellom, oftest tieren. Til baneskyting er det uproblematisk. Til feltskyting derimot er det uholdbart. Imidlertid har jo ca alle skytterlag skap fulle av Sauere (om ikke så er det noe feil etter min mening) som man kan trene med i feltsesongen.

22-sesong er jo høsten, og en kan spørre seg hvor mye 22 det blir skutt i banesesongen om en ikke er bra ambisiøs. Mange innendørsbaner er jo stengt om sommeren også. Topp-folket trener selvsagt inne, men de tørrtrener hjemme også.

 

 

Rypejeger_71 skrev (1 time siden):

"Anschutz/AHG, de nye, som kom i salg i sommer ca. Rimelige sko, og dressser, faller fort frahverandre." Ser at Skytterlinken har en modell for dfs, har du noen erfaring med disse?

Nei, men det vi ser at de rimelige greiene fungerer veldig bra/ like bra som de dyrere, en stund. Vi har en masse billige jakker og hansker i skytterlaget, og det er SYKT hvor fort det går i oppløsning. 

 

Min datter kjøpte disse Stenvaag Strong Skyttersko Ny modell! - Skytterprodukter på LS, og sverger ved dem, mine er den gamle modellen (som er 48% rabatt på nå) de er "steingamle", og like fine. Monard-dressen min er 8 år og jeg har skutt over 250 stevner i den. Andre dresser i samme prisklasse er nok enda mer solide faktisk. 

 

Jegermeistern skrev (9 minutter siden):

Jeg skrev altså om Engbo-magasinene for kaliber 22LR, som jeg har hatt siden jeg kjøpte 22-settet på 90-tallet. Og som fortsatt er helt OK. Og at jeg ikke har erfaring med Engbos 6,5-magasiner.

Jeg skrev om disse Magasin cal .22 Skytterlinken Fra 1-3 år tilbake. De er svært lite holdbare, og man får veldig fort mateproblemer. Kanskje får ikke en durkdreven veteran som passer på utstyret sitt det, men brukt i barne og ungdomssammenheng er de et dårlig kjøp. Et parti tok jeg ut av bruk fordi ungen eskar seg på dem - du kan jo tenke deg når ungene kom blødende hjem fra skytetrening... De vi har nå er laget av et stål som egenskaper omtrent som (litt varm) brunost.
Dine gamle er sikkert laget i en tid man brukte stål, og skulle lage ting som holdt... 6.5magasinene gir også uforholdsmessig mye problemer. Blant ungdommene.

 

Jegermeistern skrev (9 minutter siden):

Selvfølgelig MÅ man ikke det. Men for de av oss som skyter i vereranklassene, der resultatlista avgjøres av antalll innertiere, er det om å gjøre å få lagt middeltreffpunktet så nært sentrum som mulig, for å kompensere for vår "egenspredning"

Man skal faktisk være nokså god for å ikke bare skru i blinde da. Jeg er delvis enig med deg, har man ubegrenset med penger er ikke noe å spare på -  men du må da ha to sikter. Finknepp på et 650m-hold, eller et dobbelthold med litt dårlig tid er ikke for hvem som helst. Som det sies over er finknepp også mer "fine på det".

 

Ellers, @Nomina sunt odiosa summerer det bra opp. Hør på ham. Hvor i landet er du?

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk M67, jeg får dra innom Stenvaag å se på skoene en dag. (Jeg holder til i Oslo) Lekte litt med tanken på å kjøpe Saueren i 22lr nå, og benytte min gamle ombygde M67 med "sauerstokk" fra våpensmia denne første sesongen for å se an, og kanskje få prøve  lagsvåpen med både 70 og 74cm løp før jeg bestemmer meg. Men det blir vel steinalder...men børsa gikk bra for 25 år siden da 😂

Link to comment
Share on other sites

Nomina sunt odiosa skrev (16 minutter siden):

 

Hei, Rypejeger.

