Jump to content

Førstegangsrifle


Olabs

Recommended Posts

Hei, jeg tar jegerprøven i starten av februar og trenger dermed en førstegangsrifle. Har ikke særlig peiling på rifler, så trenger noen tips. 

Ønsker en allsidig rifle som kan brukes både til storvilt og småvilt (har tent på en 308)

Småvilt kommer jeg også til å jakte med hagle, men ønsker en rifle som også fungerer til beverjakt da dette er første jakta jeg skal drive med.

Vil helst ikke bruke mer enn 10 000, men ønsker rifle, kikkert og demper. Har sett på noen brukte, blant annet en "viking arms 308win"  med vector continental 3-18x50 kikkert og atec maxim demper, denne koster litt over 8000. Høres det ut som ei grei førstegangsrifle?

Takk for alle svar!😊

Link to comment
Share on other sites

Heisan. Og velkommen til Kammeret. Har ikkje sjølv vore borti Viking Arms, ei heller Vector riflekikkertar. Så det skal eg ikkje uttale meg for mykje om anna en å påpeke at eg, personleg, ville gått for noko litt meir kjent (når det gjeld rifla). Ville nok og gått for ein litt mindre kikkart. Veldig skjelden du har bruk for 18X forstørrelse

 

Ellers er det ein veldig lur ide å leite på Finn. Det finns mange gode tilbod der. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om jeg ikke husker feil; Viking Arms er en kopi av Husqvarna/CarlGustav 1900, aldri hørt noe galt om de.

Vector sikter; har hørt gode ting. Men det er kinavare så ikke forvent at dette holder følge med europeisk optikk

Atec; kurante greier.

 

Få med noen som har litt peil og se over "Pakken" før evt handel.

 

Sånn egentlig anbefaler jeg de ferske å kjøpe nytt (mye mindre sjanse for å få en sekk full av katter).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En ukjent kopi av ei utdatert rifle, med kinasikte på... Det er kanskje det man får for 8000, men se nå på Finn om det ikke fins noe mer kurant. Kanskje forumet kan hjelpe med å finne noe? Jeg har ikke tid i "dette sekund", men kommer til å sveipe innom Finn.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hva er utdatert med CG 1900?

Det å kjøpe brukt om det er slik at en ikke har særlig peiling selv, evt ikke får besiktiget og/ eller prøveskutt kan by på overraskelser (les adskillige tusenlapper til børsemaker), så det bør en ha tatt høyde for, om en skulle være så uheldig.

Edit: Litt om 1900-kloner her. Kan ignorant her inne ha hatt en finger med i spillet, rundt Viking arms.

https://www.gunboards.com/search/505342/?q=1900+clones&t=post&c[title_only]=1&o=relevance

Edited by vavlo
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det står en "helt ny" Husqvarna 1640 de luxe i 30-06 til 2990.- i bruktstativet til Landrø på Lillestrøm. Hadde jeg hatt brukt for den hadde jeg kjøpt den selv. Dette er toppkvalitet til en meget rimelig penge. Med en brukt S&B/Zeiss/Kahles/Swarovski 1,5-6x42 til ca 5K på finn og en rimelig demper, så er man i mål med ei rifle som holder et greit jegerliv. 

 

Edit:

Her er også en veldig fin svensk 1900 på finn.

 

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=280483240

 

image.png.a4a8ca84e205283ad9835f10cca55e07.png

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...