Jump to content

Snare?


didlek

Recommended Posts

Er det kun rype det er lov å drive snarefangst på ? Eller er det lov på trost også. Vet de fanga trost i snare før i tiden... Bestefar brukte blant annet hår fra hesterompa til å snare trost med.

 

hehe..dette med trost og hestehår har jeg også vært med på. Besten som lærte meg det.

:D

Link to comment
Share on other sites

Kommer snart med en artikkel på bloggen om snarefangst.

 

Husk at snaring kun er tillatt i noen få kommuner i sørlige delen av norge. I tillegg er det veldig forskjellig hvordan snaring bedrives. Den metoden de bruker i finnmark er svært lite effektiv her jeg snarer. Mindr fugl gjør at snaren må være mer forsegjort. Største problemert er å unngå orrfugl i snaren.

 

Foreløpig mangler snøen her..

Link to comment
Share on other sites

Trosten kan du fange med snare dersom den gjør skade på bær - tre eller busker.

 

Tviler på at det skal være lovlig.

Dessuten vil du ikke klare å fange trost så lenge det finnes bær på trærne. Som guttunge lærte jeg fort at trosten ikke gikk i donene før alle andre alternativer var borte.

Link to comment
Share on other sites

I følge forskriften om fangst er snare bare tillatt til rype.

 

Her kommer en liten tekst...

 

II. Felling av viltarter som gjør skade1

A. Hettemåke, fiskemåke, gråmåke, svartbak, bydue, ringdue, svarttrost, gråtrost, måltrost, rødvingetrost, skjære, kråke, ravn, gråspurv, hare, rødrev, røyskatt, mink, mår og grevling, kan felles uten særskilt tillatelse hele året av eier/bruker/rettighetshaver eller den han bemyndiger når disse gjør skade av vesentlig økonomisk betydning på en eller flere av følgende verdier: Hus, hage, åker, plante- eller frøkultur, aktivt drevne egg- og dunvær, pelsdyrfarm, fjørfeoppdrett eller viltoppdrett.

 

B. Kommunen kan gi tillatelse til felling av følgende viltarter når disse gjør skade: Storskarv, toppskarv, gråhegre, grågås, kanadagås, ærfugl, siland, laksand, tjeld, krykkje, grønnspett, svartspett, flaggspett, kjøttmeis, kaie, kornkråke, stær, pilfink, bokfink, bjørkefink, grønnfink, dompap, gulspurv, viltlevende kanin og ekorn.

 

Kommunen kan også gi tillatelse til felling av arter nevnt under pkt. A, ved andre skadetilfeller enn de som framgår av bestemmelsen.

 

Kommunen kan tillate hijakt på rødrev dersom denne forårsaker vesentlig skade på beitende bufe.

 

C. Fylkesmannen kan gi tillatelse til felling av følgende viltarter når disse gjør skade: Knoppsvane, kortnebbgås, hønsehauk, spurvehauk, makrellterne, rødnebbterne, flaggermus og oter, samt stripegås, snøgås og kvitkinngås i fylkene Aust-Agder, Telemark, Buskerud, Vestfold, Oslo og Akershus, Østfold, Oppland og Hedmark.

 

D. Særlige tilfeller: Direktoratet kan i andre særlige tilfeller gi tillatelse til felling av viltarter som gjør skade.

 

0 Endret ved forskrifter 28 april 2004 nr. 674, 18 mars 2005 nr. 242.

1 Se også kommentarer etter forskriftsteksten.

 

Hentet fra Lovdata..... Skal finne mer ang. selve snarefangst av gråtrost, eller "trostedone" som det også er kalt..

Link to comment
Share on other sites

Fireline vil sikkert være godt til å drepe med, men jeg ville aldri brukt det. Den vil blafre i vind og må evt. bindes opp og det vil føre til at fugl velger en annen vei en vinkelen. En vanlig snare tråd er mer stabil mot vær og vind og dreper mer enn godt nok.

 

Største feilen folk gjør er selve bindingen av snaren. ofte for mange omdreininger og for lang eller kort tråd.

Jeg kjøpte inn store mengder tråd for ca 15 år siden, mener det var hos jernia.

Link to comment
Share on other sites

Kommer snart med en artikkel på bloggen om snarefangst.

Det hadde vært veldig interessant. På området som vi er grunneiere har det vært snarefangst i mange år, men teknikker etc har aldri vært ført videre.

Når det gjelder og ta en trost snare så trur jeg ikke at du hadde blitt hengt, men gudene vite i disse tider :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Kommer snart med en artikkel på bloggen om snarefangst.

