Jump to content

Ladekrise..


Jonsol

Recommended Posts

Litt krise i går kveld her.. Skulle kontrollere et par ladinger og oppdaget at jeg har surra med notatene. Noen som kan sjekke denne ladningen i QL? 

Woodleigh 165gr PP SN

Rhino 30 - 49,3 gr

Col 71mm

.308

Drivjakt i helgen så litt hast🙈

Edited by Jonsol
Link to comment
Share on other sites

Jonsol skrev (1 time siden):

Woodleigh 165gr PP SN

Rhino 30 - 49,3 gr

Col 71mm

Har ikke QL her, men ladningen er jo helt innafor. Rhino30 er ekstremt langsomt for 308Win, og med så "lett" kule kan du fylle hylsa helt. Hvilken hastighet har du notert på dette? Og hvor fikk du ladningen fra opprinnelig? Jeg ville egentlig forvente en lav hastighet med det trege kruttet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Dersom det dreier seg om 308 Win og jeg har tastet rett data, så ser det slik ut i QL med MRP 2 som er det kruttet i QL som jeg tror er nærmest.
Her med 60 cm pipe og ellers standardverdier for 308 Win.
Les gjennom, se etter feil data, vurder om det ser fornuftig ut.
 

bilde.png.adc3103bb18febbc8dea6088ce64cbd1.png

Edited by Jeger'n
Rettet skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Hvis @Jeger'ns QL-simulering med MRP 2 gir et noenlunde riktig bilde av forventet hastighet med Rhino 30 i .308 Win ville jeg byttet ut dette kruttet med N140/N540/N150 med en gang. Selv en moderat ladning med et av de nevnte Vihtavuori-krutt vil jo gi rundt 100 m/s høyere munningshastighet?

 

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nesten 200ms ekstra, om du lader til maks med N540:

image.png.36157dbd23de5fd60c0a32f2cd1e3a72.png

 

Det ser ut til at Landrø får inn N540 om en ukes tid, og Wear har stordunker på lager (men kanskje knot med å få sendt i posten...)


N140 duger også, billigere men like vanskelig å få tak i:
image.png.ae5a89f9f8ead2cf18b7d53fb0c121bd.png

Link to comment
Share on other sites

Ser du er i boks med ladning, men om du har tilgang på Norma 203B så gir det bittelitt høyere hastighet ved simulert maksladning. Norma 202 gir ca samme hastighet som Vith 140. Du kan også bruke Vith 135  og havne på tilnærmet samme hastighet. Det viser bare at du har mange å velge i som gir greie hastigheter, men Rhino 30 er ikke blant dem.
 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...