Jump to content

Blyfri haglepatron til rypejakt, kaliber 12


5.6×15mm

Recommended Posts

Er det noen som har noen gode tips til blyfri haglepatron til rypejakt i kaliber 12 som faktisk er på lager, enten på nett eller butikk i Oslo-området?

Mulig jeg er dårlig til å lete, men synes utvalget er svært begrenset. Lite utvalg, og det som finnes ser ut til å være utsolgt og det lille jeg finner på lager koster skjorta (oppi mot 50 kr skuddet).

 

Ser at Norma/Nitedals kommer med Rype Bismuth i kaliber 12, men den eneste butikken jeg finner denne i er Skitt Jakt, og der er den ikke på lager.

 

Noen som har noen tips?

Edited by 5.6×15mm
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Brubakken skrev (41 minutter siden):

Det som gjør meg litt skeptisk til denne er den lave egenvekten på haglene på litt under 6 g pr cm3. Det er jo omtrent det halve av bly. Jeg frykter derfor at effekten faller kraftig med avstanden, men har ingen faktisk erfaring. Hadde vært fint hvis noen som har prøvd den kunne uttalt seg.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, E_Berg said:

Det som gjør meg litt skeptisk til denne er den lave egenvekten på haglene på litt under 6 g pr cm3

Jeg er også rimelig skeptisk til det konseptet der. Det er litt synd at  ikke produsentene kan vise til tester hvor det skytes i ballistisk gel på standard avstand slik at det er mulig å vurdere inntrengningen når de kommer med slike alternative patroner. Det hadde ryddet en eventuell tvil av veien og samtidig vært god reklame. Men jeg mistenker at det er en ræva patron og at de ikke vil vise det.

 

Her er et eksempel på hvordan de kunne testet og samtidig vist hvilken haglestørrelse som er relevant

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg er heller ikke imponert over et haglmateriale med tetthet på 6 som er rundt halvparten av bly. Men det er ikke fullt så håpløst som det kan virke, med 28 g haglvekt vil hvert hagl ha samme vekt som med bly om det er samme antall hagl. Da er energien for hvert hagl den samme ved munningen og og dekningen burde bli tilsvarende. Det er da "bare" den større luftmotstanden som gjør forskjellen i effektiv rekkevidde, inntrenging for hvert hagl er normalt tilstrekkelig når det er ok hastighet.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Per-S said:

Men det er ikke fullt så håpløst som det kan virke,

Det er jo haggel nummer 5 (3mm) så da er det vel bare å regne..  ca.330 haggel?

Den er anbefalt bl.a. til bruk for storfugl og orrfugl? Jeg ville jo til vanlig brukt 36g no 5 i bly til noe slikt🙄  Kanskje ca. 250 haggel?  Ikke oppgir de noen fart heller..

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (7 timer siden):

Det er jo haggel nummer 5 (3mm) så da er det vel bare å regne.

Med så lav tetthet må en mye opp i haglstørrelse for å kompensere. Men om man bruker samme vekt på haglene i stedet for samme størrelse så kompenserer man noe. Men uansett blir rekkevidden mindre og personlig ville jeg brukt stål om jeg ikke kunne bruke bly.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (4 timer siden):

personlig ville jeg brukt stål om jeg ikke kunne bruke bly.


Stål er guffent med tanke på rikosjetter- særlig for bikkja som ofte er nærme situasjonen. Jeg vet ærlig talt ikke om de kommer i så høy returfart at de kan trenge gjennom hud, men man vil definitivt ikke ha de i øynene. Ok til posteringsjakt på due/kråke hvor man skyter opp på lettskutt vilt, men no-go i skog/mark/hei i min bok.

Tipper jeg har skutt 100-200 sjøfugl med stål, og der gir de ofte langt dårligere effekt enn bly på hold over 15-20m. 
 

Vismuth er bedre- ikke på høyde med bly, men «godt nok» til lettskutt vilt som hønsefugler (tiueren er heller ikke spesielt «hardskutt» som det ofte påstås). Det er også relativt overkommelig i pris, så blir vel det greieste alternativet til rypejakta. 
 

Wolfram er veldig bra- god effekt (inntrengning) men for dyrt for de fleste til rypejakt.


Det er trist: En god 12/70 femmer i bly er kanskje den mest allsidige haglpatronen man kan ha i løpet. Den er fin til rype/skogsfugl(særlig litt uti jakta), og virker på alt opp til rådyr så lenge man ikke strekker holdene (jeg har skutt flere rådyr med de). 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...