Jump to content

Jakt med labrador


Siljos

Recommended Posts

Hei.

Jeg og labradoren min på 16 mnd er helt fersk til jakt. Jeg tenker i hovedsak er det rype og storfugl jakt som jeg kan inkludere bikkjen i og, hvertfall i begynnelsen. 
 

Jeg lurer litt på hvor jeg skal begynne.

Sånn som jeg kjenner hunden nå har hun ikke kjempe instinkt på å stå i stend, hun vil nok jage. Apport er hun helt super på, og det er nok det jeg tenker hun kan få lov å jobbe med. Skal man da helst ha hunden i bånd til fuglen er skutt ned? 
Hun er stort sett aldri i bånd uansett hvor vi er.

 

Tips og triks? Andre erfaringer med labrador? 
Apport delen og ikke bite i hjel dyret ser jeg for meg vi skal klare og lære sammen i feltet, eller burde man gå på kurs av noe slag? Men det hadde nok vært en kjekk mestrings følelse om vi begge to lærte å samarbeide angående jakt alene.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Siljos skrev (50 minutter siden):

ikke kjempe instinkt på å stå i stend,

Nå har jeg ingen erfaring med Labrador, men stend ? , som i stand med stående fuglehund som jeg har litt kjennskap til. Pleier en Labrador/jaktlabbe stå for fugl ? Trodde den var støtende. Er det begrepsforvirring fra min side ? 

 

Velkommen til forumet forresten :-D

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 skrev (6 timer siden):

Nå har jeg ingen erfaring med Labrador, men stend ? , som i stand med stående fuglehund som jeg har litt kjennskap til. Pleier en Labrador/jaktlabbe stå for fugl ? Trodde den var støtende. Er det begrepsforvirring fra min side ? 

 

Velkommen til forumet forresten :-D

Ja, jeg mente stand. Dette er en rein labrador. Har sett hun ta stand, men ja det kan vell være helt tilfeldig. 
Sikkert dumt spm, men hva vil støtende si?

 

takk takk😁
 

Link to comment
Share on other sites

Fra tid til annen så savner jeg støkkjakta og det hadde vært utrolig morsomt med en hund som søkte aktivt tett på meg, støkka opp fugl og apporterte.

Samarbeidet med hund er det som tar jakta til et nytt nivå for meg. 

 

Jeg ville ikke hatt en støtende hund i bånd.

Gjør som Skruerogmuttere sier og tren apport og tette søk.

 

Og siden du sier du sjeldent har hunden i bånd så regner jeg med grunndressuren sitter 100%. Det er strengt tatt det viktigste du trener på.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg jakter med golden retriever, han er like mye i veien som til hjelp, han har vist tendenser til treskjelling og stand, men det eneste som er konsekvent er vimsinga. For meg er den største nytten at jeg finner mye mer glede i jaktturer uten utbytte, og desto større glede av utbytte.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode innspill! 
Jeg lærte mer idag om støtende hund på jegerkurset, og det virker jo optimalt. 
Kanskje det må bli noe andejakt og i fremtiden, da den bikkjen her foretrekker å svømme enn og gå😅

Eksamen imorgen, så nå begynner det å klø i fingrene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

tailgunner skrev (9 timer siden):

Og siden du sier du sjeldent har hunden i bånd så regner jeg med grunndressuren sitter 100%. Det er strengt tatt det viktigste du trener på.

Ja hun begynner å bli flink. Hun holder seg stort sett innafor 10m radius i åpent terreng 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ikke hatt labrador selv, men har deltatt på litt jakt med det. Som du sier så liker de å svømme, en gang ble vi bekymret da lab’en svømte ut i havet etter en påskutt gås, utenfor synsrekkevidde. De er veldig populære i Danmark på store fasan/andejakter og f.eks. trykkjakt på rådyr, de kan både rote bra rundt i terrenget og apportere på kommando i ønsket retning etter at drev/klappjakt er avsluttet. Noen bedre enn andre såklart, og det er vel mye jaktlab der, jeg vet ikke helt forskjellene.

 

I Norge har jeg sett dem brukt på hjorteviltspor som bandhund, nesen er i orden i hvert fall som ren sporhund.

 

Så er de veldig behagelige å samarbeide med siden de er greie å dressere, sammenlignet jakthunder jeg har sett mer av. Man får vel dyrke styrkene dens (støkk/kortjag, dressur, sporing, apport, svømming). Ha den med på duejakt/andejakt og få hentet inn fugl underveis etc. Heller enn å prøve å få den til å jobbe som en typisk norsk fuglehund (som har stort søk og solid stand i påvente av hundefører).

 

Ble imponert da jeg besøkte noen hvor labradoren alltid gikk løs i hagen uten gjerde, opplært til ikke å gå utenfor gresset.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...