Jump to content

Sovepose som er stor nok


wolfen

Recommended Posts

Har alltid vært fornøyd med militærets 3 lags sovepose, gode og varme, puster godt og er greie. 

Etter brann så forsvant den gode posen og jeg fikk tak i ny men den er akkurat for liten.  Jeg kler den på meg omtrent, kan røre på meg 'litt'  og det blir rett og slett for trangt.

Tror den er beregnet på max 185 lange folk og det vil si at du kan faktisk ikke strekke på deg skikkelig når du er litt over 180 cm. 

Hvilken modell av forsvarets er beregnet på 182 cm lange folk og hvor man faktisk har plass til å snu seg inni posen?

Evt andre modeller som slår knockout på militærets 3 lags poser men som er litt romslig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har landet på Helsport sin Alta Wide/long, men det er utelukkende på grunn av størrelsen. Jeg hater soveposer man ikke kan bevege seg i. Temperaturmessig er den ikke spesielt varm, men jeg kler meg med ull og raggsokker om det er kaldt. Med long-versjonen har jeg også plass til våte klær og sko nederst, om dette er vått. Den er tung, og puster verken mer eller mindre enn andre syntetiske poser, men plassen inni setter jeg personlig svært høyt på prioriteringslista. Jeg er 187cm og 105 kg. Jeg kan fint ha armene inni posen, i vinkel ut fra kroppen, under hodet etc. 

Link to comment
Share on other sites

Det som forsvaret bruker nå heter carinthia defence. fra 1 til 4 etter temperatur.
Jeg har utlevert en nr 4 som duker ned ti -25 ca og en nr 1 som er fin på sommeren, med ull på kroppen sover jeg godt ned til ca 0 grader.
finnes som 2m og 2,2m god plass til å snu seg er det også

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hater også soveposer og kjøpte romslig dunpose med ekstra lengde. Det hjelper på komforten men ein vid pose er kaldere enn ein trang.
Sjølv så kompenserer eg for temperatur med jervenduk, er det inne i ei hytte så droppes ofte heile soveposen og kun jervenduken blir brukt (thermo hunter). Er det ute så droppes ofte teltet. Jervenduk. oppblåsbart ligggeunderlag inni duken og så krabbe oppi soveposen med toppluve.

Ubeskrivelig å våkne til stjernehimmel og snorke videre...

Link to comment
Share on other sites

tussehaugen skrev (3 timer siden):

 men ein vid pose er kaldere enn ein trang.

 

I teorien - ja. Siden det blir mer å varme opp.

Men min følelse er at i en trang pose blir jeg liggende stiv som en pinne, mens i en vid kan jeg røre meg mer fritt og produsere mer varme. Dessuten blir det plass for varm luft fra overkroppen til å flytte seg til bena.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har noen eldre varianter av forsvarets på hytta. Veldig gode, men tror jeg kun ville drasset på disse hvis jeg disponerte egen beltevogn.

Av det som er i handel nå så erfarer jeg at Helsport sine poser virker litt romsligere enn mye annet jeg har prøvd. Mulig de er tilpasset den jevne nordboer i større grad. Har i de siste år brukt en variant av Rago Long og den passer utmerket til mine 186cm og 110 kilo. Tenker at hvis hvis posen er for lang så er det bare å slå om en hyssig eller strikk i bunn. Er den for vid, prøv en trøye, genser eller lett dunjakke. Blir nylonpose for pinglete, dytt den ned i en grevling-/bivy-variant. Kanskje litt generelt og off-topic, men det kommer jo mye an på hvordan du pakker og tenker å bruke posen ellers.

De Isbjørn-produktene nevnt over ser formidable ut. Takk @vsmeen og @Chiefen.v-2

Edit; trykkleif

Edited by Hylseguden
Link to comment
Share on other sites

Isbjørn poser ser helt topp ut, Skal bestille derifra en som er 230.  

Hater å ikke kunne snu inni posen uten at hele greia snurrer med. 

Jeg er ikke av typen som går rundt med sovepose på ryggsekken.  Soveposen brukes under jakt og da blir den kjørt ut i feltet sammen med telt hvis vi ikke har fått låne en hytte eller gamme..  

Og til slutt, ja jeg VIL ha varm pose, er full av gikt og Bekhterevs så skrotten min hater å fryse.  :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...