Jump to content

Blyfri haglepatroner til rådyr


Knall og fall

Recommended Posts

Knall og fall skrev (2 timer siden):

Hei, åssen type blyfri haglepatroner bruker folket på rådyrjakt? Er remington wingmaster hd, veien å gå med litt åpen choke?

Wingmaster HD er bra saker, men pleier å skyte ganske store hagl på rådyr. Hva slags kammer har du og har du choker som tåler tungsten, rett og slett hvor sterk hagla de er?

 

Kommer langt med 12/70 patroner, men 12/76 gir mer haggel om du tåler litt "unødvendig" økt rekyl. Liker vismuth da det gir lite rikosjetter og kan skytes som bly.  Er ikke fan av ultra høye hastigheter med stål da det er svært ubehagelig å skyte med. Ellers så har man matrix-tungsten, kobber og vismuth-kompositt. Har også regn tungsten, men de er superharde.

 

Generelt er det meget begrenset utvalg på god miljøammo til rådyr nå.

 

NJFF har et greit pdf skriv til anbefalt hagl som man finner på nett. Den ble laget ved forige "forbud" her står det mye greit.

Uansett hva du havner på så er litt grovere hagl ikke feil, men du må teste 2-3 patroner for å teste skuddbilde samt maks avstand.  

20-25m er nok fornuftig, kan strekkes med veldig gode patroner og større hagl, men er begrenset hvor mye.

 

 

Edited by babu87
Link to comment
Share on other sites

Jeg testet ammox i en kombi med halv borring. Skuddbilde glissent som ei leirduepatron på 40 meter. Tilsvarende i Benelli med hakket åpnere enn halv..fant ut at 20-25 meter måtte bli maks på rådyr med ammox i begge våpen. Da kan jeg bruke endel andre blyfrie skudd istedenfor. 

Får teste resten av pakka i år å ta en status.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt hevishot i over 15 år nå på rådyr. 

Remington Wingmaster og Lyvalve 12-70 nr 4, 1/4 choke.

 

Overlegen bly på alt unntatt pris og hardhet.

 

Testet disse side om side med weidmansheil str 3, og hevishot har bedre penetrasjon på samme avstand selv ett nr mindre.  

Edited by Apelars!
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

vsmeen skrev (2 timer siden):

Jeg testet ammox i en kombi med halv borring. Skuddbilde glissent som ei leirduepatron på 40 meter. Tilsvarende i Benelli med hakket åpnere enn halv..fant ut at 20-25 meter måtte bli maks på rådyr med ammox i begge våpen. Da kan jeg bruke endel andre blyfrie skudd istedenfor. 

Får teste resten av pakka i år å ta en status.

Men men men … 40 meter… 😳. Du har ko rifleløpet på kombien til skudd på 40 meters hold… hvorfor risikere hagleskudd på det holdet? 20-25 meters hold er jo rådyrhold med bly i hagla, hvorfor skulle det være annerledes med ammox? Er det meg som er treg i pappen her?

 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver nok litt rart. Men jeg hadde jo ett ønske om at ammox kunne ha potensialet til å samle med god nok punsj til å sikkert felle rådyr/rev på dryge hold med hagla ved spesielle behov. Testet mot 120x240 plate  på 25 og 40 meter med kikkertsikte på kombi og EasyhitSX2000 på hagla. Testet med flere vanlige stål/blypatroner før ammox. 

 

 

Enkelte plasser er det jo betydelig tryggere å løsne hagleskudd selv med 500 eller 1000 meter sikkerhetsavstand for den saks skyld enn ei riflekule.

Link to comment
Share on other sites

Har selv ikke skutt rådyr på drøye hold med Ammox. Jakter selv med kaliber 20 i drillingen men har sett flere rådyr skutt på 50m. Om det har noe å si så har jeg testet 2.75mm og 3mm i kaliber 12 og får fine skudd bilder med Ammox sin improved Modified choke og lar meg imponere på effekten på reven.

Link to comment
Share on other sites

@Apelars! Akkar churchill 4-5år gammel. Tester selvfølgelig choker på forskjellige hold! Tenkte meir på om an tålte det. Ser det står i manualen; "Steel shot (up to and including size 2 shot) should not be fired through your shotgun with a choke tighter than modified. If shot larger than #2 is used, the tightest choke used should be an improved cylinder."

Link to comment
Share on other sites

Knall og fall skrev (16 timer siden):

Høres ut som tungsten funker. Så kjøpt Remington wingmaster hd  12/76 us2 og 12/70 us 4. Og ei pakke Nitedal spesial bismuth 12/70 us6 til harejakta. Kan alle tre patrontypene skytes i full choke? Tungsten går vel bra. Men usikker på bismuth..

@Sakoen75 @Apelars! @babu87

Min erfaring med "HD-patroner" er at det går/setter svermen penest med åpne choker. Mod. choke er det trangeste jeg ville ha brukt. Enkelte patroner er bortimot ubrukbare med full choke og vill i enkelt tilfeller åpne svermen i forhold til åpnere choker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...