Jump to content

Forbud mot all småviltjakt?


Jegermeistern

Recommended Posts

De blyfylte kulene som ble brukt i testen var: Norma Vulcan, RWS Evolution, RWS UNI Classic og Semi Jacketed.

 

Norma Vulcan, RWS UNI Classic og Semi Jacketed er fragmenterende kuler. RWS Evolution er bondet og er ment å ha god restvekt. Tidligere test på kammeret viser 84% restvekt på RWS Evolution i 6,5x55.

 

Dette bildet av rådyret, med samme dato som bildet i Adressavisen, ble skutt med "Semi Jacketed", som skal være en fragmenterende kule.

 

Screenshot_20231119-212115_SamsungInternet.jpg.e1d967644254c7d6a8fa824f237e831f.jpg

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (12 timer siden):

De blyfylte kulene som ble brukt i testen var: ....

Norma Vulcan, RWS UNI Classic og Semi Jacketed er fragmenterende kuler. RWS Evolution er bondet og er ment å ha god restvekt. 

Dette bildet av rådyret, med samme dato som bildet i Adressavisen, ble skutt med "Semi Jacketed", som skal være en fragmenterende kule.

Det kan vel stilles spørsmål ved om Vulcan er konstruert for å fragmentere, men at den ikke holder spesielt godt sammen ved treff i bein vet nok de fleste som har brukt den til storvilt. Hva angår fragmenterende kuler generelt er noen konstruert for å splittes i et fåtall større biter som hver og en har energi (massefart) nok til å gi tilstrekkelig dybdevirkning, mens de såkalte varmint-kulene er laget for nærmest å pulverisere når de møter en hvis motstand. Slike kuler vil ha liten eller ingen dybdevirkning. Forskrift om utøvelse av jakt og fangst (§16) sier at under jakt på storvilt "...skal det brukes ammunisjon med ekspanderende prosjektil." Hvorvidt kulene med kontrollert fragmentering faller inn under dette kravet skal jeg ikke kommentere, men at varmint-kuler gjør det vil jeg bestride.

 

Uansett, det er et faktum at jegere bruker ekspanderende kuler med ulike egenskaper og av forskjellig kvalitet. Tynnmantlede kuler som Vulcan o.l. har fortsatt sine tilhengere. En rådyrkropp yter ikke særlig motstand for en "ikke-bonded", myk og lettekspanderende kule, og ved treff i overarmsbein kan nok slike kuler i noen grad fragmentere. Men hvordan man får den til å gå nærmest i fillebiter som i Arnemo & Cos tilfelle går over min forstand. Likevel er det ikke irrelevant å teste slike kuler så lenge mange bruker dem. Det kunne for øvrig vært interessant (og svært relevant!) om deres forsøk også inkluderte noen av de beste "bonded"-kulene fra Movikens vannkannetest. Det ville i høy grad styrket verdien og troverdigheten av Arnemo m. fl. sine forskningsresultater.

Edited by Sølvrev
Presisering.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (8 timer siden):

Men hvordan man får den til å gå nærmest i fillebiter som i Arnemo & Cos tilfelle går over min forstand. Likevel er det ikke irrelevant å teste slike kuler så lenge mange bruker dem. Det kunne for øvrig vært interessant (og svært relevant!) om deres forsøk også inkluderte noen av de beste "bonded"-kulene fra Movikens vannkannetest. Det ville i høy grad styrket verdien og troverdigheten av Arnemo m. fl. sine forskningsresultater.


All respekt til @moviken, men jeg mener det er bedre å se på fagfellevurdert forskning.
Her er det en oppsummering om blyfragmenter som ikke kommer fra «djevelen» (Arnemo). https://www.outdoorlife.com/is-game-meat-shot-with-lead-safe-to-eat/


Hvis noen her klarer å motbevise at det spres blyfragmenter på en etterprøvbar måte, tror jeg de får publisert i et vitenskapelig tidsskrift. Kanskje det allerede finnes og da korrigeres jeg gjerne. 

 

Link to comment
Share on other sites

BearBeer skrev (1 time siden):

All respekt til @moviken, men jeg mener det er bedre å se på fagfellevurdert forskning.

Jeg betrakter ikke på noen måte vannkannetesten som en fasit, men Movikens forsøk er noe av det mest seriøse og omfattende testprogrammet vi har for storviltkulers evne til å ekspandere samt å holde sammen under/etter ekspansjonen. Den gir ikke grunnlag for å avvise at selv de beste kulene kan avgi mindre fragmenter, til tross for at restvekten er tilnærmet 100%. Svakheten med Arnemo m. fl. er at de i liten grad har benyttet moderne, loddede premiumkuler i sine forsøk. 

 

Edit: Av mine 3 stk. 180 grs Oryx-kuler skutt med .30-06 som jeg har funnet igjen i felt hjort (ca. 60-90 m hold) er restvekten 97-98%. Det betyr at anslagsvis 0,23-0,35 gram av kula finnes i form av fragmenter i dyret, og jeg vil tro at størstedelen kommer fra blykjernen.

 

Edit2: Jeg kan også nevne at den ene kula jeg har funnet igjen i 6,5, en Lapua Mega 155 grs skutt med 6,5x55 mot ei hjortekolle på 55 kg og avstand ca. 35 m, var restvekten 86%. Og kula hadde truffet overarmsbeinet på utgangsiden, hvor de fleste splintene lå.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Sølvrev ser den. I den amerikanske lange saken var det mye donert kjøttdeig og sikkert mange dårlige kuler. Men som noen var ikke på lenger oppe så jakter folk også med dårlige kuler. Kanskje produsentene kunne lagd en frivillig merkeordning for kuler «kongeørnsikker og egnet for jakt på matvilt». Frivillige målrettede tiltak er ikke helt uhørt i andre bransjer. Alternativet blir fort regulering og forbud. 

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (43 minutter siden):

Svakheten med Arnemo m. fl. er at de i liten grad har benyttet moderne, loddede premiumkuler i sine forsøk. 

Ja, og bildet av rådyret i artikkelen er 16 år gammelt og dyret er skutt med noe så kryptisk som "a semi-jacketed bullet".

Det er flere tester utført i Tyskland av bl.a. Anna Trinogga og Oliver Krone, og en av disse ble altså brukt som eksempel i artikkelen til Arnemo.

 

I en annen test utført av bl.a. Trinogga og Krone (bestående av 90 sider) så presenterte de ett(!) røntgenbilde av et dyr, og det var skutt med en blykule. Selvfølgelig valgte de å vise den trolig dårligste kulen i testen: Geco TMR kal. 7,62 som hadde en restvekt på 66,6%.

 

Screenshot_20231120-195134_Word.jpg.f002429445625da5bcf1faf1a6f9bb36.jpg

 

 

Snakk om å presentere data på en subjektiv måte.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Nybegynn3r jeg oppfatter at det er ganske stor enighet om at mange blykuler sprer fragmenter i kjøtt. Så kan vi her inne sikkert si at det gjelder ikke for ditt og datt kule. For de som spiser kjøtt skutt med feil blykule er det liten trøst. Kronikken er skrevet for å få fram poenget om at blykuler som brukes i jakt i dag ofte gir kontaminert kjøtt. Bildet er vel valgt for å illustrere det. Jeg er enig med kronikørene i at denne kontamineringen er helt unødvendig. 
 

Forskere blir ofte anklaget for å ta for mange forbehold og kommunisere utydelig. Om jeg hamrer eller hamres like fult så skal der jamres. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...