Jump to content

Spesialpistol


olej79

Recommended Posts

Mye annet som går i kassa, de aller fleste skyter spesialpistol med kaliber 22, Steenvaag pistolen har blitt standard i klassen.                                                                                                                                             Dersom jeg skulle hatt en spesialpistol i 9mm hadde jeg kjøpt en Glock19, denne trenger litt lettere modifisering av magasin for å gå i kassa .

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke skal ha en Stenvaag, våpenet du burde velge hvis målet er å få best mulig resultat, så hadde jeg vurdert en Walther PDP Compact. Du må tilpasse skjeftet litt for å få den til å gå i kassa, men det er en enkel jobb som jeg gjorde selv på en times tid da jeg kjøpte min PDP for ett år siden. Avtrekket på våpenet er godt, men hvis du vil ha det førsteklasses så bytter du til Walthers competition trigger. Du vil trolig aldri oppnå like gode resultater med en 9mm pistol som du gjør med en 22lr, rekylen gjør at du ikke klarer å skyte like gode serier når tiden er begrenset. Det er også noen som bruker Glock 44, da har du samme rekyl som Stenvaag-pistolen, men du må tilpasse skjeftet på samme måte som ved bruk av PDP. Avtrekket på Glock 44 er ikke det beste, men også på denne går det nå an å få byttet til et bedre. 

Link to comment
Share on other sites

Walther PP Sport i 22lr er en fin pistol til klassen som man kan finne på bruktmarkedet.

Kommer med ferdig tunet avtrekk fra fabrikk.

Kapp pipa til optimal lengde, std skjefteplater, så synes jeg de har mer klasse enn Hammerlien 8)

 

image.png.72711f32ab7971b73248903d9fc3261a.png 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, Torf said:

Walther PP Sport i 22lr er en fin pistol til klassen som man kan finne på bruktmarkedet.

Kommer med ferdig tunet avtrekk fra fabrikk.

Kapp pipa til optimal lengde, std skjefteplater, så synes jeg de har mer klasse enn Hammerlien 8)

 

image.png.72711f32ab7971b73248903d9fc3261a.png 

Har en slik en selv. Litt justert backstrap for å få mest mulig løpslengde.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Ruger SR 22 som spesialpistol. Den går rett i kassa, men ikke "løp og kjøp"! Jeg skyter MYE bedre med en hvilken som helst lånt Stenvaag selv etter minst et par tusen skudd med Rugeren. Jeg er redd for at mange av disse småpistolene egner seg bedre til avliving av blikkbokser enn til konkurranse. I etterpåklokskapens ånd ville jeg nok forsøkt å teste aktuelle våpen og prate med eierne før jeg kjøpte. Stenvaag er vel en sikker vinner – men akk så kjedelig ...

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har ambisjoner innen spesialpistol så er kanskje Stenvaag sin  den beste. Den har et godt rekylopptak, gode sikter. Har selv en Ruger SR, forskjellen til Stenvaag er merkbar. Vet ikke hva Stenvaagpistolen veier, Rugeren veier 496 gram. Maxvekt i SP er 800 gram, altså nesten det dobbelte. Trolig vil det hjelpe å påsette vekt, men kan hende det ikke vil bli som Stenvaagen hva rekyl angår uansett, da det nok også ligger forskjeller i konstruksjonen.

 

Har fjernet hvite "Dot" merker på siktene, de er nå svarte + i tillegg boret et 1,5 mm hull i frontsikte og isatt fibertråd.

Det hjalp litt, men pass, siktene er av plastikk....

 

Alt er ikke gæli, det er kurant å få et godt avtrekk på Rugeren, og den svelger det meste av ammo. Og passer til late mennesker som meg som bare rengjør når en gidder.

 

Det har vel vært et ankepunkt det med ammo til Stenvaagen, de sier den har vært litt kresen, kanskje de nye som  kommer er bedre. Nå er vel ny Stenvaag  ikke å få tak i noe sted.

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

Der ligger den, ja.

 

Ville ha gått for nytt, spesielt hva denne angår. Kanskje den fungerer 100 % dersom man rengjør den etter 2-300 skudd. Og å søke på hva den tar, evt. hva den ikke tar, av ammo kan kanskje også være en fordel. Jeg for min del ville ha satt pris på at den tok CCI standard, den er ofte grei å få tak i, til en rimelig pris.

 

Den ammoen går upåklagelig i min IJ35 Vostok (Baikal). Den vurderer jeg å avhende/selge til fordel nettopp Stenvaag.

Da har jeg i så fall 2 - en til det mer seriøse, og SR'en til moro.

Ikke for det, trener man med SR'en vil evnt. progresjon også  tilfalle Stenvaag.

Link to comment
Share on other sites

Alien 9mm skrev (18 timer siden):

@hipshotEn vanlig PP er mye kortere enn makslengden, noe som igjen gir kortere løp/siktelinje og dette leder igjen til at det er mer krevende å treffe med det våpenet enn våpen som har maks lengde. Du skal være en veldig god skytter for å treffe like bra med PP som med Stenvaag.

 

For å ta det siste først: Ja enig. Jeg har en Stenvaag selv (som jeg skal selge) og når jeg skyter med den så tenker jeg ‘hva skal jeg med match pistol’. Den går så inni nøkken. Men det gir meg overhode ingen tilfredsstillelse.

Om PP: PP Sport har også kortere siktelinje enn max, se bilde. Det må gjøres mye jobb feks flytting av baksikte, korting av løp, kanskje vektreduksjon(?) for å få denne i trim.

Dessuten - det gjelder også vanlig PP - er avtrekket i overkant tungt. På min egen har jeg fikset det, og pistolen er en fryd å skyte med. Og ja det er mer krevende enn å skyte med en Stenvaag, men mye artigere. Etter min mening.

 

 

 

Edited by hipshot
Legg til
Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, hipshot said:

 

For å ta det siste først: Ja enig. Jeg har en Stenvaag selv (som jeg skal selge) og når jeg skyter med den så tenker jeg ‘hva skal jeg med match pistol’. Den går så inni nøkken. Men det gir meg overhode ingen tilfredsstillelse.

Om PP: PP Sport har også kortere siktelinje enn max, se bilde. Det må gjøres mye jobb feks flytting av baksikte, korting av løp, kanskje vektreduksjon(?) for å få denne i trim.

Dessuten - det gjelder også vanlig PP - er avtrekket i overkant tungt. På min egen har jeg fikset det, og pistolen er en fryd å skyte med. Og ja det er mer krevende enn å skyte med en Stenvaag, men mye artigere. Etter min mening.

 

 

 

PP Sport leveres forresten med Singelaction avtrekk, og er derfor en god del bedre enn vanlig PP. Og har også et (da) godt justerbart sikte.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder valg av spesialpistol så er en betydelig faktor ved valget hva som er skytterens mål med bruken av våpenet. Er målet er å få best mulig resultater i konkurranser eller er det viktigste å ha et våpen man liker, som har litt særpreg og som ikke "alle" andre har? Det er selvfølgelig mulig å hevde seg godt i konkurranser selv om man ikke skyter med Stenvaag-pistolen, men de fleste vil skyte bedre med Stenvaag-pistolen enn med andre våpen. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...