Jump to content

Er egentlig SNO objektive?


B686SP

Recommended Posts

https://sol.no/nyheter/frykter-at-nytt-rovdyr-skal-fa-fotfeste-i-norge/77668541

 

Sitat: Sjakalen er ikke regnet som en fremmed art. Den har ikke blitt satt ut eller flyttet. Den har kommet selv, og da har den lov å komme hit, sier han. (SNO ansatt)

Jmfr ovennevnte kommentar så har vel mårhund,villsvin, kanadagås og muligens bisamrotte blitt satt ut her i landet da. 

Jeg har vel en mistanke om at sitatet er et forsøk på å rettferdiggjøre et annet rovdyr sin "naturlige inntog" i Norge.

Så kan vi egentlig stole 100% på det SNO kommer med?

  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

B686SP skrev (17 minutter siden):

Jmfr ovennevnte kommentar så har vel mårhund,villsvin, kanadagås og muligens bisamrotte blitt satt ut her i landet da. 

 

La oss slenge på kongekrabbe, pukkel-laks, ulv, stillehavsøsters, svarthalespove, sitkagran, ketalaks, snøkrabbe, rynkerose, villmink  - - - - - .

 

Nye arter blir behandlet temmelig forskjellig, ut fra noen "kriterier" som tydeligvis er adskillig mer tøyelige enn gummistrikk.

 

Noen eksprimenterer med å prøve å gjenskape mammut fra gammelt DNA, etter en slags "Jurassic Park"-metode. Lykkes det, får vi et nytt og spennende jaktobjekt (hvis den da ikke blir totalfredet) her i landet. Mammuten var jo her, senest i en mellom-istid for bare ca. 35.000 år siden, så den hører vel til her - - .

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (4 minutter siden):

Noen eksprimenterer med å prøve å gjenskape mammut fra gammelt DNA, etter en slags "Jurassic Park"-metode. Lykkes det, får vi et nytt og spennende jaktobjekt (hvis den da ikke blir totalfredet) her i landet. Mammuten var jo her, senest i en mellom-istid for bare ca. 35.000 år siden, så den hører vel til her - - .

Hmm, Indre Ytterdal mammutjaktlag. Jeg ble interessert direkt! Hvordan får man en mammut ut av skogen? Er det feltslakting som gjelder? Finnes det egentlig noen gode oppskrifter på mammut,og er det mørt kjøtt? Og ikke minst, er 6,5 bra nok til mammut? Det dukket opp mange spørsmål i hodet mitt nå, jeg har jo aldri vært på mammutjakt før. What a time to be alive 🤩

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

B686SP skrev (4 timer siden):

Jmfr ovennevnte kommentar så har vel mårhund,villsvin, kanadagås og muligens bisamrotte blitt satt ut her i landet da

Man kan vel diskutere hvor hvorvidt et par av disse faktisk er utsatt (altså av folk), men kanadagåsa er udiskutabelt satt ut med viten og vilje. En ting jeg ofte lurer på i jakta, og av og til ellers, hva i all verden tenkte de da de satte ut faenskapet? Vi hadde jo flere utmerkede gåsearter fra før.

 

K

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (23 minutter siden):

Man kan vel diskutere hvor hvorvidt et par av disse faktisk er utsatt (altså av folk), men kanadagåsa er udiskutabelt satt ut med viten og vilje. En ting jeg ofte lurer på i jakta, og av og til ellers, hva i all verden tenkte de da de satte ut faenskapet? Vi hadde jo flere utmerkede gåsearter fra før.

 

K

Naive meg antok jo at kanadagåsa hadde vært kreativ nok til å fly hit på eget initiativ. Litt kjapp googling viser at du har så rett, så rett. I stand corrected. Det er vel fra før kjent at mange avgjørelser som har blitt tatt tidligere,ikke er av de smarteste. Da kan jo denne strykes av lista mi der. Det er jo folk den dag i dag som synes det å flytte ørekyte mellom vann er en god ide, så kunnskapsspredningen om fremmede arter er ikke helt i mål ennå.

Jeg har forøvrig lurt på hvorfor det ikke er jaktid året rundt på nevnte gås, den er jo svartelistet i alle tilfeller

 

Link to comment
Share on other sites

Gillen skrev (1 time siden):

Når vi snakker om faenskap, pluss på gjedde ! 

 

Den er vel også satt ut i "beste mening" noen steder. En av grunneierne satte ut 1 stk. hann-gjedde, for å rydde opp i tusenbrødre-bestanden av ørret. En av de andre grunneierne kom på samme idé, men satte ut ei hunn-gjedde - - - - - .

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (På 6.11.2022 den 13.50):
B686SP skrev (På 6.11.2022 den 13.04):

Jmfr ovennevnte kommentar så har vel mårhund,villsvin, kanadagås og muligens bisamrotte blitt satt ut her i landet da. 

 

La oss slenge på kongekrabbe, pukkel-laks, ulv, stillehavsøsters, svarthalespove, sitkagran, ketalaks, snøkrabbe, rynkerose, villmink  - - - - - .

 

Nye arter blir behandlet temmelig forskjellig, ut fra noen "kriterier" som tydeligvis er adskillig mer tøyelige enn gummistrikk.

 

Ja, her er "kriteriene" i full bruk igjen, på en art som vitterlig har vært her i lang tid. Oppdrett og utsetting er OK, og ei høyverdig handling, f. eks. når det dreier seg om fjellrev. Andre arter, derimot -

 

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/klage-avslatt-_-fuglehundeiere-far-ikke-drive-oppdrett-1.16174682

 

Imens kan man nyte lyden av den nye plagen, for folk som skal ha dyr på beite:

 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/gullsjakal-i-norge-og-den-lusker-rundt-i-hagen-til-odd-i-lakselv-1.16174186

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om SNO er objektive eller ikke har jeg ikke noen klar formening, men det kan være et poeng å skille mellom naturlig innvandrede og utsatte/rømte arter. Gjennom hele historien har arter kommet og forsvunnet, og deres eksistens og spredning har vært sterkt påvirket av klima, næringsgrunnlag, jakt og fangst. Den siste vi mennesker tok knekken på var geirfuglen, et lett objekt å drepe siden den ikke kunne fly. Utsetting av kanadagås var en gedigen tabbe, og nå blir vi ikke kvitt den. Hva angår gullsjakalen mener jeg viltbiologene og forskningsmiljøene bør uttale seg mht. spredning og skadepotensiale, før det blir en politisk prosess om vi skal la denne arten etablere seg.

Edited by Sølvrev
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...