Jump to content

Valg av ny spesialpistol


blackfish13

Recommended Posts

Lurer på om det er noen der ute som har noen kjekke forslag til ny spesialpistol som jeg kan sjekke ut. 

 

Kravene er enkle: 

1. Ikke Stenvaag

2. Må være konkurransedyktig

3. Ikke 9mm eller andre "Vanskelige kaliber" men må ikke være .22lr

4. Ikke krav men helst noe som er tøft men fungerende i klassen. 

 

Greia er at jeg vil helst ikke ha Stenvaag da "alle" har dette men vil også har noe jeg kan prestere så noelunne på nivå med Stenvaag (om det i det hele tatt er mulig). 

I dag har jeg en Walther P22 som jeg ikke er spesielt fornøyd med. 

 

Setter stor pris på alle tips å er åpen for diskusjon på det meste innen spesialpistol

Link to comment
Share on other sites

Volquartsen Mini Mamba er ca 21,3 cm lang så den kan ikke brukes som spesialpistol. Walther har stanset produksjonen av Hämmerli spesialpistol (Stenvaag), men jeg håper de etter hvert kommer med en kortere versjon av den nye Walther CSP. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En i klubben har nettopp kjøpt denne pistolen til bruk som spesialpistol og han er godt fornøyd. Jeg har bare holdt i våpenet, ikke skutt det, men det kjentes veldig solid og bra ut. Avtrekket er litt tungt, men dette kan lett ordnes hos PV eller en børsemaker. Det er også nødvendig å ta av litt på skjeftet/magasinet for å få høyden innenfor det tillatte, men også dette er en enkel jobb. 

 

https://www.pvas.no/vaapen/haandvaapen/grand-power-cp22-22lr-1/2x28

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
PalSor skrev (På 10.6.2023 den 9.01):

Volquartsen Mini Mamba er ca 21,3 cm lang så den kan ikke brukes som spesialpistol. Walther har stanset produksjonen av Hämmerli spesialpistol (Stenvaag), men jeg håper de etter hvert kommer med en kortere versjon av den nye Walther CSP. 

Har tenkt på det sjælv, tror man børsemakker kunde gjøre noe sånt? Kape løp osv? 

Edited by UtenPatronerIngenPang
Link to comment
Share on other sites

Det er sjelden at klarer å konstruere noe som er best på alt. En bil som er vakker og raskt som en Porsche på asfalt og tar seg frem som en Landcruiser offroad. Jeg har hatt Walther P22, Beretta, BUL 9mm og mod Stenvaag. Når sistnevnte av en av de beste fabrikkene er konstruert med en ting for øyet - flest mulige poeng i feltløypa, er det vanskelig å finne en pistol som både har samme egenskaper pluss er noe som ikke alle endre har pluss ser ut som noe 007 eller Hamilton kunne brukt på jobb.

Link to comment
Share on other sites

UtenPatronerIngenPang skrev (11 timer siden):

Har tenkt på det sjælv, tror man børsemakker kunde gjøre noe sånt? Kape løp osv? 

Det er ikke noe problem for en børsemaker å gjøre det. Walther CSP er akkurat samme våpenet som X-Esse, det er bare foretatt en navneendring og det er mange børsemakere rundt omkring i Norge som har kuttet løpet og flyttet siktene på en lang X-Esse for å få den til å passe i klassen spesialpistol. Jeg har akkurat fått tilbake en X-Esse etter en slik ombygning og den fungerer utmerket. 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

PalSor skrev (1 minutt siden):

Det er ikke noe problem for en børsemaker å gjøre det. Walther CSP er akkurat samme våpenet som X-Esse, det er bare foretatt en navneendring og det er mange børsemakere rundt omkring i Norge som har kuttet løpet og flyttet siktene på en lang X-Esse for å få den til å passe i klassen spesialpistol. Jeg har akkurat fått tilbake en X-Esse etter en slik ombygning og den fungerer utmerket. 

Takk! Det skal jeg sjekke opp :)

Link to comment
Share on other sites

vsmeen skrev (11 timer siden):

Jeg skal ha en Glock 44 med tuna avtrekk som spesialpistol. Målet mitt er å ha det gøy med Glock.

Bare husk på at de fleste avtrekk ikke passer i modell 44, sjekk grundig før du kjøper for å unngå at du ender opp med noe som ikke kan brukes. Sig P322 er forøvrig et godt alternativ til Glock, den pistolen har innebygd hammer og et utmerket avtrekk fra fabrikken. 

Link to comment
Share on other sites

PalSor skrev (På 25.2.2024 den 10.28):

Bare husk på at de fleste avtrekk ikke passer i modell 44, sjekk grundig før du kjøper for å unngå at du ender opp med noe som ikke kan brukes. Sig P322 er forøvrig et godt alternativ til Glock, den pistolen har innebygd hammer og et utmerket avtrekk fra fabrikken. 

Liker ju Sig, men går en P322 i målekassen? Den har vel fast løp og?

Edited by UtenPatronerIngenPang
Link to comment
Share on other sites

On 2/25/2024 at 10:28 AM, PalSor said:

Bare husk på at de fleste avtrekk ikke passer i modell 44

Glock holder på å skal lansere performance trigger til 44 samt Gen5 large frame pistolene sine. Da er nok ikke Timney og de langt unna.

 

On 6/9/2023 at 11:43 PM, blackfish13 said:

Kravene er enkle: 

1. Ikke Stenvaag

2. Må være konkurransedyktig

3. Ikke 9mm eller andre "Vanskelige kaliber" men må ikke være .22lr

4. Ikke krav men helst noe som er tøft men fungerende i klassen. 

 

1 og 2 er nokså selvmotsigende med dagens utvalg, uansett hva noen prøver å innbille deg. Alt som er aktuelt på markedet nå må tilpasses til SP og bortsett fra noen helt få eksempler, så er du ikke i nærheten av å få noe så godt som en Stenvaag selv etter alt arbeidet. Skal 2 være tellende, så utgår 3 da det må være 22lr for å være konkurransedyktig.

4 kan du bare glemme når det gjelder 22lr. "Alle" 22lr som skal se ut som en "ordentlig" pistol, pleier å suge balle.

Egentlig er det greieste å bare se på NSF SP som DFS, der det kun er en standard som gjelder.

 

Så kan vi tenke oss, som enkelte her har foreslått, forestille seg hva folk hadde brukt om ikke Steenvaag Xesse eksisterte (og da legger vi i samme potten ombygde Xesse og nå fremtidige CSP).

Bortsett fra enkelte spesialbygg (her var det mye gøy folk gjorde!) så var "standarden" Walther PP og PPK i 22lr (førstnevnte er den boksen går ut i fra).

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Rausheim skrev (2 timer siden):

Glock holder på å skal lansere performance trigger til 44 samt Gen5 large frame pistolene sine. Da er nok ikke Timney og de langt unna.

 

Timney Alpha til G19 gen5 passer i Glock 44.

Link to comment
Share on other sites

UtenPatronerIngenPang skrev (4 timer siden):

Liker ju Sig, men går en P322 i målekassen? Den har vel fast løp og?

P322 passer ikke i målekassen uten at du kutter litt av grepet og gjør magasinet litt kortere. Dette er imidlertid en enkel jobb som de fleste klarer å gjøre selv. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...