Jump to content

Patroner Identifisering/selges står 1910 - 1934 og symbolene R - 3/4 -P i bunnen


JanY

Recommended Posts

Hei,

Jeg har hatt antikke patroner liggende siden jeg ryddet etter en onkel ved Randsfjorden for ca tredve år siden. Lette selvfølgelig etter børsa også, men fant den ikke. Har ca 30 skarpe m/blyspiss og ca 30 der det er laget treplugger som prosjektil. Sitter og lurer på om det var tenkt å drepe mindre dyr med treprosjektil da patronene ser skarpe ut. Eller om det er noe for øvelse?.  Se bilder. Jeg er nysgjerrig på historikken her, men onkelen var død før jeg vokste opp.

Kan nok tenke meg å selge de da jeg ikke har ambisjoner om å lage museum. Vi får se.

20230721_100317.jpg

20230721_100557.jpg

20230721_100534.jpg

Link to comment
Share on other sites

De med treplugg er nok ekseserpatroner uten krutt, du kan riste dem så hører du om det er krutt i dem. Den andre du har avbildet er militær helmantel. Er de så gamle er det nok noen som er interessert i dem, men noen særlig verdi er det ikke.

Link to comment
Share on other sites

Sporer av her, men hvor mye ammunisjon hadde Norge i perioden +/-1900-1940? At den enda flyter rundt tildels store mengder 6,5*55, etter 80+år, en verdenskrig, mange omganger ivrig opprydding tyder på at svaret er "mye".

Litt rart da å tenke på at en vernepliktig soldat gjennom 1 år i tjeneste skyter mindre enn 150 skudd..

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (På 21.7.2023 den 19.28):

Sporer av her, men hvor mye ammunisjon hadde Norge i perioden +/-1900-1940? At den enda flyter rundt tildels store mengder 6,5*55, etter 80+år, en verdenskrig, mange omganger ivrig opprydding tyder på at svaret er "mye".

Litt rart da å tenke på at en vernepliktig soldat gjennom 1 år i tjeneste skyter mindre enn 150 skudd..

Om jeg ikke husker feil var hæren på over 100 000 mann i 1940. Om alle skulle ha en beredskapsammunisjons mengde på feks 100 skudd pr mann snakker vi 10 millioner patroner... bare som et eksempel.

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (14 timer siden):

Om jeg ikke husker feil var hæren på over 100 000 mann i 1940. Om alle skulle ha en beredskapsammunisjons mengde på feks 100 skudd pr mann snakker vi 10 millioner patroner... bare som et eksempel.

Fullt mobilisert ville Norge i 1940 hatt 180.000 mann.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (21 minutter siden):

hører forsvarssjefen si at de kanskje har ammunisjon til 3 dager strid kan en jo lure på hva som skjedde.

Har vel ikke særlig med soldater igjen etter 3 dager kamp heller så problemet løser seg selv der :P Husker når jeg var i Stormbataljonen på tidlig 2000 tallet så fikk vi beskjed om forventet levetid i strid var ca 30 sekunder 😅

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...