Jump to content

Hagle til både bane å jaktbruk!? Forslag?


johals

Recommended Posts

Trenger en hagle både til bruk på alt mulig jakt, mest rype o.l, og til relativt aktiv bruk på skytebanen. Sikter meg inn på o/u, 12/76, eller 12/89. Siden den skal brukes mye på jakt også, bør den ikke være for tung...

Maks beløp er egentlig rundt 10 000,-, så det kan bli litt vanskelig...

Noen forslag?? :D

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg ville kjøpt en brukt Sporting hagle som f.eks Beretta 686, Rizzini, Marocchi, Skb +++ da har du et våpen som du kan bruke til alt, du vil ikke bli fornøyd med en jakthagle på lerduebanen. Mange av oss skyttere bruker samme våpen på jakt som på banen, litt tyngre men mye bedre å skyte med :wink:

 

 

Kan du angi hele navnene på våpene du vil anbefale meg??

Link to comment
Share on other sites

Hei det fins vel en del modeller og velge i vist man tar med gamle og nye, men sjekk f.eks http://lerdueskyting.com/forum/index.php der ligger det en del våpen for salg,

 

http://www.jaktgruppen.no/produkter_skb.htm fører Skb http://www.landro.no/ Rizzini http://max-web.net/sarpsborgvapen/ Marocchi,

Beretta selges av de fleste våpenforhandlere.

 

Legger du til et par lapper kan du få en ny Marocchi Model 03 av meg :)http://lerdueskyting.com/forum/viewtopic.php?t=872

http://www.marocchiarms.com/downloads/catalogue/0_catalogue_new_03%20.pdf

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bare hagla passer deg å du er fornøyd, jeg kjøpte meg en Benelli M2 i fjord, den kjøpte jeg pga kunne bruke den på jakt og konkuranse. er jo ikke akkuratt som Beretta, rizzini eller perazzi men prøv noen hagler før du kjøper, M2 kan du tilpasse med forkjellige kinnstøtter og kolbeforlengere i gummi, Jeg skal garantere att du kommer til å like en benelli;)

Link to comment
Share on other sites

Bare hagla passer deg å du er fornøyd, jeg kjøpte meg en Benelli M2 i fjord, den kjøpte jeg pga kunne bruke den på jakt og konkuranse. er jo ikke akkuratt som Beretta, rizzini eller perazzi men prøv noen hagler før du kjøper, M2 kan du tilpasse med forkjellige kinnstøtter og kolbeforlengere i gummi, Jeg skal garantere att du kommer til å like en benelli;)

 

 

Men den koster jo 15 000 så da kan jeg jo like så godt kjøpe en beretta o/u, f.eks. silver pigeon, 682, 689 o.s.v.....

Link to comment
Share on other sites

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Valmet 412S siden 1984. 412 et par å før det.. Passer meg utmerka, jakter rådyr, hare og skogsfugl samt tar en og annen runde på leirduebanen. Brukte den også i mange år i fugurjakt/jaktsti, men bytta te Beretta auto for endel år siden. Måtte ha trangere choker, og da var det billigere å kjøpe en automat enn chokeløp :)

 

Det blir sagt ho er litt tung, men en er da mann!! :D

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange jegere skyter 100000 skudd med hagle i løpet av livet da? Jeg har også ei gyttorp. Hvor mange skudd er uvist, men tipper 6-7000. Grei hagle, men passer ikke meg helt. Men kan anbefale den, utifra fra det lille jeg har brukt den. Men kjøpte meg nå en benelli m2, og angrer ikke et sekund, selv om den bare har gått 100 skudd. Men jeg veit om en som skyter 30000 skudd i året med en m2, og pusser ca etter 5000 skudd, og ingen problemer. Hadde jeg vært deg ville jeg ha vurdert en m2, ihvertfall prøvd en først. Kommer nok ikke til å bruke den lanberen så mye lenger, etter M2 kom i hus.

Link to comment
Share on other sites

Nå er vi inne på forskjellen på et våpen beregnet for konkuranse/baneskyting kontra jakt våpen.

Konkurransevåpnet skyter mange hundre tusen skudd uten problem, dette er de beregna for.

Så skifter du tennstift og fjær og så går det en par hundre tusen til.

Ett jakt våpen vil du slite ut med hyppig bruk på leirdue bana, dette er ikke beregna for så hyppig bruk.

Litt forskjell på et par tusen skudd i året på bane enn 10-50 skudd i året på jakt.

Eg har bekjente som har brukt sine jaktvåpen hyppigt på bana og de begynte og bli slarkete på slutten.

Gjelder selfølgeligt ikke alle våpen merker, men våpen konstuert for et bruksområde er beregna for og brukes til det.

Om det no måtte vere 50 skudd på jakt eller 10 000 på bana for året.

Spar litt til og kjøp deg et brukt konkuranse våpen, ligger på Finn.no som regel hele tiden, visst dette er din største interesse.

Er det jakt så kjøp det et jakt våpen så for vi håpe at du ikke blir så hekta på leirdue skyting som noen av oss andre at du sliter børsa ut på bana... :wink:

 

PS: Som du ser i tråden oppe no så ser du at dette kan løse seg... Denne sliter du ikke ut :D

 

 

 

John

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hvor mange jegere skyter 100000 skudd med hagle i løpet av livet da?

