Jump to content

6,5x55 eller 6,5 CRM


NordbergStjerna

Recommended Posts

Kort låskasse gir lavere vekt og kortere ladegrep, men mange rifler leveres likevel i én låskasselengde uansett patron, så det argumentet faller vel egentlig bort for mange rifler.

Løpslengden bruker å være den samme, men det har lite med patronene å gjøre, og kan likevel velges i egnet lengde etter eget ønske.

 

Siden du bor i Norge ville det soleklare valget være 6,5x55, uten tvil.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

NordbergStjerna skrev (2 timer siden):

Hører at 6,5 har for langt løp. Har Creedmore kortere løp?

Du kan få forskjellige pipelengder enten du velger 6,5x55 eller 6,5 CM. Vet ikke hva du skal bruke rifla til, men jeg tenker sånn 55 cm +/- er et greit valgt til allsidig bruk. Det som i hvert fall er helt sikkert er at du mister hastighet med avtagende pipelengde, litt balanse også. De fleste skyter bedre om våpenet har litt tyngde. Men om lav vekt er viktigst for deg velger du et våpen med kort låskasse. Jeg har 53 cm pipe på 6,5x55 i kombinasjon med Freyr & Devik Featherweight 196-demper (bygger ca. 11 cm ekstra). Fungerer veldig fint til min bruk som også omfatter litt baneskyting. Om jeg ble tvunget til å velge mellom 6,5x55 og 6,5 CM ville jeg ikke nølt et millisekund. 6,5x55 er i tillegg en veldig grei patron å lade selv.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har begge.

Favoritten min av disse til jakt er 6,5Creedmoor. 

Godt utval i moderne jaktpatronar, herunder rimelege amerikanske. Fint for oss som ikkje har tid/råd til å lade sjølv. 

 

Favoritten av disse til elgbane og jaktfelt er 6,5x55 , pga rimeleg skyttarlagsammunisjon. 

Pr no ligg 6,5x55 litt bakpå på blyfrie alternativ, men det kjem seg nok.

 

 

Begge gjer jobben meget godt. 

 

 

Den einaste ulempa med den amerikanske 6,5'en er at mange ikkje klarar å skrive Creedmoor korrekt😉

 

 

Lykke til med valget. 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blir vel ikke lansert ny ammunisjon uten at den blir levert først i 6.5CM. Meget bra utvalg i ladedata til 6.5CM i Vihtavuori appen og det kommer mer så og si vær eneste uke. Ser egentlig ingen ulemper med kaliberet, kan tilogmed bruke både små og store tennhetter 😎

Link to comment
Share on other sites

vux skrev (1 time siden):

Ser egentlig ingen ulemper med kaliberet,

To relativt store. Man må kjøpe hylser, og den opererer med høyt trykk for å få den hastigheten den gjør.  

En litt mindre, siden man lader selv - treningsammo, som er >90% av det man skyter, er dobbelt så dyr, og ikke til salgs i 900 skytterlag. 

Trenger man ikke 10-skudds magasin, så har Creedmoor i praksis ingen fordeler. 

 

 

K

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

vux skrev (7 timer siden):

Vel med min skyting(moderate mengder) ser jeg ingen ulemper skulle det kanskje stått.

Det har nok med mengder å gjøre, men man skyter uansett mye mer på bane enn jakt. Og når en jaktpatron koster over 50 kroner ser jeg ikke hvordan noen kan orke å holde på uten å lade.

 

vux skrev (7 timer siden):

 

Kjøpeammo har ofte bittelitt høyere hastighet i 6.5CM enn 6.5x55.

Den har kansje det. 6.5x55 kjøpeammo er nødt til å ta hensyn til alle museumsgjenstandene som folk fremdeles har, så det er noe der. Men der 6.5x55 ligger for lavt i trykk, ligger CM gjerne for høyt.
Hornady oppgir jo nesten 900m/s med 140gr kule - mens skyttere og hjemmeladere snakker mer om "real world velocity", og "reduced to improve brass life". 
Om du lader 6.5x55 så du må diskutere "brass life", så ser du over 1000m/s med 120gr kule. "There is no replacement for displacement" - Hylsevolumet er tross alt mer enn 10% større.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er vel de færreste som kjøper sin første rifle og starter umiddelbart med hjemmelading? Mengdetrening er vel med dagens høye priser uansett smart å gjøre unna med 22lr. Det store flertallet av de som kjøper/eier en rifle skyter vel aldri ut første pipe engang i løpet av livet.

