Jump to content

Utradisjonell jakthund


gummitotten

Recommended Posts

Hei 

Jeg har veldig lyst til prøve meg på mårjakt med hund kommende sesong.

Jeg har ikke noe typisk hund til dette formålet, å skaffe flere hunder er ikke aktuelt( ett lite hundespann pluss en malle holder for meg)

Jeg har ett par som liker å kjefte på fugler og alt annet som hulder til i træra.

Tenker den ene huskyen og mallen er mest aktuelle.

Noen som har tanker og / eller erfaringer rundt dette?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ihvertfall tanker! :D

Har hatt, og har ridgeback nå, vi vurderer en malle i tillegg. Det virker jo som om du kan trene en malle til -alt-, men jeg vil anta at den vil fungere veldig bra på spor, du får den helt sikkert å markere fallplass og helt sikkert til å hente skutt fugl,  men kanskje ikke så bra på å stille vilt? 

Den ene ridgebacken min tok faktisk stand en gang, men dum som jeg var skjønte jeg ingenting, og etter det fant hun ut at det var bedre å prøve å få tak i fuglen selv. Det er jeg ganske sikker på du kommer til å oppleve med huskyen ihvertfall :D

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har og har hatt huskyer, og fellesnevneren er at de elsker å jakte. Altså ikke på noe vis hjelpe meg med jakt, men jakte på egen hånd. Vi hadde en husky som tok mer mus enn katta, men vi har også hatt husky med kapasitet til å undertrykke jaktinstinktet sitt på grunn av oppdragelse. Høres merkelig ut, men sant. De er altså gode til å jage dyr opp i trær, så det kan kanskje fungere. Vil også tro at med rett trening så kan man få til en ok ettersøkshund med husky. At det finnes bedre egnede raser til alt som har med jakt i samspill med et menneske å gjøre er jeg imidlertid ikke et sekund i tvil om ... Likevel, husky er min favorittrase! Fantastiske hunder på alle måter. Og, de kan faktisk apportere såfremt (min erfaring) byttet er dødt.

Edited by Akto
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det som høver best til jakt er sjølvsagt ein rase som høyrer til i gruppen jakthunder, og ikkje husky og andre polare trekkhunder.  Det blir å be om problem. Det er som han/ho i innlegget ovenfor seier at dei liker å jakte på egenhånd og det hender at det ender på eit tragisk vis.

Edited by brisen
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Akto skrev (3 timer siden):

Vil også tro at med rett trening så kan man få til en ok ettersøkshund med husky.

Jeg har hatt ettersøk med godkjent ekvipasje der hunden var husky, funket som snus det! Det kan nok heller ikke helt utelukkes at om du har en slik hund som er veldig innstilt på samarbeid og er veldressert kan den også fungere til enkelte oppgaver på jakt, f. eks. apport eller som bandhund til storvilt. Men jeg tror du vil oppleve mer problemer enn nytte om du satser på husky som all round jakthund, eller du tenker å slippe den som løshund på hjortevilt. Vi hadde en tråd tidligere om en som ville anskaffe beagle til fuglejakt. Nei, det er mye bedre å satse på en hund som er framavlet for den jakten du bedriver. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (13 minutter siden):

Alaska husky har jo ofte pointer og vorsteher i linjene. Det er vel ikke så rart om de kan funger til jakt😉

Vi har ei nå som er ulik alle andre huskyer vi har hatt, denne er en såkalt Scandinavian Dog / Euro Hound. Det er full stamtavle på henne, fra gode langdistanseløpere, men jeg er likevel ganske sikker på at det er en form for mynde innblandet et eller annet sted. Sannsynligvis Saluki. Hun er uhyggelig rask og utholdende, men ingen ville sagt husky hvis vi hadde bedt noen om å gjette rase. Med henne blir problemet enda større, for hun kan løpe på full gass over veldig lang tid. Det er ugøy om hun skulle dra avgårde etter et mindre hjortevilt.

02DB5F52-D13D-4FD5-B8D5-3D0E0AFB939E.jpeg

Edited by Akto
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Akto said:

men jeg er likevel ganske sikker på at det er en form for mynde innblandet et eller annet sted.

Mynde er jo også vanlig innblanding i alaska husky. Jeg tror nok jeg ville tenkt Alaska husky nesten som førstevalg om jeg skulle gjette rase, av den enkle grunnen blandingshund. Men nå har jeg jo sett noen Alaska huskyer, så jeg vet jo hvor forskjellig de kan være.

