Jump to content

"Allround" skumringssikte til femtifireåring?


ko-stens

Recommended Posts

Har prøvd å lese meg litt opp på dette med alder og skumringssikte, men trenger nok å få det inn med teskje...

 

Jeg og en kompis, begge 54 år, skal over til Vestlandet noen dager i oktober, og det er ikke særlig måne når vi skal dit, så det blir nok fort litt mørkt utover eftan. Vi kjenner ikke terrenget, og vi aner ikke når jaktlaget (vi skal være gjestejegere) jakter på døgnet, men vi må jo regne med at de ikke bare jakter midt på dagen.

 

Han har kun ett sikte i dag, en Vortex Strike Eagle 1-6x24. Han er svært fornøyd med dette siktet, for øvrig! Han har kun brukt det til elgjakt, men har sluttet med det nå. Kanskje han blir med en og annen tur som gjestejeger på laget han har gitt seg på, men det er i det blå akkurat nå.

 

Han trenger et sikte som kan fungere greit i skumring, men som også er kjekt på dagtid til rådyrjakt, da han skal begynne med det til høsten. Sannsynligvis blir han å bruke en kombi til den slags, med Vortex-siktet på, men kjekt å ha rifla i beredskap også.

 

Hva slags forstørring kan være det ideelle på rifla for han? Han er nødt til å se i den lavere delen av prisskalaen pga hyttekjøp som rasker til seg det grøvste av kontoen... Taket er på maks fem tusen, så utvalget av god optikk er ganske snevert, men det finnes jo av og til noen brukbare alternativer. Han har for øvrig litt redusert syn og bruker briller, om det har særlig betydning.

 

Han har sett på Vortex Crossfire 3-12x56 med lys. Men trenger han et så stort sikte? Dvs med så stort objektiv? Han kan jo ikke få utnyttet lyset før ved 10x forstørrelse eller noe slik, og da blir det syltynt med synsvidde. 

 

Jeg har i farta funnet (på Finn) en  Minox ZX5 2-10x50 med lys. Kunne ikke dette vært et vel så bra alternativ? Har også funnet en Docter Basic Unipoint 1,5z6x42. Kan dette være et enda bedre alternativ? ELLER, er det like greit bare å bruke det han har? 

 

Trenger egentlig ikke tips til hva slags merke han bør gå for, bare hva som kan passe best av størrelse, rett og slett. Merke får følge prisen! 

Link to comment
Share on other sites

Ville gått for et sikte med 42-50 mm objektiv og minste forstørrelse 1,5-2. Lysdot er en fordel. Minox virker interessant, Docter likeså. For meg er 2-12x50 med lys det optimale allround-siktet. Se også etter brukt Meopta, Zeiss Conquest e.l. Jeg antar jaktlaget er ute fra grålysning til sen ettermiddag. Tror Vortex 1-6x24 kan slite litt under dårlige lysforhold  f. eks. tidlig morgen eller i en mørk og tett granskog.

Edited by Sølvrev
Presisering.
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Innimellom dukker det opp brukt kvalitetsoptikk 1,5-6x42 og 2,5-10x50 f.eks. på Finn til ca det budsjettet. Disse vil passe bruksområdet. Om han helst ønsker nytt, så er vel Vector Continental 1,5-9x42 eller 2-12x50 fra Jaktdepotet det som er nærmest pristaket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt en Vector Continental 2-12x50 i et års tid, nå. Det står på en .35 Whelen, og det har blitt noen hundre skudd (med endel eksponering for rekyl). Jeg er svært fornøyd med dette siktet!

 

Jeg har mange rifler fra før, og dertil mange kikkertsikter (Zeiss, Swarovski, Vx-6, Meopta, Docter mm). 

 

Synsfeltet er usedvanlig bra, minimal dassrulleffekt. Bildet er meget skarpt og fint, dog kanskje ikke perfekt helt i kanten. Mekanikken er distinkt og fin. Lysprikken er veldefinert, og har et fornuftig spenn. 

 

Min vurdering av dette siktet, er at det gir usedvanlig mye kikkert for pengene. 

Det følger forøvrig med montasjeringer (Weaver/picatinny), de har jeg ikke prøvd - men de virker helt OK.

 

Hvorvidt en 54- åring kan dra nytte av "lysfangsten" i et 50- objektiv, avhenger av hvor høy forstørrelse han er istand til å utnytte ved praktisk jakt. Typisk maksimal pupillediameter ved 50 år er ca 5mm. Dvs; hvis lysfangsten fra et 50- objektiv skal passere pupillen og nå netthinnen, trengs 10x forstørrelse.

 

Hvis 50- åringen opplever at 8x forstørrelse er det maksimale som kan brukes ved aktuelle jaktform, vil ikke bildet oppleves lysere fra 40mm objektiv og oppover.

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

ko-stens skrev (9 timer siden):

Så dette er er greit sikte for penga?

Jeg mener det. Kjøpte selv et 1-6x24 fordi jeg var litt nysgjerrig på dem, og er godt fornøyd. Det man kanskje skal være litt forsiktig med på optikk i denne prisklassen (ikke bare Vector) er å stole blindt på nøyaktigheten i antall klikk i forhold til klikktabell om man bruker det på litt lengre hold. Test i alle fall godt på forhånd om det skal klikkes så og så mye x antall meter ut. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jakter hjort på Vestlandet - hele døgnet - i 25 år. Prøvd forskjellig av sikter. Min mening er at dersom det ikke skal jaktes om natta (i månelys) kan en strengt tatt droppe lys i kikkerten. Ville heller puttet «budsjettet» i optisk og mekanisk kvalitet. 1,5-6, 2-8, 2,5-10, x noe mellom 40-50 objektiv. 
 

Zeiss (Classic) 2,5-10 x 50 for eksempel, eller 1,5-6 x 42.  Kan holde på ganske tidlig og nokså sent med en Leupold 3-9 x 40 også, om det ikke er den aller rimeligste(?). Mye fungerer selv om annet er mer optimalt. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

OptiBond FL skrev (31 minutter siden):

Min mening er at dersom det ikke skal jaktes om natta (i månelys) kan en strengt tatt droppe lys i kikkerten. Ville heller puttet «budsjettet» i optisk og mekanisk kvalitet. 1,5-6, 2-8, 2,5-10, x noe mellom 40-50 objektiv. 

Ikke direkte uenig, men om du finner et kikkertsikte med litt avstand mellom stolpene og ultratynt trådkors tror jeg nok lysdot vil være en stor fordel, særlig for litt eldre jegere. Jeg jaktet med en Swarovski Habicht PV 2,5-10x42 med medforstørrende 4A-retikkel til langt opp i 50-årene, og det gikk veldig bra, også i dårlig lys. Men med dagens utgaver og noe eldre øyne er lysdoten gull for meg, både på jakt og på skytebanen. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...