Jump to content

Pipekvalitet original Steyr vs Lothar walther


sebek

Recommended Posts

Hei! 

 

Jeg vurderer noen bruktalternativer mot hverandre (308 win Steyr)  Pipelengder er  kortere enn hva jeg kunne ønsket, 48-49 cm, men fortsatt aktuelt.

Antall skudd gjennom pipene er sammenlignbart. Den ene er original kaldhamret flutet Steyr pipe og den andre er Hansen montert Lothar Walther i samme lengde, ikke flutet.

 

Siden pipelengde allerede er litt marginal er jeg nysgjerrig på om det er noen vesentlig forskjell i kvalitet mellom de to (jevnhet i produksjon, hastighet, presisjon). 

 

Jeg bruker en miks av hjemmeladd og ferdigpatroner forresten

 

Noen som har erfaringer rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Steyr piper/rifler er vel kjent for presisjon. De er vel også hamret noe som skal gi lenger levetid enn LW som jeg mener å huske er trekte?

 

Presisjon innen merker er uansett individuelt og det samme med hastigheter.

 

Tror nok begge vil gi god presisjon om de ikke er utskutte eller har rust/andre skader inne i pipene.

Link to comment
Share on other sites

Både Steyr og Walther er vel regnet som kvalitetspiper, uten å være Bartlei, Brux eller Krieger - ikke helt øverste hylle. Jeg har hatt flere LW-piper og ikke lagt merke til at de er noe dårligere enn andre, kaldhamrede piper, som Blaser, Heym eller Sauer.
Når det kommer til presisjon tror jeg også at piper ofte får æren/ skylda, for det som egentlig er børsemakerarbeidet. Levetid, så er jo stål stål, og det verserer forskjellige ståltyper, litt på tvers av merker - så det er kanskje også litt tilfeldig når en ikke kjenner stålkvaliteten.

 

Et annet spørsmål er jo hvor mye de virkelig er skutt - de færreste fører nøyaktig logg for pipene sine, og da blir det fort "unøyaktig" etter noen år...

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takk for svarene! Høres ikke ut som pipealternativene drar veldig hardt den ene eller andre retningen da, blir greit uansett. 

 

Når jeg har brukt opp restlager med ferdigpatroner bly og 50pakken med accubond tenker jeg å gå over til ttsx 130 eller 150. Har n540 som er tiltenkt formålet.

Jeg jakter rådyr og hjort, og slik jeg forstår det ser det ut som det burde være rimelig greit å få tilstrekkelig effekt med homogene kuler 130-150gr i 48cm pipe 308 så lenge man ikke opererer over 2gangen av jegerprøveboka, selv med 48cm pipe

Link to comment
Share on other sites

sebek skrev (9 minutter siden):

slik jeg forstår det ser det ut som det burde være rimelig greit å få tilstrekkelig effekt med homogene kuler 130-150gr i 48cm pipe 308 så lenge man ikke opererer over 2gangen av jegerprøveboka, selv med 48cm pipe

Det kommer vel an på kulene. Ikke alt er Barnes, og det fins da kuler som ekspanderer helt ned i subsonisk hastighet. Det viktige er at du vet at den kula du bruker ekspanderer på det holdet du skyter. Det er jo en utmerket tråd her inne et sted som har en masse data om ekspansjon av ulike kuler, fra tester i virkeligheten.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Fun skrev (15 minutter siden):

Er ikke Lothar Walther kaldhamret?

Jeg har alltid trodd at LW-piper var knappetrekt, og mener jeg leste at de nylig også var begynt å kaldhamre. Men det er med forbehold om elendig hukommelse, innbilning, og hallusinasjoner.

 

K

Link to comment
Share on other sites

 

 

1983 skrev (19 minutter siden):

Er kaldhamret så mye bedre enn trekte piper?

Lilja er jo trekt, og de skal jo være veldig bra. Mine Lilja-piper har vært/ er veldig bra. Kanskje bedre enn LW-pipene mine, men de er bra de og - og jeg kan ikke vite om det er pipa eller børsemakerarbeidet som utgjør forskjellen.

Remington, og Ruger-piper er kaldhamra, de er jo skikkelig bra... Samtidig er Blaser sine veldig bra, og de er kaldhamra de og.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg merker ingen forskjell, hverken levetid eller presisjon.

Den pipa jeg har hatt som har mistet presisjon etter færrest antall skudd var en S&L.

Er enig med @M67 vet ikke om det emnet eller børsemakerarbeidet som er avgjørende. Av de jeg har i bruk nå har jeg en Pacnor som går fantastisk bra! En Blaser og en S&L som også går meget bra, ja jeg er godt fornøyd med en Shilen også.

Har en fra Nielsen som jeg akkurat har begyn å bruke, den viser også lovende presisjon. Har bare skutt 35 skudd med den til nå.

 

Trekt eller hamret, jeg tror ikke det er noen forskjell. Hadde det vært en klar tendens så hadde vel de aller fleste brukt samme måte i tilvirke piper?

 

Link to comment
Share on other sites

Noen produsenter av hamrede piper legger inn choke for å redusere "blowby"(nynorsk) ettersom kula blir mer og mer "slitt" på sin ferd gjennom pipa. Choken begrenser den stadig større sveiseflammen som passerer kula og brenner ut pipa mot munningen.

Franske FRF2 skarpskytterrifler har slik pipe.

Jeg har en Steyr SSG69P2 med 65cm pipe, og jeg kan kjenne at pusseproppen får mer motstand de siste 20cm i pipa. Disse pipene vinner ikke i BR, men de holder ok presisjon lenge.

Hva slags voodoo HK holdt på med i gamledager, med den sinnsyke presisjonsgarantien de hadde på PSG1, vet jeg ikke. Husker ikke riktige detaljer, men det var noe i stilen med 20 skudd innenfor 10cm på 300m når pipa hadde gått 25000 skudd..

Jeg har forøvrig en Win M70 SPR med kaldhamret innvendig krommet MG-pipe, visstnok fra M240/MAG. Den har 1moa garanti til 15000 skudd.

Alt i 7,62NATO/308win.

 

Min erfaring er også at piper med choke skyter drittammo/MG-ammo bedre enn "perfekte" piper.

 

LW har ganske nylig anskaffet en hamremaskin.

 

https://www.lothar-walther.de/barrel-blank/hammer-forged/

 

https://www.youtube.com/watch?v=6nHcOdxdE-0

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Torf skrev (7 timer siden):

Min erfaring er også at piper med choke skyter drittammo/MG-ammo bedre enn "perfekte" piper.

Kan det være fordi kula blir deformert mer i en slik pipe? Pipa blir som en kalibreringsdie. Vinner ikke BR av samme grunn, kuler av høy kvalitet blir deformer for mye?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...