Jump to content

Skremme Kanadagås


Akto

Recommended Posts

Hei, spør på vegne av en slektning som ønsker jakttidsramme på gås dit pepperen gror - like greit at han ikke har våpen. Men siden jeg har så ønsker han min assistanse til å bli kvitt problemet. Jeg på min side respekterer jakttidsrammene like mye som jeg respekterer verdien av våpengarderoben, så jeg har ingen planer om å bryte noen regler. Han har et idyllisk sted i et naturreservat, hvor de prøver å hente tilbake et kulturlandskap på en blomstereng som går fra huset ned til et vann. Det beiter hester der i et rulleringssystem med andre steder i området, og de prøver virkelig å opparbeide det gamle landskapet. Dette er i et populært turområde, så vi er veldig usikre på hva vi kan gjøre for å skremme vekk gjess. Stedet ligger i et stort vannsystem, så vi forsøker selvfølgelig å finne reirene og stikke hull på eggene som ligger på eiendommen, men det er store mengder gjess - 70-80 par på det verste, og vi finner bare en brøkdel av reirene. Tidligere eiere har skutt i været med hagle fra tid til annen, men dette var i en tid hvor allmennheten var noe mer tolerant i møte med skytevåpen og smell.

 

Noen tips?    

Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (1 minutt siden):

forsøker selvfølgelig å finne reirene og stikke hull på eggene som ligger på eiendommen

Vær oppmerksom på at det er ulovlig, og straffene folk får slike ting er helt ut av proporsjon (for alle andre enn NOAH/PETA)

 

Må får kjøpt apparater som går på propan, og som produserer skudd-lignende smell ved uregelmessige mellomrom, de virker.

 

Men det virker også å gå ut og skremme dem. Det er det suverent mest effektive, og "holder lengst".

 

Kona mi driver en stall, med noen jorder rundt, som det både dyrkes for på, og som hestene beiter på. I det siste har det kommet mer og mer gås, og tidligere har vi jo "aldri" sett ei gås der. diskuterte dette med kona til han som eide det - og som døde rett før gjessene begynte å komme.. Jo, så han ei gås, så jagde han den.

Det er visst nøkkelen, for er det ei så kommer flere, men er det ingen så er det en terskel for dem å lande der. Og klarer man bare å holde dem unna om våren, så er mye gjort. Det var ikke ofte han hadde jagd gjess, men sålenge han holdt "nulltoleranse" så fungerte det uten særlig innsats.

 

Fugleskremsler fungerer, ei stund, men er det om våren, så kanskje. 

 

En kamerat er bonde, og har masse gjess, og skadefellingstillatelse, han bare skyter dem fra huset, og ofte... Men sett fra sidelinja, og sett på hvor mye gjess som faktisk lander der, så tror jeg den gamle bondens metode med å gå ut og vifte med armene var langt mer effektiv.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Kommunen oppfordrer til punktering av egg på egen eiendom, men la ett egg være inntakt for å hindre at gåsa ligger for lenge på reir. På den andre siden er visstnok kommunen ekstremt steile på å gi skadefellingstillatelse, til tross for at gjess er et stort problem i kommunen - stort nok til at de har en handlingsplan (som sørgelig nok er full av føleri og virkemidler som ikke ... virker)

 

Jeg vet ikke hvordan søknadsprosessen har foregått, jeg har bare blitt informert om at det ble avslått. 

 

Stedet har ingen fastboende, så "manuell" skremming er problematisk. Smellapparat på propan er interessant, skal ta på meg Googles :) 

Edited by Akto
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Trodde kanadagås var mer eller mindre svartelistet...så å få tillatelse til å begrense dem trodde jeg ikke at skulle være problem.

Men det at det er i ett naturreservat kan være problematisk.

Kanskje det kan prøves med slike måkeskremmere/drager som jeg ser på hustak rundt om kring for å forstyrre gåsa.

 

Link to comment
Share on other sites

Fugleskremsel, elektronisk | Kjemi og skadedyrbeskyttelse | P.Lindberg (p-lindberg.no)

Fuglejegern.no | Viltskremmer - Automatisk gasskanon u/ben  Gass kanonen skremmer vilt fra og skade avlingene dine med opptil 155 db lyd b lyd og 8 bar trykk.  Denne Scatterbird gasskanonen er solid og velprøvd. Denne kvalitets  viltskremmeren er designet spesielt for l Din norske spesialbutikk på nett! | Vil du ha oss her i morgen, bruk oss i dag!

Nymotens fugleskremsel – NRK Trøndelag

 

Jeg har sett slike på flyplasser, men ikke sett dem i salg før, så måtte jo Google litt jeg og. 

 

En annen ting jeg ser folk gjør er å sette opp "rovfugler" av plast, Både ugler og andre rovfugler.

 

Rommel (Erwin, ørkenreven) satte påler på åkrene for å hindre engelskmennene i å lande med glidefly (Rommelspargel, Rommels asparges...) Det kan kanske også virke mot gjess (men da i mindre skala) som har en lignende landingsteknikk.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hva er den registrerte verneverdien i reservatet? Er det ikke kanadagås eller tilliggende fugleart kan en både jakte og sanke egg der innenfor miljødirektoratets oppsatte jakttider. For kanadagås er det utvidet sesong for sanking av egg frem til og med 1 juli.

https://www.miljodirektoratet.no/ansvarsomrader/jakt-felling-og-fangst/jakttidsveileder/kanadagaas-jakttider/

 

Quote

For å begrense skadeomfanget fra kanadagås, har grunneier/bruker adgang til å sanke egg fra kanadagås i hele landet i perioden til og med 1. juli.



Gasskanoner er det vanlig å sette ut på flyplasser. Fuglene der blir vant til det så en må uansett ut med signalpistolen å skyte signalbluss med smell for å få de bort før take-off og landing.
Men de har gjort forsøk med bruk av lundehund på flyplass for å sanke egg fra reir innenfor tillatt tidsrom. 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/lundehunder-sikrer-flyplassen-1.11099894


Så skal en se positivt på dette, og verneverdiene i naturreservatet ikke stiller formelle hinder, er jo dette en flott anledning til å holde seg med lundehund :-)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Gå inn på Lovdata og søk opp reservatet så finner du info om fredningsbestemmelsene der. Unntak fra disse mener jeg du skal søke statsforvalteren om og ikke kommunen. Vi gjør i alle fall det i forhold til lisensjakt og det funker greit. De er ikke alltid riktig så sta og dumme som vi ofte ynder å fremstille dem som. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...