Jump to content

Ammunisjon til 17 remington


htk

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe ei rifle i kal .17 Remington av en bekjent, men det ser ikke ut som det er veldig lett å få tak i ammunisjon til dette kaliberet. Hvis jeg må kjøpe inn utstyr for hjemmelading blir dette i dyreste laget totalt sett. Har noen tips til butikker som fører ammunisjon i dette kaliberet?

Link to comment
Share on other sites

Hønsetenner, drageskinn og enhjørningshorn...

 

På andre siden får du nok kjøpt ladeutstyr nok til å lade for kanskje 2-2500,- Og det vil lage så mye billigere ammunisjon enn kjøpeammo (om du finner) at det vil lønne seg uansett.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

htk skrev (1 time siden):

Hehe, ok. Tolker det som at det nærmest er umulig å få tak i ammunisjon til dette i dag, men utstyr for hjemmelading ikke nødvendigvis behøver å dra i veg så mye?

Hender seg det dukker opp rimelige enkelt stasjons presser på Finn. Kanskje du kjenner noen som har utstyr du kan få låne, hvis du kjøper dier selv? Jeg ville også sjekket tilgjengelighet på kuler og evt hylser, før jeg kjøpte ladeutstyr. 

Link to comment
Share on other sites

Har ei børse i 17 hornet. Om man ønsker seg et 17 kaliber og skal lade selv er det kanskje veien å gå i dag. Virker nå og bli satset på og Blaser lanserte jo også ei pipe til R8 i kaliberet nå nettopp - som sikkert fører til at jeg får rydda bort en plass i garderoben på sikt.

Nå er det ikke flust med ammo her heller rundt omkring men kjøpte greit nok et større parti fra en av forhandlerne i Norge for 3-4 år siden. Har enda ikke gått tom men har ladeutstyr/kuler også.

 

Link to comment
Share on other sites

17 Rem. gir nå tross alt på det jevne 300m/s mer enn 17 Hornet. 30gr kula får 100m/s mer i Remington, enn 20gr-kula får i Hornet... Jeg gidder ikke å regne på forskjellen i vindavdrift, men den er nok betydelig. Kulebane også.
Om kråka merker forskjell? Det vet jeg ikke, men jeg har skutt kråker med 22 Hornet, og 223Rem, som er omtrent samme hylsene - og en ting er sikkert - jegeren ser forskjell på kråka... Forskjellen i praktisk rekkevidde på de to er også stor - eller faktisk - svært stor. Kanskje det dobbelte.

Og i tilfellet .17, så må begge i praksis lades sjøl.

 

 

 

 

K

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Helt enig i det du skriver @M67. Gode poeng. 17 hornet lander mellom 17 hmr og 17 Rem kan man kanskje si?
 

Dog:

- levetid på pipe?  17 hornet har antagelig det dobbelte av 17 rem? Kanskje tom 3 gangen?

- praktisk skyteavstand for kråke?  50-150m?  Praktisk avstand for 17 hornet  -  og det er vel over de distansene 17 rem evt "tar over" ?

- tilgjengelig ammunisjon? Ja man kan lade selv men hylser, kuler etc  -  og man får tross alt tak i ferdigrulla og det virker som om det er et kaliber det satses på.

Link to comment
Share on other sites

Ammo i 17 remington er forholdsvis enkelt å få tak i.

Har handla fabrikkammo både hos Jakt&Friluft og Jaktdepotet. 
Eg lader for det meste 17 rem sjølv, kjøper iblandt for å få hylser. Tilgang på ammo det ikkje går 3 av på paret er i dag generelt ymse. Skal man begi seg utanfor big 5 ammo så bør man nok også kikke på ladeutstyr, uansett om det er 17.rem 204 ruger eller andre rariteter man anskaffer seg.
Det er kun varmintkuler å få tak i, både som komponent og fabrikkammo. FMJ vil nok sannsynlegvis flyge i fillebiter i møte med ei kråke. 
Og så er det såklart ein mulighet å få pressa opp ein batch av ein som har ladepresse🙂

Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, tussehaugen said:

Ammo i 17 remington er forholdsvis enkelt å få tak i.

 

Det var enkelt å få tak i, er kanskje riktigere å si nå (?) Jaktdepotet er tomme på nettsida. Jakt og Friluft har det ikke engang oppført på nettsida. Ingen av dem har 17-kaliber kuler på lager heller. Ei heller hjemmelding.no Og slik det ser ut nå så kan det ta lang tid før det kommer inn noe. 223 Remington er nok det sikre valget. Evt. 22-250 Remington. Det er langt enklere med .224-kuler.

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (52 minutter siden):

 

Det var enkelt å få tak i, er kanskje riktigere å si nå (?) 

Var vel også ca det eg skreiv…

 

Vi er nok fleire som har eit ekornlager.

 

Har man lyst på 17 rem så er ikkje 223 eit alternativ. Man skal også vite at man ikkje kjøper 17 rem bare for å kjøpe, då er feks. 223 eit alternativ… 

Den som forstår forstår😆

 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...