Jump to content

Smøring av lærhylster


Hombre

Recommended Posts

Jeg fant fram igjen et lærhylster (Sickinger til en Super Redhawk om det har noen betydning).  Hylsteret har ligget ubrukt noen år, og nå ser jeg at det er noen sprekker i overflaten i tillegg til at det er så tørt innvendig at det støver av det når en trekker ut revolveren. Hylsteret er stivt og godt tilpasset, og jeg vil jo ikke at det skal bli slaskete og heller ikke tilsette noe som er ugunstig for stålet i revolveren. Har lest mye på internett, og det en anbefaler sier andre at du absolutt ikke må gjøre. Beste tips hittil er å mette de tørre områdene med Ballistol og bruke det innvendig også. Noen bedre tips?

Link to comment
Share on other sites

Støving (av lærpulver ?) høres ikke bra ut. Da er det alt for tørt.
Vanlig skokrem med jevne mellomrom for standard vedlikehold. Enten farget som passer i farge til hylsteret, eller bedre nøytral som ikke sverter ved bruk. Alternativt hvis læret er skikkelig knusktørt en omgang med lærfett fra Jørn Jensen på Lillestrøm, eller annen leverandør av skinn og lær (Skinnlåven m.fl.). Gi det et skikkelig lag (litt mindre på innsiden – evt med en gammel tannbørste), gni det godt inn og legg det til side med et tynt lag som kan trenge inn i løpet av en dag eller to. Det skal ikke bli slaskete og blaut lær av en slik omgang, med mindre man overdriver voldsomt med vanvittige mengder fett.
En periode av livet hvor jeg reiste mye mellom Norge og Sør Afrika, hadde jeg et ProCarry og et SOB type hylster fra Haugen Gun Leather i USA som jeg vekslet imellom. De ble ganske slitte og tørre, og fikk en omgang med lærfett en gang i året, og 2, kanskje 3 omganger med nøytral skokrem i løpet av samme periode. Noen vil kanskje si at de var stygge som juling pga slitasje, men jeg liker litt patina på ting som er i bruk – mht behandlingen med lærfett og skokrem så holdt de passformen og stivheten veldig bra, og ble aldri slaskete.
Skyter nesten ikke håndvåpen lengre, og har kvittet meg med det meste unntatt en .22 som ligger i polstret futteral frem og tilbake til banen.

Edit: som @bardp skriver kan du også bruke spenol i stedet for lærfett. Jeg bruker primært lærfett fordi det er noe jeg alltid har på lager på verkstedet.

Edited by uMtuli
Link to comment
Share on other sites

Takk til bardp og uMtuli!
Spenol har jeg av prinsipp ikke brukt til noe som helst da jeg hadde en svigerfar som mente at alt annet av smørbare kremer var humbug og at Spenol i store krukker fra Felleskjøpet kunne brukes til alt - til og med solkrem. Mulig han hadde rett i mye av det, men som solkrem funket det i hvert fall ikke. Patina er bare fett, så det går bra ...
Jeg har Konservatorns läderolja som er et utmerket produkt og av erfaring gjør stivt skinn mykt igjen. Mulig små mengder gjør susen uten at det mykner opp for mye, men det er ikke så lett å få til det innvendig. Den inneholder heller ingen aggressive stoffer.
Jeg har også Mink oil. Den inneholder silikon som i følge enkelte kilder spiser opp bomullstråd, og jeg vil ikke at hylsteret skal rakne etter noen år.
Norrländsk läderfett finnes også i samlingen. Skal være et utmerket produkt med bjørnefett og tjære, men jeg er redd for at det er lite gunstig i kontakt med andre materialer.
Nøytral skokrem høres ut som beste tips hittil, men jeg er spent på om noen har erfaring med Ballistol. Jeg bruker det til mye annet våpenrelatert, og hvis det fungerer så ville det vært en god løsning. Det er i hvert fall ikke aggressivt verken mot stål, tre, gummi eller lær.

  

Edited by Hombre
Link to comment
Share on other sites

Woolvax, lanolin mot rust (og rustbeskyttelse av biler), er også grei lærsmurning.
Har brukt det på knivslirer, skinnbuksa, og pistolhylster.
Ser ut til å fungere bra og det tørker kjapt og blir ikke klissete.
Og for ordens skyld, det lukter ikke sau :)

Link to comment
Share on other sites

seawolf skrev (1 time siden):

Og for ordens skyld, det lukter ikke sau

Litt "off topic". Jeg fikk understellsbehandlet bilen med lanolin, og leverandøren hadde to typer, en luktfri og en som ikke var så luktfri. Jeg spurte selvfølgelig om de som brukte den ikke luktfrie typen ble plaget av pågående hunder på sauejakt. Men det hadde han ikke hørt om, men en dame som brukte denne typen hadde en hund som hadde vært på saueavvenningskurs og som etter understellbehandlingen nektet å komme inn i bilen.

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker samme luktfrie lanolin på bilen min, og en venn sin border collie prøver alltid å komme inn i bilen  :)


Men de har jo en annen luktesans enn oss mennesker,  og skal jo samle og kontrollere sauer, så hun leter nok etter den sauen hun kjenner lukta av  :)

Edited by seawolf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...