 

1. Prøv både 70 og 74 cm pipe. Min erfaring er at begge deler brukes, og at det er personlige preferanser som styrer hva som velges.

2. Finknepp eller grovknepp? Som @M67 skriver er grovknepp et must på grovfelt. Personlig foretrekker jeg finknepp på bane og 15. m., men jeg kjenner gode femteklasseskyttere som kun bruker grovknepp. Finknepp krever mer vedlikehold (rens og smøring).

3. Selv liker jeg å ha irisblender (den korteste utgaven) for å kunne justere hullstørrelsen. Irisblender med fargefilter har jeg skrinlagt for mange år siden. Personlig synes jeg den lange tuben stjeler mye lys, filtrene må rengjøres ofte, og lengden på hele blenderen gjør at den er utsatt for støt og slark som konsekvens.

4. Adlerauge? Tja. Jeg er enig med @M67. Hvis du ikke ser uten er det helt klart en fordel. Hvis du ser det du trenger både med og uten er det sikte og avtrekk som avgjør om det blir tier.

5. Skyttersko fra anerkjente merker som Dagfinrud, Sauer, Stenvaag og Corami er veldig gode alle sammen.

6. Reim. Prøv begge deler og bruk det du selv liker best. Selv sverger jeg til selvstrammende.

7. Dagfinrud dress blir topp!

8. Champion brille fra Arendal blir topp!

9. Kjøp Sauermagasin

 

Andre tips? Husk å ha de morsomt på skytebanen - Ikke tell poeng hver gang du trener. Se på DFS sitt øktarkiv og varier treningen. Ett tips til. Hvis det er 25 år siden sist, spør en erfaren skytter om hjelp til å bygge stillinger. Veien blir så mye kortere!

 

Lykke til, og velkommen tilbake😀

Takker for et utfyllende svar og positivt svar , Nomina sunt odiosa😀 Jeg har finlest boka til Berg Knutsen, men skal absolutt ta rådet ditt om å spørre en erfaren skytter om stillingsbygging! Blir selvfølgelig noe annet å få hjelp "live"! Har du forresten noen erfaring hvilke lag i Osloområdet som har god bredde i klassene og ikke bare eliteskyttere? Skal selv begynne pent og rolig i klasse 3...

 

Link to comment
Share on other sites

Er nå ikke sikkert det vil være børsa som er begrensningen første sesongen. Så din plan om og anskaffe 22lr først og bruke mauseren ute første året høres fornuftig ut. Om noen skulle være så idiotiske at de stenger innebanen om sommeren er det fremdeles helt glimrende og trene med 22lr på 100m banen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rypejeger_71 skrev (1 time siden):

Takk for gode svar, bardp! Angående ombyggingssettet, jeg sparer bortimot 15k ved å velge dette fremfor en egen 22lr når jeg ser prislista fra dfs. Har du annen info om det så syng ut!

I 2017, dagen før jeg skulle bestille ombyggingssett, fikk jeg det klare råd fra min mentor at jeg burde kjøpe en egen rifle i .22. Jeg fulgte rådet og har ikke angret en eneste gang. Bare i ammopriser til trening, tjente jeg inn investeringen allerede første sommeren. Så mitt klare råd er en rifle i hvert kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Rypejeger_71 skrev (1 time siden):

ombygde M67 med "sauerstokk"

Det tipper jeg funker helt fint. De har gode avtrekk, og det er jo stokken man irriterer seg over på den originale M67en. Ladegrepet er jo ikke like glatt, men det er svært lite forskjell det gjør i vanlig DFS-skyting.

 

bardp skrev (1 time siden):

trene med 22lr på 100m banen

Det er ikke like lett overalt. Noen steder er 100m temmelig belagt med aktiviteter.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1983 skrev (1 time siden):

Kan vel spare like mye i ammo med et ombyggingssett, om man gidder å bytte løp ofte...