 

1 hour ago, Akto said:

Det er ugøy om hun skulle dra avgårde etter et mindre hjortevilt.

Det er vel aldri gøy når de finner på å drar avgårde etter noe som helst. Jeg stoler ikke helt på min, så han må stort sett finne seg i å henge fast i meg om ikke det er nok hindring i snøen til at jeg ikke tror han klarer å løpe for fort.  For det går fort…

 

Jeg prøver å gjøre min interessert i ryper. Her trener vi.

F57CF654-1796-47AB-9A61-9BAF37413842.jpeg.eddfc8c7c2f76dbe2c5a61a483fc15ba.jpeg

Men det blir mye bifangst av lemmen…😂

Edited by Bly
  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Geco5 skrev (7 timer siden):

Å jakte mår, er vel et dødfødt prosjekt. :) Måren er normalt kun aktiv om natten. På dagtid så hviler den enten i trær, eller i huler. Er TS interessert i mår, så bør han vel satse på feller. 

Sjekk ut rasmus bostrøm å mårdjakt, kan hende du blir overasket😉  når det kommer til husky å jakt kan det nok fungere, men det kommer til og kreve mange timer i mårdspor

 

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (12 timer siden):

Jeg tror nok jeg ville tenkt Alaska husky nesten som førstevalg om jeg skulle gjette rase, av den enkle grunnen blandingshund.

 

 

Jeg la ut et veldig flaterende bilde av henne, hun er tynn som ei reke og har veldig lite hode. Det er nok ikke plass til mye hjerne inni der. Men både hoftekam og hodeform, samt lengden på beina, tilsier en høy andel av ikke-polar innblanding. Hun er fortsatt bare valp (8 mnd.), men løper ringer rundt vår andre husky, som ikke er noen sinke hun heller. Når vi innimellom slipper de på et jorde vi har her så kan de spinne avgårde, som hunder gjør når de slippes litt fri, og da "gamla" har nådd toppfart så kan valpen finne på å løpe ved siden av og hoppe sidelengs over henne. Det er helt rått å se på. Men, som Bly er inne på over her, så er hun også veldig interessert i fugl, så det skulle vært gøy å ta en gen-test og se hva for en miks hun er skapt av. 

 

Link to comment
Share on other sites

22.Wmr skrev (6 timer siden):

Sjekk ut rasmus bostrøm å mårdjakt, kan hende du blir overasket😉  når det kommer til husky å jakt kan det nok fungere, men det kommer til og kreve mange timer i mårdspor

 

Helt dødfødt, er det kanskje ikke. 🙂 Har ikke kjennskap til han Rasmus Bostrøm og kan lite om temaet. Leste for mange år siden om folk som tjente mer på "mårjakt", enn på tømmerhogst her i landet. (Vil likevel tro de tok mer i feller, enn ved å skyte dem).  Og de var en gruppe og brukte spisshunder (trolig Norsk Buhund, eller elghund), også terrier ble brukt. 

 

Skal en først gi seg i kast med dette, så bør en vel bruke hunderaser som har vært effektive før og da er vel raser som Norsk Buhund, eller en annen treskjeller, det en bør satse på.  Men, lykke til!

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Akto said:

hun er tynn som ei reke og har veldig lite hode.

Det er vel noe som går litt igjen hos mange av de nyere gode løpshundene? Broren til min kar er enorm, tynn som ei flis og har lange bein og veier godt over 30 kg. Han jeg har er like stor som tispene i kullet, så noe mindre. Alle har små hoder. Jeg tror ikke det er så veldig mye som rører seg inni der av intelligens? Jeg er jo vant med labrador fra før, så jeg prøver etter beste evne å trene dette krapylet med store mengder godteri. Det virker så der, egentlig blir han mest småfeit, og kona mi påstår at jeg lager labrador av alle hunder🤭

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Ruger #1 said:

Livet er for kort til å drive med med dårlige jakthunder 😎

Livet er for kort uansett hvilken hund du har🙄

Spørsmålet man må stille seg er vel heller hvorfor skaffer man seg en hund? For meg er det 99,99% andre grunner til å ha det dyret som ikke handler om jakt. Hvis det var motsatt så spør man kanskje ikke om utradisjonelle jakthunder i en tråd på kammeret?

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...