Jump to content

Snøscooter til løypekjøring


nhd

Recommended Posts

Pga vanvittige krangler jeg ikke skal komme inn på her, har en sluttet å kjøre opp løype i vårt beste skiturterreng. For å bøte på litt av dette, har jeg vurdert å kjøpe en brukt snøscooter med en slik "lage skiløype-dings" bakpå. Er helt blank på scootere og ber om hjelp her:

- Hvor mange HK trenger jeg?
- Hva bør jeg se etter på en SS?  Hvor langt er "langt" på kjørelengde for en SS?

- Hvor får jeg tak i denne dingsen som lager et skispor?

Kom også med andre viktige ting jeg bør tenke på.

Link to comment
Share on other sites

Fra 60hk og opp. Kommer litt an på hvordan terrenget ser ut der. Er det bratt, mye løssnø,  skråhellinger, tett skog osv?

 

4takt går ofte langt uten at man trenger gjøre noe med motor. De er mer momentsterk og da trenger man ofte ikke så mange hk kontra en 2takt. Har kjørt mye skiløype med en Lynx XTrim 600Ace(60hk) og den fungerer bra så lenge det er flate løyper og lett terreng. Ulempen med mange 4takt er at de ofte er veldig tunge i fronten og står raskt fast hvis det er mye løssnø og litt krevende terreng.

 

2takt så tenker jeg at man bytter ringer/stempel på ca 6-7000km. Vesentlig lettere enn 4takt. Det kan jo være både en fordel(lett å få løs når man står fast) og ulempe(når man trekker tungt er det kjekt med litt tyngde i scooter så lenge man flyter). Som regel velger jeg alltid lett scooter, men de brukes til annen type kjøring.

 

https://www.snowsystem.no/produkt/sporsettere-1/enkel-sporsetter

Så trenger man muligens noe å komprimere løypa hardere før man kjører rundt med sporsetter. Har man en SS med bredt belte og lite knaster så holder det jo ofte fint å bare ta noen tråkkerunder med den før man går i gang.

 

Uansett bør du titte etter SS med langt belte, fra 370cm og oppover. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjører opp løyper og driver med transport av hyttefolk og gods. Bruker en en lynx 6900 army,god framkommelighet,60 cm belte så flyter godt på løssnø. Høy og lav serie. Ingen farts maskin men det er heller ikke behov for. Har ofte to sleder etter med last og gjerne noen hengende etter på ski eller akebrett,aldri hatt behov for mer motor. Å her er langt ifra flatt🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det du skal kikke etter er ein lynx/skidoo med luftavkjølt 550ccm 2-takt og 50cm belte.  Eller enno betre ein Yamaha Viking 540ccm. Polaris widetrack kan vurderes om den er billig nok. Bearcat….. nei…

Hk er ikkje så nøye til dette bruk, farta blir liten og 50-60 hk er nok. 

Du skal IKKJE kjøpe ein 4-takt maskin eller ein med 60 cm beltebredde før du har litt erfaring. Disse krever meire av sjåføren i form av kjørekunnskap ettersom dei er meget tunge å håndtere. 
Km stand på snøscooter er det ingen fasit på. Den henger så til grader i hop med behandling av tidligere eiger. Rotax motorer 550 luftavkjølt går langt, opp mot 10000 km yamaha 540 luftkjølt går det dobbelte. Vannkjølt 2-takt Rotax som er hardt brukt kan du risikere reparasjoner på allerede frå 3-5000 km. 

Sporslodd / sporkall selges på finn.no motorspeed.no mfl. Lett å få tak i. Eit skisenter har mulig liggande som er plukka av tråkkemaskinene.
Når det gjelder løyve så er smutthullet å registrere eit løypelag i brrg, og så innhente løyve frå grunneigere. Dette er heimla direkte i lov. 
MEN motorferdsellova er pr.dd under revisjon. Det skjer under ”allra største tystnad” kva som khem ut i andre enden veit vi nok alle, det blir garantert strengere…!

 

 

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, tussehaugen said:

Du skal IKKJE kjøpe ein 4-takt maskin eller ein med 60 cm beltebredde før du har litt erfaring. Disse krever meire av sjåføren i form av kjørekunnskap ettersom dei er meget tunge å håndtere. 