Og skal en skyte felt med den må en på banen og skyte den inn først for vær gang. Det er i praksis ingen som gidder dette styret med ombygging.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rypejeger_71 skrev (2 timer siden):

Takker for et utfyllende svar og positivt svar , Nomina sunt odiosa😀 Jeg har finlest boka til Berg Knutsen, men skal absolutt ta rådet ditt om å spørre en erfaren skytter om stillingsbygging! Blir selvfølgelig noe annet å få hjelp "live"! Har du forresten noen erfaring hvilke lag i Osloområdet som har god bredde i klassene og ikke bare eliteskyttere? Skal selv begynne pent og rolig i klasse 3...

 

 

Bare hyggelig. Det er ikke et fasitsvar jeg har kommet med, bare mine betraktninger😀 Den boka er det god grunn til å feste lit til! Den er svært god. Jepp. I Oslo ville jeg tatt kontakt med Oslo Østre skytterlag eller Nordstrand skytterlag. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Thank you for the great info in this thread!  I was about to order the Engbo 22lr magazines but after the review here, will wait for real Sauer ones, which skytterlinken lists on their Norway store but not on the international store, so I didn't see them at first

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (På 24.1.2024 den 8.30):

Engbo magasiner er drit. Vi (altså laget) har en kasse med gamle Sauermagasiner. Sikkert 100stk. De er like fine som alltid. For FÅ år siden trengte vi flere magasiner og Engbo var jo billig. Flere av disse har sluttet å mate, og de faller fra hverandre. De "ekte" gjør ca aldri det. En av forskjellene er at Sauermagasinene er laget av stål som er noenlunde "fjærende", mens Engbo-stålet er som leire.

Jeg har ca 10-12 engbomagasiner i bruk.

De 5-6 første jeg kjøpte for over 15 år siden (før 20009) var med rød magasinbunn. Disse sprakk leppene på flere av, men jeg fikk nye på "garanti" uten videre sermoni. Da fikk jeg av de med blå magasinbunn som jeg og har kjøpt flere av. Av de 10-12 jeg nå har i ukentlig bruk er det ca null issues, et av de har begynt å mate førsteskudd dårlig så det har jeg lagt til side. De er mellom 10 og 15 år gamle.

Men selvfølgelig bruker jeg jo innsida av hodet når jeg behandler de. Så at de er drit? Det er å overdrive.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (På 3.2.2024 den 10.03):

Har også en haug med Engbo magasin og de fungerer stort sett helt greit. Verre var det med de fra Fisanti de var skikkelig dårlige.

de fra fisanti var laga i et metall man kunne bøye med fingra. Ca 1-2 sesonger pr magasin som snittlevetid før magasinleppene bøyde seg på de jeg har prøvd 

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (17 minutter siden):

de fra fisanti var laga i et metall man kunne bøye med fingra. Ca 1-2 sesonger pr magasin som snittlevetid før magasinleppene bøyde seg på de jeg har prøvd 

 

Det var det firmaet jeg skrev om lenger oppe:

 

Jegermeistern skrev (På 24.1.2024 den 10.51):

Det var et firma som solgte magasiner for STR kaliber 22 for noen år siden. Disse var ubrukelige. Firmaet er visst gått inn (gjett hvorfor!).

 

På LS 15-m solgte Landrø magasiner til Sauer 6,5 med eget merke til 400,-. Jeg syntes de så mistenkelig "kina" ut, men de kan jo være bra. Jeg veddet bare ikke 400 bols på det.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen folkens! Har nå fått Saueren i hus( 22lr med finkneppdiopter), overraskende raskt levert fra skytterkontoret!😀 Etter å ha sett x antall timer fra sendingen av innendørs ls, hvor minst 95% av skytterne benyttet justerbar kolbekappe, må jeg jo skaffe meg denne selv også. Har dere noe tips om butikk som har denne inne? Har søkt selv uten hell, alle er tomme for den...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...