Jump to content

Hodelykt/pannelampe til jakt!


Lindbeck1

Recommended Posts

Etter et par høster med løshund som liker å lose til etter mørkets frembrudd har jeg vært gjennom et par hodelykter men har ikke funnet noen som har fungert optimalt enda. enten så er det litt for lite futt i de eller så ryker de etter 1 sesong. Tips?

Ser etter noe som kan ligge i sekken/bilen. helst med utbyttbare AA batterier. evt noe som har både utbyttbar og oppladbar batteripakke. 400 Lumen+ og en brukbar evne til og holde seg på hode samt at det tåler litt juling! 

 

har en Olight H37 til ettersøk og annet som krever mer lys men den syntes jeg blir for tung å dra med seg hele dagen. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg bare erfaring med en modell og det er Lupine piko. 

Holder seg godt på hodet og er lett, jeg har også forlengelseskabel slik at jeg kan ha batteripakken i lomma eller sekker, praktisk på topptur eller om du bare ønsker et større batteri.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker Nitecore HC60W 2. 1200 lumen, 70 gram, 2 x cr123 eller 1 x 18650 . Altså mulighet for både (billige) oppladbare og "vanlige" batterier som er integrert i lykta. Jeg har også Lupine Piko som koster 3-4 ganger så mye som lykta fra Nitecore. Den har kun oppladbare batterier som har behov for vedlikeholdslading i perioder du ikke bruker lykta (ellers slutter de å virke). Min Piko brukes ikke lenger..

IMG_3072.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Cruiser said:

Den har kun oppladbare batterier som har behov for vedlikeholdslading i perioder du ikke bruker lykta (ellers slutter de å virke).

Hvor ofte må du gjøre vedlikeholdslading?

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (2 minutter siden):

Hvor ofte må du gjøre vedlikeholdslading?

Min, som har to batterier har lagt 8-9mnd uten vedlikeholdslading. Merker ingen forskjell på ytelse. Pleier ikke å la dem ligge med batteriene toppladet.

Link to comment
Share on other sites

@Bly Lader hver andre måned etter anbefaling fra leverandør når batteriene ikke brukes. Jeg har opplevd to ganger at batterier har sluttet å virke/ta lading. Det er en sikkerhetsmekanisme i batteriet som "låser" det hvis det har vært utladet for lenge. Leverandør har i det ene tilfellet fått batteriet til å fungere igjen, det andre fikk de ikke liv i.

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Cruiser said:

Lader hver andre måned etter anbefaling fra leverandør når batteriene ikke brukes.

Det viste jeg ikke. Trodde de bakteriene hadde det best nå de ble lagret kaldt på 80%?

Link to comment
Share on other sites

Cruiser skrev (40 minutter siden):

. Det er en sikkerhetsmekanisme i batteriet som "låser" det hvis det har vært utladet for lenge. Leverandør har i det ene tilfellet fått batteriet til å fungere igjen, det andre fikk de ikke liv i.

 

Lithiumbatterier skal vel helst lagres mellom 40 og 80% ladning, og bør helst ikke gå særlig under 20% om du vil at de skal leve lenge. Om de lades helt ut og blir liggende kan de bli ødelagt.

Jeg lader mine 18650 batterier til omtrent 80%. Da har de nok ladning til at jeg kan bruke dem ved behov, men ikke så mye at batteriet degraderes særlig over tid. Telefonen og laptoppen min har også en innebygget funksjon der de de stopper å lader på 80% for å bevare batteriet lengre. Produsenter av elbiler anbefaller også å ikke lade battiene over 80% om du ikke planlegger å dra på langtur. 

 

Ser fortsatt at noen mener at du skal lade Lithium batterier helt ut før de lades opp igjen, men dette tror jeg er noe som henger igjen fra NiHM batterier som bør lades helt ut før de lades opp og som skal lagres tomme. 

Link to comment
Share on other sites

16 hours ago, Bly said:

Trodde de bakteriene hadde det best nå de ble lagret kaldt på 80%?

😂Så ikke autokorekturen før nå..

 

17 hours ago, Cruiser said:

Jeg liker Nitecore HC60W 2. 1200 lumen, 70 gram, 2 x cr123 eller 1 x 18650 .

