Jump to content

Stor forskjell mellom 223 og 6,5*55


Jeger-567

Recommended Posts

Hvor stor forskjell er det på en dempet 223 og en dempet 6,5*55?

Noen som har erfaringer?

 

Tenker på jakt av gås på litt avstand 60-70m. I området er det luftig mellom husene (ca 200 meter). Tenker greit å ikke vekke naboene om man skulle finne på å skyte tidlig om morningen

 

Kom gjerne med tips

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (3 minutter siden):

Det er en veldig begrenset forskjell. Skulle jeg jaktet gås på kloss hold (60-70m ;) ) så tror jeg at jeg ville brukt en subsonisk patron, da er det i nabosammenheng helt lydløst. Spørsmålet i alle tilfeller blir vel bakgrunn og rikosjetter.

 

K

Takk for svar, lader ikke selv. Men får man kjøpt noe subsonisk ammunisjon ferdig rulla i 6,5*55 som duger til gås?

Link to comment
Share on other sites

Jeger-567 skrev (19 minutter siden):

Takk for svar, lader ikke selv. Men får man kjøpt noe subsonisk ammunisjon ferdig rulla i 6,5*55 som duger til gås?

Jeg vet bare om to typer som er i salg i Norge, begge er i 308Win. Lapua Subsonic, som er ei helmantelkule på 13g, og Winchester Power Point Subsonic, som er like tung, bløt blyspisskule. Begge er normalt på lager noe man "stadigvekk" ser på skytebaner.
Ingen av dem går spesielt godt i "vanlige" rifler, vanligvis. Men godt nok til gås på 70m vil jeg tro. Bedre løsninger, mer presist, er normalt korte piper, under 50cm, og og rask riflestigning. 10", eller aller helst 8".

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Beste lydløse rifle på 50 -70m er klamret for revolverpatronen 357mag ladet med 158gr 38spc patroner.

 

Star eller CZ kipplauf med nytt løp i 357 er et glimrende utgangspunkt for ei helt lydløs rimelig rifle. Eller bygget på Beretta folding kal 20. Krypskytternes favoritt i matt svart..(Dankert Krohn spesial)

 

Har man flaks finner man ei Ruger 77/357 boltrifle eller en Marlin lever action med god presisjon.

Det er bare 22lr som har rimeligere patroner.

 

Link to comment
Share on other sites

300 blackout er et alternativ, om enn litt sær og vanskelig å skaffe fabrikkammunisjon til.

Jeg kjøpte en rifle i 300 blackout etter at 3 rifler i 308 skuffet med både prestasjonen og presisjonen på subsonisk ammunisjon:
Mye lyd og lite presisjon på 100 meter var standard.

300 blackout er som en .308 bare at riflene er laget for å skyte subsonisk med god presisjon, og er svært stille, som .22 lr, med god demper.

Supersonisk ammunisjon er lovlig på rådyr og har akseptabel kulebane og presisjon for skudd ut til 150 meter uten å kompensere for høyde.

Subsonisk er grei på småvilt og rev ut til 70 meter -- før man må begynne å kompensere for høyde.
 

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

Red FR skrev (3 timer siden):

300 blackout er som en .308 bare at riflene er laget for å skyte subsonisk med god presisjon, og er svært stille, som .22 lr, med god demper.
Supersonisk ammunisjon er lovlig på rådyr og har akseptabel kulebane og presisjon for skudd ut til 150 meter uten å kompensere for høyde.

Hvor tung kule tenker du da? Jeg har tatt utgangspunktet i en på 13 gram (200 grs). For å oppnå nødvendig anslagsenergi 980 J ved 100 m (E100) må hastigheten etter mine beregninger være ca. 388 m/s. Da er det jo fysisk umulig at munningshastigheten kan være subsonisk (<340 m/s)?

Link to comment
Share on other sites

Fabrikkammo til .300BLK er omtrent umulig å finne i Norge, noen sjapper har tatt inn mindre partier med div ammo. Ofte i form av "litt av alt", dvs kan man ikke kjøpe mer enn et par esker av flere typer vidt forskjellige kuletyper i forskjellige hastigheter, før det er tomt.

Heldigvis er det jo egentlig en veldig lett patron å lade til, kjøper en litt hylser har man dem lenge, og man slipper den litt pludrete jobben med å kappe/presse/skyteforme fra 223/222.

 

For eksempel kan man temmelig rimelig og enkelt kjøpe en Bergara BA13TD i .300BLK og sette på en demper. Ferdig!

 

Ellers har Torf et godt poeng med .38/.357, men det fordrer egentlig børsemakerarbeid da det er rimelig få tilgjengelige våpen i slik konfigurasjon (TC-våpna er stort sett pistollengde og registrert som pistoler..).

Bøylerifle (primært 1894 med sideutkast og ladeport - i mine øyne er lading ved munning, og topputkast, helt uforenlig med lyddemper og optikk på jakt) går også, men det blir litt mer pludder med kikkertsikter, praktisk presisjon, osv.

.38 158 gr wadcutter i 1894 med Hausken SK156 er for øvrig latterlig stille, men de må enkeltmates.

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...