Er 4-taktere som regel tyngre, eller fins det lette 4-taktere også?

Link to comment
Share on other sites

Det fins vel lette 4-taktere, men ikke like lette 4-taktere.

Før (jada jeg er eldre men likevel) kunne jeg ta en 40hk påhengsmotor og bære den fra bilen til båten, garasjen, wtf. Idag er en 40hk 4-takts påhengsmotor mye over 100kg, gjerne dobbelt så tung som de gamle 2-takterne.

Men, det er en forskjell til - idag bruker de 1/4 av drivstoffet, og du kan føre en samtale ombord - før kunne de ikke gjøre det på land når du kjørte forbi engang...

 

Skutere har jeg mindre greie på, men nok til å vite at trenden er den samme.

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rotax(skidoo,lynx) sin ace600 motor er ikke så gale vekt på til å være 4takt.

 

Ulempen med luftavkjølt er at de ofte ikke har EFI og bruker mye bensin kontra mer moderne motorer. Har de også noen km på telleren kan de være tungstartet og lunefull når været varierer. 

Link to comment
Share on other sites

4 takt er klart tyngst. 2-takt vannkjølt litt lettere, luftkjølt er lettest.

Det er forskjell på 4-takt mht. tyngde. Nyere 600 ccm 4T er bedre enn feks eldre 4 cyl blyklumper. 
Ulempen med tyngde i motorrom er at du må jobbe imot vekta når du kjører. Altså du sjølv må vere motvekt når fronten vil ned i skråhellinger og løs snø. På hardt underlag så er tyngde i front bare gøy, ligger som eit frimerke i svingene🙂

Link to comment
Share on other sites

vux skrev (20 minutter siden):

Rotax(skidoo,lynx) sin ace600 motor er ikke så gale vekt på til å være 4takt.

 

Ulempen med luftavkjølt er at de ofte ikke har EFI og bruker mye bensin kontra mer moderne motorer. Har de også noen km på telleren kan de være tungstartet og lunefull når været varierer. 

600 ace er lettere, men fortsatt mykje tyngre enn 2T luft. Vannkjølt krever også litt fart for god kjøling, løypekjøring på kramsnø i sakte fart er nesten synonymt med at det koker. Luftkjølt kan gå på tomgang heile dagen om du vil.

 

Forbruk, Tja. Min 4T med EFI og kompressor drikker bra med bensin, men det er bra med krefter då :) Ein eldre 2t med forgasser bruker mindre enn denne, alt er relativt🙂 540/550 luftkjølt plyndrer ikkje lommeboka di i bensinforbruk. 

Tungstartet og lunefull…. Skal ikkje vere slik sjølv om den er nokre år gammal. Min 40+ gamle to belter går som ein drøm🙂 Vit at eldre motorer med forgasser må kalibreres etter høyde over havet. Eit oppsett som fungerer fint nede i bygda gir ein sur feit gange når du er på høgfjellet i tynnere luft.

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

At dagens påhengsmotorer bruker 1/4 av drivstoffet i forhold til de nye tror jeg en kan ta med en klype salt.  Hadde en Rana 530 med en gammel 40 Hk tosylindred Yamaha totakter. Denne ble byttet til en ny firetakter som nokk veide det doble av den gamle. Støyen gikk betydelig ned men drivstofforbruket på samme strekning og med samme fart var nesten det samme med den nye motoren som på den gamle.

Link to comment
Share on other sites

Til alt annet en lekekjøring er det 4-takt som gjelder. Har noen av dere kjørt nyere 4-takt scootere egentlig?? Lynx commander f.eks.? Både mtp. dreiemoment, lyd å lukt er det liten tvil. Vekt er det knapt forskjell på lenger. 

 

Men om du skal ha en billig en, så må du nok på 2-takt @nhd. En litt tung scooter med 60cm belte er klart best til å kjøre løype med. Rett å slett så lite leken som mulig 😅 de er tyngre å håndtere, men er det lite skråbratt trenger du ikke tenke på det. Skal man drive kjøre i mye skråbratte å drive ta seg fram i løssnø er det bedre med en lettere scooter med smalere belte.