Det hadde vært veldig interessant. På området som vi er grunneiere har det vært snarefangst i mange år, men teknikker etc har aldri vært ført videre.

Når det gjelder og ta en trost snare så trur jeg ikke at du hadde blitt hengt, men gudene vite i disse tider :mrgreen:

 

For at artikkelen skal bli informativ nok, så trenger jeg snø for å ta bilder og det ser ikke ut til at den kommer med det første. Vær iallefall helt sikker på at snarefangst er tillatt i kommunen din. Her måtte vi iallefall melde ifra til lensmannen at vi satte ut snarer. vet ikke hvordan regelverket er nå.

Link to comment
Share on other sites

Blir vel ikke hengt om du blir tatt med fotsakser heller, men lov er det ikke og en eller annen form for reaksjon bør du nok regne med dersom forholdet blir anmeldt

Er grunneier og er sikkert blitt oppdragen av for gamle folk når det gjelder dette, men sånn er det bare.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
  • 1 year later...

Trosten går ikke i noen snare sålenge den har andre matkilder, som bær.

Da jeg fanga som guttunge måtte vi vente til alt av rognebær var borte uti oktober november, først da gikk de i snarene.

 

Snarefangst av trost for å redde ett bærtre er mao fåfengt.

 

 

 

-L-

Link to comment
Share on other sites

Det står ingenting om snarefangst av trost hverken i forskrift for jakt felling og fangst, eller i rundskrivet, fra feb 2013, som kommenterer dette. I henhold til speilvendingsprinsippet der det som ikke er spesifisert tillatt er ulovlig, kan vi derfor gå ut fra at snarefangst av trost er forbudt.

Link to comment
Share on other sites

§ 30 i Jakt, fellings og fangst-forskriften nevner ikke trost blant arter det er lov å drive fangst på.

§ 31 Sier spesifikt at snare bare kan brukes til li- og fjellrype i visse kommuner.

 

Eneste mulighet til å fangste trost i snare blir dermed etter skadefellingsforskriften, men da må man godtgjøre at dyrearten gjør skade. Det kan være vanskelig etter at bærhøsten er over. Dessuten plikter man å følge regler om våpen og ammunisjon ved ordinær jakt når man skadefeller arter det er ordinær jakt på.

 

Utfra dette kan jeg ikke skjønne annet enn at man vil bli dømt om trostefangst med snare havner i retten.

 

(PS: Jeg er ikke enig i loven - bare forholder meg til at den er slik.)

Link to comment
Share on other sites

Snarefangst av ryper

 

For snarefangst av rype skal det sendes skriftlig melding til kommunen ti dager før fangsten tar til. Meldingen skal gi opplysninger om brukerens navn, adresse, fangstområde og fangstperiode. Senest ti dager etter utløpet av jakttiden for rype i kommunen, skal fangstresultatet rapporteres inn av fangstmannen.

 

Det er adgang til snarefangst etter ryper fra og med 1. november til utgangen av jakttiden for ryper i følgende kommuner:

 

Fylke Kommune

Oppland: Lesja, Dovre, Skjåk, Lom, Vågå, Nord-Fron, Øyer, Etnedal, Øystre Slidre og Vang

Telemark: Hjartdal, Seljord, Fyresdal, Tokke, Vinje og Tinn

Aust-Agder: Bygland, Valle og Bykle

Vest-Agder: Åseral, Hægebostad, Kvinesdal og Sirdal

Rogaland: Bjerkreim, Forsand, Hjelmeland, Gjesdal og Suldal

Hordaland: Odda, Eidfjord, Voss, Vaksdal og Kvam

Møre og Romsdal: Rauma, Norddal og Stordal

Sør-Trøndelag: Røros, Holtålen, Midtre Gauldal, Tydal og Oppdal

Nord-Trøndelag: Verdal, Steinkjer, Snåsa, Lierne, Namsskogan, Overhalla, Røyrvik, Høylandet og Meråker

Nordland: Grane, Hattfjelldal, Rana, Hemnes, Beiarn, Brønnøy, Steigen, Sørfold, Øksnes, Evenes, Tysfjord og Narvik

Troms: Bjarkøy, Ibestad, Tranøy, Kvænangen, Nordreisa, Skjervøy, Kåfjord, Storfjord, Lyngen, Karlsøy, Tromsø, Balsfjord, Målselv, Bardu, Salangen, Dyrøy, Sørreisa, Lenvik, Skånland, Lavangen og Gratangen

Finnmark: Alle kommuner unntatt Vardø

 

Kilde: http://www.miljodirektoratet.no/no/Tema/Jakt-og-fiske/Jakt-og-fangst/Fangst-og-fangstredskaper/Feller-som-avliver-viltet/

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...