 

Siden du nevner Hornady. Når jeg leter etter ferdig ammunisjon til 6.5x55 der er det eneste jeg finner er 140gr ECX og SST. Filtrerer jeg på derimot på 6.5CM så ser jeg at de leverer fiks ferdig ammunisjon med alle kuletypene de har tilgjengelig, også de aller nyeste som for eksempel 100gr ELD-VT som sikkert er flott til revejakten. Om man får tak i alt dette i Norge er jo selvsagt en annen sak, men poenget er egentlig at det produseres der ute.

 

image.png.e029120f2d5347ce9e0bd0ac02d3c993.png

 

 

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

Jakt & Friluft er vel Hornady-"hovedkvarteret" i Norge. Søker jeg på ammo til 6.5Creed der får jeg 6 produkter. Til 6.5x55 får jeg opp 12. Du driver og gjør den samme tabben som svært mange begynnende skyttere (selv om jeg vet du ikke er det) "Lever i USA", selv om vi er i Norge.
En ny skytter/ jeger vil også ofte kjøpe ammo på banen. Han som bestiller inn ammo til skytterlaget der folk bor har gjerne ikke hørt om 6.5 Creedmoor ennå, og beste fall tror han det heter Gaymore...

Å begynne å lade er nokså vanlig idag tror jeg. Folk forstår i langt større grad enn før at de må lære seg å skyte, bli kjent med våpenet, osv. 22LR er vel og bra, ofte helt nødvendig, men man blir ikke kjent med jaktrifla av det.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en 6,5 creed i flere år selv og har bare gode erfaringer med den, allikevel ser jeg ikke at den gir noen fordeler målt mot 6.5x55, annet enn kort låskasse som også var mitt poeng med å velge creed på den rifla.

Rimelig lett å få tak på god jakt ammo til begge, til ca samme pris. Det viktigste er jo trenings ammo, og den koster fort 10-12 kr mer pr smell i Creedmoor enn i 55 (enn så lenge).

Lader man selv så går nok 6.5x55 av med en solid seier der også etter min mening. 

 

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

Du driver og gjør den samme tabben som svært mange begynnende skyttere (selv om jeg vet du ikke er det) "Lever i USA", selv om vi er i Norge.

Jeg er jo en lykkelig evig nybegynner, men vil ikke si at jeg "Lever i USA" slik du skriver. Mitt valg for 6.5CM startet med min Kimber m84 med kort låsekasse. Når jeg skulle ha ny pipe til den var jeg bestemt meg for å gå for 6.5x47L. Etter litt undersøkelser den gang så var tilgangen på hylser/dier til dette kalibret dårlig (Vet ikke nå) og endte da med å gå for 6.5CM som jo er rimelig lik, og har som sagt vært fornøyd med det. Siden jeg nå hadde dier og utstyr til kaliberet har jeg nå bygget en rifle for litt lengre hold i samme kaliber.

Edited by vux
Link to comment
Share on other sites

AGR416 skrev (1 time siden):

Tviler på at Hornady, Norma, Federal etc lader patronene til høyere trykk enn SAAMI/CIP spec.

Selvsagt gjør de ikke det. Og det er neppe farlig eller noe som helst. Men det man ser når folk begynner å skyte mye og fort, er at 6.5CM-skyttere kan få problemer på grunn av det høye trykket. Både med trykktegn og presisjon. Jeg har nok sett 100 ganger flere skyte fort og mye med 6.5x55 enn med CM, men jeg har aldri sett folk få problemer med trykk. Med CM er det langt fra uvanlig å se. 

Det er jo Hornady som har satt SAAMI spec for 6.5 Creedmoor, og de har bevisst valgt et høyt trykk, 435MPa, godt over 308Win f.eks. - mest sannsynlig for å kunne markedsføre en høy utgangshastighet. De skal ikke lade om, så de trenger ikke hylselevetid heller.
6.5 Creedmoor er en av de, kommersielle patronene som har høyest makstrykk iht CIP eller SAAMI, den eneste jeg kan komme på som er over er 6.5 PRC. Og rifler er rifler og messing messing uansett hva du kaller patronen din.
Og det fungerer. Spesielt for hjemmeladeren som gjerne legger seg et stykke under dette trykket (for om du legger deg på det, så får du kroniske trykktegn og kort hylseliv) og det selger, for hastigheten de kan markedsføre er høy. Og for en jeger som kjøper ammo er det uproblematisk, han skal ikke skyte fort eller mye på kort tid

6.5x55 er motsatt, trykkmessig. CIP/SAAMI er satt for at Krag og M96 skal overleve, 380MPa. Trykket ER for høyt for Krag, men den eksploderer (sannsynligvis) ikke. Hjemmeladeren kan gå langt over dette.
Går han til samme trykk, 435MPa, så vil han få trykktegn innimellom, og han vil, som CM-laderen som lader til "reklamehastighetene", få hylser som tennhettene ikke sitter særlig godt fast i - eller som ikke går inn i hylseholderen - men da har han 1000m/s... Vi snakker 4-5gr over ladetabellenes maksladninger for de langsomme kruttene.

