Jump to content

Varselskudd


m00se

Recommended Posts

Leste denne i morges

https://www.nrk.no/nyheter/politiet-avfyrte-varselsskudd-1.16153081

 

Det er ikke første gang jeg leser om at politiet skyter varselskudd. Er dette vanlig i norsk politi? Ellers i verden?

 

Det virker farlig å bare brenne av skudd midt i byen, opp i lufta eller hvor de enn da skyter. Man skal jo som sivil alltid vite hvor kula går hen.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Tjukkas said:

Prosedyren er neppe at de bare brenner av et skudd i tilfeldig retning.....
 

 

Da må det skytes mot noe bestemt, dvs noen får en JHP i murveggen? Man kan jo ikke akkurat bestemme hvor og når skuddet trengs.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Tjukkas skrev (På 27.10.2022 den 16.22):

De har nok laget en risikovurdering og en prosedyre på det. 

 

https://www.nrk.no/osloogviken/politimann-ble-frikjent-for-skyting-1.11101342 

 

Njaa, det kan vel godt hende dem mener dem har rutiner på risikovurdering på papiret, men det ser ikke ut som om dette blir overholdt. Hvem ved sine fulle fem løsner skudd her, og hvem dommere ved sine fulle fem påstår at det ikke er noe fare for annet enn bildekkene i en situasjon som dette? Det er folk,biler og betonggriser i alle retninger her, og ingen av ovennevnte vil jeg karakterisere som sikker bakgrunn. Det hadde vært interessant og sett hvor disse prosjektilene til slutt havnet.

Link to comment
Share on other sites

Vel , politmannen ble alstå frikjent, og retten, som nok har felere opplysninger en deg, menet skytingen ikke var noen fare slik den ble utført. 

Nå har ikke jeg vært i politiet. Men i forsvaret på Balkan var det altid opp til den som hadde støvlene på bakken og sto i situasjonen som måtte ta en avgjørelse. "Jeg gjorde det jeg mente var riktig der og da" gikk gjerne igjen i patruljeraporten når vi hadde vært i brudulje med lokale "helter". 
Nå ble de eneste av oss som løsnet skudd, to sanitetssoldater som måtte skyte seg ut av en kinkig situasjon de uforvarende valset rett inn i. 
Men ingen ble skadd....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

B686SP skrev (7 timer siden):

hvem dommere ved sine fulle fem påstår at det ikke er noe fare for annet enn bildekkene i en situasjon som dette?

Det er vel ingen som påstår at denne skytingen er fri for utilsiktet fare. Politiet måtte velge mellom to onder, hvorav det antatt farligste tilsynelatende var å la mannen kjøre videre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tjukkas skrev (9 timer siden):

Vel , politmannen ble alstå frikjent, og retten, som nok har felere opplysninger en deg, menet skytingen ikke var noen fare slik den ble utført. 

Nå har ikke jeg vært i politiet. Men i forsvaret på Balkan var det altid opp til den som hadde støvlene på bakken og sto i situasjonen som måtte ta en avgjørelse. "Jeg gjorde det jeg mente var riktig der og da" gikk gjerne igjen i patruljeraporten når vi hadde vært i brudulje med lokale "helter". 
Nå ble de eneste av oss som løsnet skudd, to sanitetssoldater som måtte skyte seg ut av en kinkig situasjon de uforvarende valset rett inn i. 
Men ingen ble skadd....

Jeg sto altså i kø noen hundre meter bakover i køen da denne situasjonen skjedde. Det er omtrent stillestående kø, og sånn er det på RV4 inn i Sinsenkrysset hver dag. Det hadde i bunn og grunn bare vært for politimannen å gå ut av bilen, åpne døra,evt knuse ruta til gjerningsmann, og rive han ut av bilen. Tjenestemannen mener da altså at det er et bedre alternativ å tømme pistolen i et område med totalt uoversiktlig rikosjett fare, med faktisk overhengende fare for utilsiktet skade.  Politiet kunne også forsøkt å bruke tjenestebilen og kræsjet inn i bilen til gjerningsmannen for å imobilisere denne. Som sagt, dette er Sinsenkrysset i morgen rushet, gjerningsmannen har INGEN raske utveier  med kjøretøy. Det første man gjør er altså å begynne å skyte 🤔 Når til og med Spesialenheten for en gangs skyld er uenig med utført oppdrag,så sier vel det sitt. Jeg legger ved en link her som underbygger mine ovennevnte påstander https://www.nrk.no/osloogviken/politimann-nekter-a-vedta-bot-1.11069357

 

Sammenligningen din med Balkan er forøvrig helt uvesentlig, da det var en krigssone. Jeg er ikke spesielt glad i Oslo, men en krigssone vil jeg ikke kalle det riktig ennå. Når jeg på morgenen er på tur på jobb, forsåvidt ellers på døgnet også, da vil jeg aldri være i risikosonen for rikosjettene til Tjenestemann Rambo. 

BearBeer skrev (4 timer siden):

Det er vel ingen som påstår at denne skytingen er fri for utilsiktet fare. Politiet måtte velge mellom to onder, hvorav det antatt farligste tilsynelatende var å la mannen kjøre videre.

Se ovennevnte sitat angående sted og hastighet

 

Edit: Jeg observerer at jeg husket feil på tidspunktet på døgnet dette skjedde, det var ikke i morgenrushet, men midt på dagen

Edited by B686SP
Rettelse av min egen husk
Link to comment
Share on other sites

Var ingen krigssone der jeg var, det var over for lengst. Vi rusla stort sett rundt og var ordensvern, i mangel av politi, og utførte politioppgaver og løste noen humanitære oppdrag. 
Dvs sprang etter drittunger som banka serbere, kasta stein eller tente på husene deres, samt prøvde å forhindre en og anna drive-by skyting ved å være på gata og fjernet de vesrte pøblene noen timer. 

Sammenligningen er relevant da poenget var at det er den som står i det som må bestemme seg der og da, for hva han må gjøre. 
Og for HAM er den avgjørelsen der og da, altid riktig. 

Det morsomste jeg vet er å lese slike: "Kunne ha gjort" , i etterkant av en hendelse. 
Vel du var ikke den politmannen, så det ikke gjennom hans øyne, og hadde ikke informasjonen han hadde, om du så sto rett bak han ok kunne kjenne lukta av fjerten han slapp da han gikk ut av bilen.
 

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

B686SP skrev (22 timer siden):

Tjenestemannen mener da altså at det er et bedre alternativ å tømme pistolen i et område med totalt uoversiktlig rikosjett fare,  -   -

 

Politiet bruker vel en type "fragmenterende" ammo, først og fremst fordi kula skal stoppe i skurken, og ikke gå videre, og gjennom Elise på 11 år, som tilfeldigvis befinner seg bak. Det gjør kanskje også at rikosjettfaren (hvertfall av et helt projektil) blir mindre? Eller hva sier forumets pistolskyttere?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dem bruker ekspanderende, ikke fragmenterende. Det hjelper selvfølgelig en del, men njaa. 

Folk får mene hva dem vil, og jeg mener det jeg vil. Og jeg mener dette var dårlig håndtert, og det samme mener Spesialenheten som stort sett ALDRI går imot sine egne.

Politiettjenestemenns skytterkunnskaper er vel også på et generellt plan  også åpen for diskusjon, og det er det en del speil, vegger,tak og bein som er enige i.

 

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...