Jump to content

Fastlåst montasje med loctite


sirhitalot

Recommended Posts

Hallais. En venn kjøpte en ragnar hansen bygget rem 700 som hadde ERA montasje som var for lav. Han ønsker å bytte montasje og siden ERA er så svindyrt fjerne basene. Disse sitter som støpt fast med gjengelås av en eller annen sort. Jeg har forsøkt å varme skruene med en loddebolt uten hell, jeg misstenker at varmen forsvinner ut i låsekasse / montasje og at skruen ikke er i nærheten av 250 grader. Er det noen gode tips til å få opp disse? Alternativet er å bore av hodet slik at man får god tilgang med en gassflamme og kan varme bare skruen... Noen bedre?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan prøve en mindre gassflamme mot skruehodet da? Montasjen er en ERA, merket 5.0 under. Det er ikke den quick release typen, men den som ligner leupold standard der man har to skruer bakpå. Han trenger både høyere og få ringene nærmere hverandre. Ikke lett å få tak i ringer ser det ut som, og om det er de hansen har inne koster de vel raskt 3000 for et sett:

https://www.hansen-rifles.no/product/fremring-forlenget/

Link to comment
Share on other sites

Varmepistol? Kokende vann? Jeg har også brukt trikset med loddebolt, men da på langt mindre deler enn ei låskasse. Varme hjelper i hvert fall. Træ en brødpose rundt låskassa og dypp den i kokende vann. Du får god varmeoverføring, men uten at temperaturen blir kritisk høy.

Er det unbrako-spor? De har en tendens til å bli runde. Jeg har med hell slått et torx-bit ned i herpa unbrako-spor med hammer. Kan hende det hjelper i få gitt skruen et rapp også. En tynn dor i midten av skruen og et par rapp med hammeren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...