Jump to content

Laser avstandsmåler i håndbagasje Norwegian??


Toby

Recommended Posts

Skal en tur til Storbritannia for å jakte. Har prøvd å finne ut men klarer ikke å se noe sted at dette er forbudt gjenstand.

Andre som har tatt med eller har erfaring med dette?
Har ikke så veldig lyst å få Leicaen konfiskert på Gardemoen……

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper ikke hva det står. Virker som det der er temmelig individuelt.

Bestemmer de seg for at noe er farlig, så er du i gang. Jeg har opplevd at de nekta både lommelykt og en GPS-mottaker. En annen gang slapp de meg på med ei øks jeg hadde glemt i sekken...

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (6 minutter siden):

Jeg har opplevd at de nekta både lommelykt og en GPS-mottaker.

Det kan jeg forstå. En Maglite er jo eksempelvis et effektivt slagvåpen, og jeg har ikke problemer med å forstå at flyplassansatte ikke vet forskjellen på radiosendere, og radiomottakere.

 

Gillen skrev (4 minutter siden):

Men du du kan jo ta en telefon til sikkerhetskontrollen på Gardermoen.

Dette er langt fra et sikkert tips. Har brent meg før...

 

Men jeg kan ikke i min villeste fantasi se for meg at dette blir et problem. Hvis det blir spørsmål i sikkerhetskontrollen så kan du tenke over hva du svarer. Istedenfor å si "denne dingsen skyter laser og er viktig for at jeg skal drepe dyr på jakt, og attpåtil har den brannfarlig batteri" så kan du si "det er en kikkert som også måler avstand".

 

Dessuten så blir den ikke konfiskert tvert. Du reiser vel ikke til Storbritannia uten innsjekket bagasje? Nekter de deg å ta den i håndbagasjen så kan du alltids sjekke den inn. I verste fall så kan du leie oppbevaringsskap, hvor den kan ligge trygt til du kommer hjem.

Link to comment
Share on other sites

Ja nettopp. Og det skjedde meg. Jeg var ikke godt nok forberedt og endte opp med en ødelagt leica avstandsmåler. Mye bedre å bare pakke den inn veldig godt i innsjekket bagasje. 

Det høres sikkert ut så jeg finner det opp men linsa på leicaen min fikk seg en såpass skade at den ikke var brukendes. 

Link to comment
Share on other sites

Reiste med norwegian t/r Evenes - Gardermoen i høst. I håndbagasjen hadde jeg termisk håndkikkert/spotter, laser avstandsmåler, garmin inreach mini, hodelykt og en liten lommelykt, samt batterier til alt jeg hadde med meg av elektronikk. I innsjekket bagasje lå alt jeg ikke er like redd for, jaktradioer og alpha 100, godt innpakket i klær. Jeg hadde alt av batterier innpakket i en plastikkboks som jeg tok ut av sekken å la i en sånn kasse. Ingen hevet så mye som et øyenbryn på elektronikken i sekken, eller batteriene for den del, hverken på Evenes eller Gardermoen. 

Batterier er farlige greier, elektronikk er ikke det, ser ikke noen grunn til at du skal bli fratatt en avstandsmåler (kall det kun det hvis du blir stoppet, ikke kall det noe som helst i nærheten av jaktrelatert). Dem slepper nå gjennom svære laptoper som man kan slå folk i svime med like enkelt som en lommelykt el.

 

Hvis du da er redd for å ta den å håndbagasjen så ligger den ca halvparten så trygt i bagasjen (hvis den nå kommer frem) men bør tåle alt av støt hvis du ruller den inn i den tykkeste ullgenseren. Men husk å ta ut batteriet før du pakker den ned, for det kan være nok til at bagasjen blir åpnet og holdt igjen.

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 timer siden):

Det hjelper ikke hva det står. Virker som det der er temmelig individuelt.

Jeg fikk under tvil ta med en liten knipetang, men kveitekroken (30cm sånn ca) - som jeg hadde glemt ut at lå i fiskeveska jeg tok som håndbagasje - gikk rett gjennom uten spørsmål

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...