Jump to content

Hvorfor er presisjonen ulike på samme rifler?


SNØ

Recommended Posts

Spørsmålet er sikkert helvetes dumt, men jeg er oppriktig nysgjerrig. 

Jeg og en kamerat har identiske rifler, men hans rifle samler best med en type ammo og min med en annen. For artighet sin skyld har vi bytta riflene mellom oss, men resultatet blir alltid det samme. Hans liker en type og min liker en annen. Dette får en enkel sjel til å lure på hvorfor i all verden det egentlig er slik. 

- Riflene har samme pipelengde

- Samme stigning i pipa

- Samme patron skytes 

- samme merke, årsmodell ect

Vi kjøpte rett og slett hver vår tikka samme dagen, der riflene er tvillinger og likevell er de ulike. 

HVORFOR 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Fordi Tikka åpenbart heller ikke kan producere piper,, og låsekasser, som er identiske fra gang til gang.
Der kan være uendeligt mange årsager. Men størst sandsynlighed for, variationer i pibedimentioner. Rethed på pipen, Spendinger i pipen. Uens bææring på låseklakker, Skjev gjengning +++++++++++++++


Men generelt er Tikka i den absolut gode ende af riffelspektret

 

Link to comment
Share on other sites

Rugerdud skrev (3 minutter siden):

Fordi selv med dagens teknologi er ikke ting 100% i en produksjon. Selv CNC og annen produksjon er bare 99,9999% likt. Det vil si det er denne 0,0001% som utgjør forskjellen ;) 

Med gammeldags håndtilppassede produkter var forskelle i mål ofte i %
Med hamring og vanlig våpenCNC bearbejdning, så er tolerencer ofte i spektret op til 5 hundrededele. Så stadigvæk i 0,% spektret. Men generelt fuldt acceptabelt

 

Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (1 minutt siden):

Med gammeldags håndtilppassede produkter var forskelle i mål ofte i %
Med hamring og vanlig våpenCNC bearbejdning, så er tolerencer ofte i spektret op til 5 hundrededele. Så stadigvæk i 0,% spektret. Men generelt fuldt acceptabelt

Så 0,00001% da, poenget mitt var at ting blir aldri 100%

Link to comment
Share on other sites

ignorant skrev (7 minutter siden):

Med hamring og vanlig våpenCNC bearbejdning, så er tolerencer ofte i spektret op til 5 hundrededele.

Selv du sliter med begrepet toleranse.

 

Toleranser er ikke knyttet til fremstillingsmetode. Toleranse er den variasjonene som kan aksepteres, dvs en del som ikke er innenfor toleransene, er vrak. Hva som bestemmer toleranse, er alltid "kunden", enten sluttbrukeren eller de som skal sette deler sammen med en prosess, hvor man forventer at prosessen skal ha en hvis sannsynlighet for å bli vellykket. 

 

MEN, spredningen i delene er knyttet til fremstillingen, så moderne bearbeiding resulterer i at man produserer færre vrak.

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, amatør said:

Selv du sliter med begrepet toleranse.

 

Toleranser er ikke knyttet til fremstillingsmetode. Toleranse er den variasjonene som kan aksepteres, dvs en del som ikke er innenfor toleransene, er vrak. Hva som bestemmer toleranse, er alltid "kunden", enten sluttbrukeren eller de som skal sette deler sammen med en prosess, hvor man forventer at prosessen skal ha en hvis sannsynlighet for å bli vellykket. 

 

MEN, spredningen i delene er knyttet til fremstillingen, så moderne bearbeiding resulterer i at man produserer færre vrak.

 

 

Itillegg kommer ''toleranse-stabling'', at en del er i nedre kant av hva som aksepteres og en annen er i øvre kant.

Sammen blir de svært slarkete, selv om begge er innenfor toleranse messig.

Link to comment
Share on other sites

@1983 De fleste oppgir bare "Ammunisjon av premium merker". Så om de må bruke RWS i ei rifle og Norma i den andre og Lapua i den tredje slipper liten rolle.

 

Litt OT men fortsatt innen tema. Min M98 skyter sub MOA med S&B FMJ. Så de fleste rifler greier vel å samle bra med et eller annet ;) Noen er bare særere enn andre på hva de trenger.

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

En jeg kjenner kjøpte segTikka t3 samtidig som min lillebror kjøpte.. begge ble skutt inn med puss mellom skudda. Ingen varmskyting de første 25skudda.. broren min sin gikk bra fra skudd nr 5-6.. kompisen min sin gikk ikke bra selv etter 200skudd.. vi skjøt såpass mye for å se om den kom seg (over 2 helger). Prøvde vel 4-5 typer ammo. Forskjell var det. Men ikke sånn at noen jublet. Så tok jeg orginalstokken til broren min og slipte bort alt som var i kontakt med løpet.. ingen bedding. Byttet stokk.. 4,5mn på skruene.. og rifla leverte flere 10-13mm 3skudd samlinger på rad... det som er så merkelig er at min bror skjøt sikkert 350skudd med den orginale stokken før han monterte på en grs. Å den gikk bra rett ut av eska.. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...