Jump to content

Krutt til 222rem


Jørstad

Recommended Posts

N133 er kruttet som har blitt brukt her i huset. Det kruttet har gitt fin presisjon, så har ikke sett noen grunn til å prøve noe annet.

Har ikke kronografert ladningene, men etter å ha sammelignet kulebane og pcb så har hastigheta vært helt ok å 8)

Ellers har jeg prøvd litt N110 men det blir en annen historie :wink:

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Er det slik å forstå at N-133 kan brukes til det meste av kuletyngder i .222? Kommer nok til å begynne å lade etter hvert sjøl og har tenkt på alt fra 30 grs Berger hulspiss til 62 grs Norma rådyr/blyspiss. Dvs alt fra "hissig granat" til rev og bever for pelsen sin skyld (uten gjennomskudd forhåpentligvis!) til "snill og myk" til feks rådyr (helst lite kjøttødeleggelse). Høres greit ut om det finnes noe litt universelt så en ikke roter seg opp i alt for mye ulikt! "Det enkle er ofte det beste!"

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg sitter om dagen og teoretiserer på dette med krutt til .222Rem....

 

Bakrunnen er at jeg ønsker lav hastighet, typisk rundt 800 m/s med kulevekter i intervallene 50-55-60 grs..

 

Det er el spesiellt 55grs-kula som er interessant her, og jeg klarer ikke å bestemme meg for Vv-120 eller Vv-130 i denne sammenhengen. Cluet blir jo å få tilstrekkelig trykk til å unngå soting, samtidig som at hastigheten holdes nede..

 

Er det noen som har noen praktiske erfaringer å bidra med her?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare brukt N-120 til 55 grs kuler. 19 grs har fungert flott og gitt utmerket presisjon med alle 55 grs kuler jeg har prøvd. I en Sako Vixen. Mener å huske at hastigheten har vært på rundt 850 m/s. Lenge siden jeg har skutt 222.. Men det var ingen som helst tegn på for lavt trykk og soting.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har begynt å teste ut Rhino 9, dette skal tilsvare Norma 200 så vidt jeg husker.

Rimelig(ere) er det også :D

Foreløpig har jeg bare prøvd med lette varmintkuler, men det kan nok være vert å prøve på tyngre kuler, for å få ned hastigheten noe. Det gir lavere hastighet en N133 på 30-45 grains kuler ivertfall.

 

Mvh.

Griffon

Link to comment
Share on other sites

Jeg begynte hjemmelader karrieren med en .222. Da var 2. utgave av ladeboken lest et par ganger, og i denne ble det beskrevet lading av .222 med relativt trege krutt som presisjonsfremmende.

 

Jeg ladet først med norma 202, senere med Vv140, bak hornady 60grs SP. Denne kulen gikk meget bra med maks hylsefylling og disse "trege" kruttene. Mengde krut husker jeg ikke nøyaktig, men presisjonen ble meget god. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Mye gode tips her...

 

Jeg har både 202 og rhino-ekvivalenten stående, men jeg er på jakt etter lavest mulig hastighet med tilstrekkelig presisjon på 55grains helmantler..Jeg tror som sagt at dette lettest oppnås med Vv120-krutt, og hvis ladetabellene er like optimistiske i dette kaliberet som i andre, regner jeg vel med at jeg når målet med det kruttet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hva med denne?:

Kule: Lapua 55 grs helmantel

Krutt:

N120, 17,7 grs

Col: 54,00 mm

Hastighet: 848 m/s

 

Dette er startladning i følge Vihtavouris ladetabell for .222 Rem. Lapua sin helmantel er bra på fugl etter hva jeg fikk vite på Robsoft.nu, og der kan de nok fugleladninger bedre enn oss nordmenn.

 

Link: http://www.lapua.com/fileadmin/user_upload/.222Remington.jpg

Link to comment
Share on other sites

I min Tikka har jeg ca 800 m/s med lapuas helmantler 55 grs. Benytter da 23 grs N140. Best presisjon med 24 grs, fart ca 850-865 m/s. Hylsa fylles helt.

 

får også ca 850 m/s med 19,3 grs N130 med samme kula. Presisjonen har ikke vært like god som ovennevnte, men kompisen min som jeg lader for, får glimrende presisjon med dette alternativet. Han benytter en eldre sako 75.

Link to comment
Share on other sites

I min Tikka har jeg ca 800 m/s med lapuas helmantler 55 grs. Benytter da 23 grs N140. Best presisjon med 24 grs, fart ca 850-865 m/s. Hylsa fylles helt.

 

Med disse ladningene gir min Sako Vixen ca 100 m/sek mer med original pipelengde. :shock:

24 gr N140 er også på, om ikke over maks, litt avhengig av øvrige variabler som hylse, settedybde og temp.

 

Har du kronografert disse i din børse? Pipelengde?

Link to comment
Share on other sites

Med disse ladningene gir min Sako Vixen ca 100 m/sek mer med original pipelengde.

24 gr N140 er også på, om ikke over maks, litt avhengig av øvrige variabler som hylse, settedybde og temp.

 

Har du kronografert disse i din børse? Pipelengde?

 

Jeg har kronografert i min børse, men jeg husket feil. Har sjekket dataene og korrekt målt hastighet var hhv 820 og 890 m/s. Har originalt løp. Vet ikke pipelengden (57 - 58 cm?). Hadde tidligere en Zastava 222, i denne fikk jeg bedre hastigheter med samme ladninger.

 

Har ikke antydning til trykktegn. Hettene er helt runde med dype spor etter tennstempel. Får betydeligere flatere hetter ved benyttelse av feks N 130-krutt (21 grs). Iflg oppgitte ladedata fra Manualen til Lapua(maks) er det vel oppgitt hastighet med nevnte ladning på 916 m/s hvis jeg ikke husker feil.

 

Målingene ble utført på vinteren i ca -10 C, COl var 53,9

 

Har tidligere kronografert Zastavaen mot en rem mod 7. med norma jaktmatch som er oppgitt til en hastighet på 975 m/s. I Zastavaen fikk jeg i snitt 965 m/s, mens med remingtonen fikk vi målt hastigheter på ca 920 m/s, noe som da er langt lavere enn oppgitt hastighet fra Norma.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hei folkens, vel overstått påske?

 

Jeg trenger sårt noen ladedata for .222 Rem. Det gjelder V-max 35 grs og N-133 krutt. Ser i tråden at denne kombinasjonen er brukt, men har ikke fått tak i ladningen. Tar også imot ladedata for N-133 med andre kulevekter også. PS ladedataene vil IKKE bli brukt ukritisk!

 

Venter spent på PM!

 

På forhånd takk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...