Jump to content

1mm dor, hvem har dette?


ronlamagnum

Recommended Posts

Hombre skrev (10 timer siden):

Jeg hadde behov for det samme. Drillet et bor i passe størrelse inn i en bjørkebit og limte det fast med Araldite. Slipte så boret flatt i bakkant, og vipps ... Funket fint den ene gangen jeg brukte det. 

Smart DY tips, vær bare oppmerksom på at bor gjerne er veldig sprø og kan knuses ved slag. Bruk briller hvis denne løsningen velges, vil heller ikke være like solid som en dedikert dor, men funker sikkert i mange tilfeller. (Også stor forskjell på bor og hvor sprø de er)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/13/2023 at 8:05 AM, ronlamagnum said:

Jeg skal bytte baksikte på en Pardini GT9 og trenger en 1mm dor for å slå ut låsesplinten som låser siktet i forkant. Kan ikke vær konisk. 
Noen som vet hvem som eventuelt selger noe slikt.

Hei - jeg demonterte baksiktet på min GT9. Det gikk fint med en 1/16" (ca. 1.5mm) punch/dor (kjøpte et sett på Brownells). 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Olemann skrev (8 timer siden):

Smart DY tips, vær bare oppmerksom på at bor gjerne er veldig sprø og kan knuses ved slag. Bruk briller hvis denne løsningen velges, vil heller ikke være like solid som en dedikert dor, men funker sikkert i mange tilfeller. (Også stor forskjell på bor og hvor sprø de er)

Takk Olemann. Jeg er dårlig på HMS, men du har helt rett. Jeg har et pinnedorsett men trengte noe midt i mellom. Tror det var 3,2-3,3 mm, og denne løsningen funket perfekt. Har for øvrig noen små pinnedorer/drivdorer i omtrent denne dimensjonen som jeg kjøpte fra Brownells en gang. Det er et skaft der doren kan byttes ut. Fin løsning for en som bruker det noen få ganger i løpet av livet. Søk på "pin punch" som det heter på utenlandsk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...