 

vux skrev (13 minutter siden):

Når jeg skulle ha ny pipe til den var jeg bestemt meg for å gå for 6.5x47L. Etter litt undersøkelser den gang så var tilgangen på hylser/dier til dette kalibret dårlig (Vet ikke nå) og endte da med å gå for 6.5CM som jo er rimelig lik, og har som sagt vært fornøyd med det. Er ingen fantast noen vei på hverken kaliber jeg bruker eller hvilket våpen jeg har så der tror jeg du har "lest" meg feil

Beklager det. Og 6.5Creedmoor er jo en utmerket patron - jeg valgte 6.5x47L "dengang", og det funker jo, men søren så praktisk det er å slippe å kjøpe hylser.. Poenget mitt er bare at selv om det er en utmerket patron, så er den hypet en del over det. Særlig av folk som ikke skyter den mye. Mange PRS-skyttere skyter den, og de er fornøyde - men de vet (nå) at de ikke oppnår reklametallene ustraffet.
 

Skal du ha 10-skudds magasin er 6.5x55 stort sett utelukket (om ikke @Torf har en smart ide ;) Hører vi custom underbeslag og Stgw57-magasiner...)

Skal du velge og vrake i allslags Remington-klon ettermarkedsstash uproblematisk, så er 6.5x55 utelukket.

 

Skal du ingen av delene, og bare skyte og jakte, så mener jeg at 6.5x55 er et bedre valg. Det er ganske sikkert en hel del enklere for en nybegynner å holde på med.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (23 minutter siden):

Beklager det. Og 6.5Creedmoor er jo en utmerket patron - jeg valgte 6.5x47L "dengang", og det funker jo, men søren så praktisk det er å slippe å kjøpe hylser.. Poenget mitt er bare at selv om det er en utmerket patron, så er den hypet en del over det. Særlig av folk som ikke skyter den mye. Mange PRS-skyttere skyter den, og de er fornøyde - men de vet (nå) at de ikke oppnår reklametallene ustraffet.

Det går fint. Ser jo at for en som skyter veldig mye så er jo 6.5x55 det mest fornuftige valget her i Norge og at det nok for noen er lett å la seg blende av reklamevideoer og oppblåste tekniske data fra over dammen. Nå er det vel andre kalibre som har overtatt akkurat den rollen. Prøvde meg jo på ett lett provoserende solbrillefjes i mitt første innlegg så var vel forberedt på motargumenter rimelig kjapt :-)  

Link to comment
Share on other sites

lolinski skrev (12 minutter siden):

Hvor godt mater de magasinene 6.5x55? De ser fælt rette ut for å kunne mate patronen pålitelig.

Det magasinet ser helt fint ut.

20-skuddsmagasinene til ZB26/30 i 8x57 er også "rette" og de er 100,9% pålitelige.

Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (1 time siden):

M98 med tanke på alle M67'ier der ute. Vision chassis under, Hansen picrail over

Det får være grenser for å sminke griser 😆 Så mange M67er det vel heller ikke igjen, eller var noengang?

 

Torf skrev (43 minutter siden):

20-skuddsmagasinene til ZB26/30 i 8x57 er også "rette" og de er 100,9% pålitelige.

Jugoslaviske M76-magasiner burde også virke. 

 

K

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

20231108_164247.jpg.522cd87d45ec378b8f2443f040fe716b.jpg

Måtte berre sjekke utvalet på eigen arbeidsplass.

 

Er absolutt ikkje meint som snikreklame, men finn det noko relevant for tråden.  

 

Resultat:

Greit utval i jaktpatronar , no var rett nok Norma Evostrike , Hornady V-Max, Geco Express, Lapua Naturalis, Federal Terminal  Ascent, Sako Deerhead, Sierra Tipped Gameking, RWS Speedtip Pro tomt på lager.  Men kjem nok inn att neste år.

 

Det fins mange andre typar jaktammo, frå mellom anna Sako, Federal, Hornady, Sierra, RWS og Geco.

 

So, ein fin jaktpatron med godt utval , utan tvil. 

 

Norma Ecostrike 120grain er også venta inn til landet om få dagar, den gledar eg meg til å prøve. 👌

 

Det stemmer absolutt at 6,5 Creedmoor ofte ikkje er å få kjøpt på skytebana, men det gjeld også for meir innarbeidde patronar som 223 / 243win/ 8x57IS/ 9,3x62/ 270Win 

 

 

Nok ein gong, lukke til med valget, du vert nøgd uansett 📯👌

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...