 

Har tilgang på både par år gammal lynx commander 4-takt å en gammel 6900 60cm 2-takt. Bra til hvert sitt bruk. Men jeg kjører mest mulig 4-takt om jeg kan. 

Link to comment
Share on other sites

FreeSkier skrev (34 minutter siden):

Har noen av dere kjørt nyere 4-takt scootere egentlig??
…..

. Vekt er det knapt forskjell på lenger. 

 

 @nhd. En litt tung scooter med 60cm belte er klart best til å kjøre løype med. Rett å slett så lite leken som mulig 😅 de er tyngre å håndtere, men er det lite skråbratt trenger du ikke tenke på det.

 

Har vel kjørt ”alt“ av 4T frå den kom i 2003 og fram til i dag. Eg foretrekker 4T men 2T har fortsatt store fordeler. Dei er uslåelige på respons og vekt! Min 4T med kompressor har tilnærma lik respons men er mykje tyngre… Verden utvikler seg til det bedre men 4T er ig blir tyngre og har alltid vannkjøling med ekstra tyngde med alle andre ulempene det drar med seg. 
 

Og ver så snill, ikkje anbefal 60cm eller andre tunge scooter til nybegynnere….

Dette har eg ofte sett eksempler på. Det bli for krevende og tungt, også på paddeflat mark når snøen ligger djup. Dei bikker ned med eine skiet, reagerer for seint med nok motvekt og  stopper opp slik i skråa. Så er det inn med revers og spinne ned bakenden. Slik står dei å jokker seg djupere og djupere ned… Vi som har kjørt før vipper den lett ut, men ein amatør blir fort ståande å slite.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, tussehaugen said:

Og ver så snill, ikkje anbefal 60cm eller andre tunge scooter til nybegynnere….

Dette har eg ofte sett eksempler på. Det bli for krevende og tungt, også på paddeflat mark når snøen ligger djup. Dei bikker ned med eine skiet, reagerer for seint med nok motvekt og  stopper opp slik i skråa. Så er det inn med revers og spinne ned bakenden. Slik står dei å jokker seg djupere og djupere ned… Vi som har kjørt før vipper den lett ut, men ein amatør blir fort ståande å slite.

Ja, jo, jeg skal jo forsåvidt være enig i det der. Kommer veldig an på hvordan det er der det skal kjøres spor såklart. 

 

Men enig i at tung scooter med 60cm belte er/kan være et helvette om man først havner der man ikke skal. Å det skjer jo innimellom😅 særlig om man er fersk. 

 

Jeg har vel ikke kjørt bedre scooter enn vår ganske nye 4t commander. Men jeg har ikke kjørt så mange nye 2t som er tilsvarende forsåvidt, ikke mer enn en kjapp svipptur vertfall. 

 

Venstrehåndsgass/Goldfinger er å en greie, det hjelper mye om man må håndtere litt. Jeg på 73 kg sliter om jeg må ta meg fram i fjellet med 6900 å 60 belte. Jeg blir for lett i rævva, så hiver ofte på meg en tung sekk😅 

 

Så da tok jeg vel litt feil i forrige innlegg egentlig. (damn, den satt langt inne🤣

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Commander er rimelig optimal til å trekke med. Den får man jo både med 4t og lettere 2t. Den er lang og har bredt belte gjør at man flyter godt. Skiløyper lager jeg helst ikke i skråterreng, men prøver å lage de direkte opp og ned bakker, da trenger man jo ofte ikke all verdens manøvrering for å komme seg rundt. 

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, vux said:

Skiløyper lager jeg helst ikke i skråterreng, men prøver å lage de direkte opp og ned bakker, da trenger man jo ofte ikke all verdens manøvrering for å komme seg rundt

Samme med det som er av skiløyper her. Er stort sett så flatt at jeg kan sitte på rævva 98% av tida på en tung en med 60 belte. Må jobbe litt mer med slik som en commander, da den bikker litt lettere. Men så er det jo litt mer tilgivende å grøfte/kjøre seg fast med typ commander. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...