En ting jeg liker med Lupine lyktene er at de lager dimmingen på en måte som gjør at lyset ikke "klipper". Når det regner eller snør, eller du lyser på noe som roterer el.l, er det irriterende med lys som "klipper" slik at det du ser på får en opphakket bevegelse. Er de Nitecore lyktene laget med dimming som "klipper"? Stort sett er alle "billige" lykter som jeg har sett dimmet ved å klippe.

 

Nå er prisen helt hinsides, men jeg har blitt veldig glad i denne lykta til altmuligbruk

https://www.lupine.de/products/headlamps/penta

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Eneste lykten jeg egentlig bruker er en Nitecore HC60. Går på et 18650-batteri og kan lades direkte med micro-USB om jeg ikke har med separat batterilader. Har 2 batterier og skifter så jeg alltid har strøm på den. Fjellturer, tur med bikkja på høst og vinter, lete etter ting i mørke kroker på loftet, dykke i fryseboksen, plukke fliser fra barnehender om kvelden, måke snø med gammel traktor, hva som helst av jobb inne på låve eller bryggerhus uten innlagt strøm. Har plantet hekk med hodelykten, revet gammel laftekasse og gjetet valpekull i hagen om vinteren. 

 

Den lyser bredt nok til alt jeg kan bruke den til, og ganske langt på full spiker. Må jeg ha rekkevidde har jeg håndlykt i tillegg. 

 

Burde strengt tatt hatt en 2xAA lykt, som HA23 f.eks., til fjellturer etc., men de lyser jo mye svakere så det er i så fall i tillegg og ikke i stedet for.

Edited by Skrueråmuttere
Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (3 timer siden):

PS. Den utgaven jeg har er utstyrt med et band på toppen av skallen..

Min har også båndet for toppen av hodet, men jeg har tatt det av. Lykta er så lett at den sitter godt uansett (syntes jeg).

Bly skrev (3 timer siden):

Er de Nitecore lyktene laget med dimming som "klipper"? 

Jeg forsøkt å dimme Nitecore og Lupine lyktene ved siden av hverandre. Ser at Piko har en jevn overgang fra en lysstyrke til en annen. Nitecore skifter lysstyrke veldig raskt og oppleves "digital" i skiftet uten at jeg har opplevd det sjenerende. 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Cruiser said:

Jeg forsøkt å dimme Nitecore og Lupine lyktene ved siden av hverandre. Ser at Piko har en jevn overgang fra en lysstyrke til en annen. Nitecore skifter lysstyrke veldig raskt og oppleves "digital" i skiftet uten at jeg har opplevd det sjenerende. 

Jeg vet ikke om vi snakker rundt hverandre? Jeg tenker mere på dimming i form av at 1000 lumen halveres til 500 lumen ved at dioden bare har har strøm halve tiden. Altså klipping. Da får lyset en frekvens som du kan oppfatte det med øyet om det er noe som beveger seg inne i lyskjeglen. Det blir nesten som å se på en 60Hz skjem, du ser at det flimrer. De dyre lyktene har en elektronikk som unngår dette problemet. Hvordan elektronikken bak fungerer er jeg ikke i stand til å si noe om, men det er enkelt å se dette fenomenet i regn eller snøvær. Da ser det ut som om regnet eller snøen kommer i hakkende bevegelse nedover. 

Link to comment
Share on other sites

Fullstendig ot, siden jeg ikke vet, men jeg tviler på at Nitecore-lykta klipper. Jeg har ei anna lykt fra Nitecore(HC30?), og den klipper ikke. Er veldig fornøyd med den, men det er vanskelig å slå Lupine på lysbilde, synes jeg. Har ei gammel Piko Duo, og den er fantastisk behagelig i bruk.

 

Og ja, dere prater nok rundt hverandre😉

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (10 timer siden):

Jeg vet ikke om vi snakker rundt hverandre? 

Ja, jeg har misforstått ser jeg.. Jeg har brukt lykta (nesten daglig) i all slags vær i mange år. Trening, jakt, ettersøk, hundelufting, hundetrening, leteaksjoner til alle døgnets tider og i alle slags værforhold. Jeg har aldri lagt merke til det du beskriver. I praktisk bruk har jeg opplevd HC60 og Piko tilnærmet like når det gjelder lysbildet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...