Jump to content

Låsemekanismer på 16/65 med utvendige haner.


16-65

Recommended Posts

Hei! 
Jeg har en gammel drilling med 16/65 i hagleløpa og utvendige haner.

 

1) Hvis jeg nå som blyforbudet har kommet igjen, skulle finne på noe så hjerteskjærende som å borre opp kammer til 70mm, vil denne kunne tåle trykket? Er det forskjell på trykktesting mellom 16/65 og 16/70? Det er ingen kryssbolt, men en kon tapp, som jeg har hørt heter dollhead eller noe?

 

2) Sidelåsene på denne, og hanehagla, er det noe annet en det som kalles ekte sidelås? Eller får man ekte sidelås når man er så sær og kjøper gamle billige hanebørser?

 

746E3157-6CD8-4F3B-ABD5-07C8BA51A797.jpeg.ea2ae574c60e47e3986c5d755787df43.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det er litt tvilsomt om den vil være testet for standardtrykk i en 12/70. Det finner du ut fra stemplene under løpene. Det er ikke mulig å besvare det spørsmålet uten å vite produsent og produksjonsår.

Det er også usikkert om løpene er tykke nok i forlengelsen av kammeret til at det kan brotsjes ut gods 5 mm fremover uten å svekke løpene, det må måles på det aktuelle våpenet.

Jeg ville ikke endret kammeret, men brukt patroner med rullekrymp, da får du mer disponibelt volum i patronen.

Om det er en ekte sidelås er vanskelig å avgjøre fra bildet, men det ser ikke slik ut.

Link to comment
Share on other sites

Okei, takk! Det er en tysk Barella, men produksjonsår vet jeg ikke. Regner med en børsemaker bør måle det i såfall? Har ikke lyst til å brotsje den jeg heller, men 16/65 er litt vrient å få tak i, og jeg har ikke så alt for mange liggende. Rullekrymp er det på de jeg har, men de må vel fortsatt være 65 og ikke 70mm?

B27C3911-F80F-4E7A-8115-0EC671A1F65C.jpeg.ed03b193fd1fa37c4d1545bd98961117.jpeg

4BDFDF7C-0AB0-4A11-B993-227B1A7AEE7D.jpeg.ab4477c5ab3b7a2bc0f232a08171f3af.jpeg

AE69BDE8-1FDB-44F9-AE55-FFEE2BD90158.jpeg.eba7b830de9c48cd667f363690d218c7.jpeg

13F63F74-6424-4DA8-BA54-59774BD861B4.jpeg.821d67cf943b0455c92f2caffff612d5.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke alle detaljer på prøvestemplene, men noen av de jeg mener å se indikerer at våpenet er tidlig 1900. Det virker å være av god kvalitet og du bør kunne google produsenten. Det finnes patroner med lengde 67 mm, disse pleier å kunne brukes i 65 mm kammer og er ofte lettere tilgjengelig. Jeg ville ikke endret våpenet, det er for fint og originalt til å bli voldtatt. De siste bildene viser at det er en ekte sidelås. Hvilke patron bruker rifleløpet? Det kan også gi en indikasjon på produksjonstidspunkt.

Link to comment
Share on other sites

Alle børser med utvendige haner har sidelås. Det er jo hanen som spenner slagfjørene,som sitter på låsblikket. Hanen har som regel to stillinger, hel,og halvspenn.Dette er en back action der fjæren sitter bakenfor hanen. Låsen er system Roux. Det ble bygget drillinger på denne type låsing ganske lenge,da fortrinnsvis de enklere modellene.

Edited by Rigby
Feil formulert
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rigby skrev (41 minutter siden):

Jeg mener,uten å være helt sikker,at prøvestempelene er etter 1912. Men ingen datostempel,før 1922. Dette er tatt rett ut av hodet,så jeg gir ingen garanti...

Har hørt ca det samme. Stemplet med nitro, dvs røyksvakt krutt, betyr nyere enn 1912, ingen dato for trykkskyting, hørte jeg betyr eldre enn 1924. Jeg har en drilling fra den perioden selv.

 

Synes jeg ser stemplet 8,8 og 72. Det betyr vel 9,3x72R ?

 

 

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

Rifla er 9,3x72r, ja. Ganske sikker på at hanene her ikke har halvspenn, hva er det godt for isåfall?
Denne børsa blir igrunn bare brukt på rådyrjakt med hund, så det går ikke så alt for mye skudd, så da har jeg nok litt is i magen og satser på at det blir mulig å få tak i etterhvert.

 

Link to comment
Share on other sites

Er det to stillinger på hanen når du spenner den opp? Går hanen tilbake,og ligger over tennstiften når du har avfyrt? Da har den såkallt rebounding locks.En engelsk oppfinnelse visstnok,Stantons patent.Hvis du trykker inn avtrekker skal du kunne skyve hanen frem på tennstiften....Jeg kan forresten se det på det ene bildet.Fatt mot,det dukker kanskje opp noe VISMUT i kaliberet snart med rett hylselengde.Du kunne i mellomtiden få en kompetent børsemaker til å tolke kammerene,muligens forlenge overgangskonuser.Jeg skyter 67,5 mm patroner i mine børser.De fleste engelske produsenter merker patronene 2 1/2" og 67,5mm.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Konge børse, jeg fikk fornylig med meg at eley produserer en haglepatron i kaliber 16 som er med stjernebrett og har lengede på 67mm utbretta, og den har ikke plastikk mellomlegg men noe fiber som visstnok er ment å være bedre for eldre halger. Eley vip bismuth 16/65 heter den og skal være på 550bar. 

Kanskje det kan være noe for børsa di.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Se der ja, klassisk "rebounding hammer" låser. En smått genial, og genialt enkel, mekanisme der hanen automatisk trekkes et hakk tilbake etter skudd og ikke kan gå fram igjen derfra uten at avtrekkeren holdes inne. Dette fikk de til uten å lage noen ekstra deler i det hele tatt. 

 

Øvre bein av slagfjæra vil vri hanen framover, men i det hanen nærmer seg tennstempelet er det en utstikkende ro på nøtta som treffer nedre bein av slagfjæra. En og samme fjær gir altså kraft til både slag og "rebound". Det tradisjonelle halvspenn hakket er bare flyttet littegrann og linet opp med der hanen stopper i rebound posisjon. Man fikk dermed øket sikkerhet og pålitelighet uten å gjøre mekanismen dyrere eller mer kompleks, det er bare en litt annen form på nøtta og en bestemt måte å montere fjæra.

 

Øket sikkerhet fordi hanen aldri blir stående i kontakt med tennstempelet når våpenet er ladd, den havner automatisk i halvspenn slik at ikke skudd kan gå av om man dunker hanen borti noe.

 

Økt pålitelighet fordi hanen og dermed tennstempelet (som oftest er fjærbelastet) alltid går tilbake umiddelbart etter skudd, slik at man ikke brekker opp våpenet mens tennstemplene stikker ut og disse får høy sideveis belastning.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...