Jump to content

270win vs 308win? vits å ha begge?


Lindbeck1

Recommended Posts

Hei!

Jeg har en Blaser R8 hvor jeg har ei 308 pipe fra før og jakter alt med den. for noen dager siden ble jeg tilbudt ei ny 270win pipe som er ferdig gjenga fra en forhandler til en MEGET god pris. 

 

jeg tenker eventuelt å bruke 270win til Rådyr, Hjort og Villrein med min Zeiss v8 1,8-14x50 og skyte kobberkuler ala Barnes TSX for mindre kjøttødeleggelse også blir det å bruke 308 til løshund jakta på elg med Norma Oryx. hva tror folk? er det vits å ha både 270win og 308win eller blir disse tilnærmet det samme? har forstått at 270 skyter lettere kuler (130grs)? og i en utgangshastighet på 900-950ms? samt at det er et ganske flatt skytende kaliber som kan egne seg til skyting på lengre hold? har alltid hat lyst til å prøve meg på litt moderat langholdsskyting :) 

 

jeg har dessverre blitt bitt av utstyrs basillen de siste åra, men forsøker å unngå å kjøpe ting som ikke blir brukt eller som er tilnærmet likt det jeg har fra før. hva tror folk? er det verdt å legge penger i ei 270 pipe + demper når jeg har en 308 pipe + demper fra før?

 

-Skitt Jakt :D 

 

Link to comment
Share on other sites

Om du har planer om å skyte på lange hold så er kanskje 270 mer egnet, med høyere bc på ca tilsvarende kulevekt?

Under 300m så tror jeg det er liten forskjell.

Du får fabrikkladet 130gr Barnes ttsx til 308w også, og de er raske. Oppgitt hastighet i 24 løp er 952 m/s. Det er ikke usannsynlig heller, for jeg måler ca 920 i min rifle. Ulempen er at de ikke har bc`n på sin side, og betaler for det når holdene blir lange.

Link to comment
Share on other sites

Kva snurr er det på 270-pipa? Tradisjonelt er desse pipene laga med «sein» snurr. Då klarer du ikkje å stabilisere desse laaange kulene med høg BC. 
 

Mykje mindre ladekomponenter til 270. 
 

Så innanfor fornuftige jaktavstandar trur eg ikkje du får så mykje fordeler med 270 at EG ikkje hadde kjøpt løpet. 
 

Vil du ha noko meir flattskytande til alt unntatt elg, ville eg sett på 6.5 PRC, 7 PRC eller 7mm Rem Mag. 

Link to comment
Share on other sites

stigfender skrev (1 time siden):

Kva snurr er det på 270-pipa? Tradisjonelt er desse pipene laga med «sein» snurr. Då klarer du ikkje å stabilisere desse laaange kulene med høg BC. 
 

Mykje mindre ladekomponenter til 270. 
 

Så innanfor fornuftige jaktavstandar trur eg ikkje du får så mykje fordeler med 270 at EG ikkje hadde kjøpt løpet. 
 

Vil du ha noko meir flattskytande til alt unntatt elg, ville eg sett på 6.5 PRC, 7 PRC eller 7mm Rem Mag. 

Enig her. 270 er for det ene overhypa (i forhold til riflestigning f.eks.) og her i Kongleriket enda mer, siden man stort sett må lete, og hamstre kuler. Ville heller kjøpt et litt mer langtrekkende kaliber med en "standard" kulediameter. (som f.eks. 6.5x55 ;) )

 

K

Link to comment
Share on other sites


Den er ikke i noen særstilling med sein snurr. 6.5x55 leveres vel stort sett med 1:8 eller tregere? Det er ca sammenliknbart med 1:10 i 6.8mm. 150gr ABLR, 145gr eld-x, 129gr LRX.. det meste går. Skal man på veldig høy BC må man på raskere snurr.. akkurat som med x55.. Kuler til jakt finnes det nok av i butikken, men mindre utvalg til plinking, og spesielt om man vil trene på lengre hold. Her rykker 6.5mm i fra når det kommer til utvalg og kostnad på kuler. I tillegg kan man jo faktisk kjøpe ferdig ammunisjon til formålet for en levelig penge.. det kan du glemme med 270w. 
 

Om man lader selv, og tenker å bruke patronen til jakt, er den topp. Særlig om du vil over på lettere blyfrie kuler. 
Sammenlikner man 127gr LRX i x55, og 129gr LRX i 270 i 61cm løp, klarer man vel +-850 m/s med x55, mens 270’en gjør 970-990m/s. Nevnte kuler har ca samme BC, lik pris, løpene varer ca like lenge, hylser er «gratis» på skytebanen.. Mao er man på nivå med hva en 7mm magnum gjør med 139/145gr LRX, men med mindre krutt, rekyl og løpsslitasje.

Ei ekstra pipe med litt lengde i 308w gjør nok også susen, og du slipper nye dier, kuler, og kruttyper. 
Det hele koker nok ned til hvor langt hold du har tenkt å jakte på. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...