 

Er vel nevnt AKTIV leirdueskyting her. Då snakker me ikkje om 3-4 runder pr mnd eller år.

 

Som både sportskytter og andre nevner her, så er det STOR forskjell på jakt og banevåpen. Uttalelser som "denne har eg skutt minst 1000 skudd med, aldri hatt problem" florerer på dette forumet, men nytteverdien av det er vel lik null når man snakker om å skyte aktivt.

 

Men ein annen ting, konkurransevåpen er faktisk fine på jakt sjølv om dei er litt tyngre enn jaktvåpen. Balansen er som regel perfekt og de kan ofte føles ofte lettere å bære ein heil dag enn ein del fram/baktunge jakthagler.

Link to comment
Share on other sites

Ja hvor mye skal en skyte på bane?Skal en ikke skyte mer enn 15 serier på en sesong,så ville jeg gått for en ren jakthagle!Tidligere jakta jeg med en,og skjøt på bane med en annen,ble bare tull!Nå har jeg i 13år både jakta og skutt på bane med en 686 Sporting med 70cm løp.Kunne godt vært litt lettere til jakt bruk,men det går greit.Men å dra med seg en rein traphagle med 75-80cm løp i rypefjellet er jo galskap!

Link to comment
Share on other sites

Men å dra med seg en rein traphagle med 75-80cm løp i rypefjellet er jo galskap!

Hva behager! :shock:

 

Jeg tusler da vitterlig rundt i fjellet med min DT10 med 81cm pipe og vekt på 4 kg.

Men så er det vel allmenn enighet om et jeg neppe er helt god...

:mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er klart det kjennes godt i skuldre og nakke med tung børse i mange timer. :oops:

Men jeg veier det opp mot fordelen ved å jakte med et våpen jeg har skutt titusenvis av skudd med på bane og derfor har helt "i ryggmargen". Har tenkt på å skaffe meg en ekstra hagle til jaktbruk flere ganger, men så langt har jeg foretrukket å bruke banevåpenet.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på den kommende "garderoben" må vi ikke komme der at en hagle kan brukes til alt.:( . Behovet er jo at vi trenger en hagle til hvert bruk. En til jegertrap, en til sporting, en til skeet osv. Det er hvertfall det kjekkeste :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Fjernet unødig sitering, hansen deluxe

 

Men.......!

Jeg er går på skole o.s.v, å har ikke sååå god råd at jeg kan kjøpe to hagler

 

Tror det blir en jakthagle, ¨å så kanskje en banehagle på sikt. Men klart at kjøper jeg en beretaa, så holder den mange skudd! men beretta er dyrt......

Link to comment
Share on other sites

Hva er vel 200 skudd :shock: syns ingen skal anbefale våpen de nesten ikke har brukt !

Har et våpen gått 100 000 uten problemer så går det jo an å anbefale det :wink:

 

Som jeg sa var det på en kveld.... Skyter aktivt. Har skutt med den hagla aktivt siden jeg var 13. (er 18 nå) Slyter en 7-8 tusen skudd vær sesong på banen. Ikke noe galt med hagla mi :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har full forståelse for at du ikke kan kjøpe hagler til hvert tenkelig og utenkelig behov. Men styrer du unna lettvekterene med kort løp (67 cm) og går for et annerkjent merke (gjerne brukt) som nevnt tidligere i tråden, klarer du deg lenge med en hagle både til bane og jakt. :D

Link to comment
Share on other sites

Hva er vel 200 skudd :shock: syns ingen skal anbefale våpen de nesten ikke har brukt !

Har et våpen gått 100 000 uten problemer så går det jo an å anbefale det :wink:

 

Som jeg sa var det på en kveld.... Skyter aktivt. Har skutt med den hagla aktivt siden jeg var 13. (er 18 nå) Slyter en 7-8 tusen skudd vær sesong på banen. Ikke noe galt med hagla mi :wink:

 

 

Men hvilken hagle/merke skyter du me da?

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
Jeg har full forståelse for at du ikke kan kjøpe hagler til hvert tenkelig og utenkelig behov. Men styrer du unna lettvekterene med kort løp (67 cm) og går for et annerkjent merke (gjerne brukt) som nevnt tidligere i tråden, klarer du deg lenge med en hagle både til bane og jakt. :D

 

Etter å ha lest alle innleggene i denne tråden, kan man konkludere med at de fleste her har for mye penger!!

 

Vil derfor kaste inn en brannfakkel i debatten jeg tidligere ikke har sett nevnt: Personlig har jeg en hagle til jaktbruk og en hagle til baneskyting og øvrig konkurranse. Dette har både med vekt å gjøre, men også det faktum at jeg skal ikke drasse rundt på en hagle til sykt mye penger på fjellet og i skogen! Det er den rett og slett for dyr til. Jeg er mener at våpen skal være bruksgjenstander, men det er lov å bruke hodet littegrann...Men dette er bare min mening...

 

Thag

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...