Jump to content

223 rifle med god presisjon


magnumlars

Recommended Posts

Skal gå til innkjøp av 223 rifle. Skal i hovedsak nyttast til jakt på fugl. 

 

Hadde i utgangspunktet bestemt meg for Tikka T3(x), men har blitt usikker. Har tråla www etter testar og blir bere meir og meir usikker.. Det som eg finner snodig er at det ser ikkje ut for å vere noko logikk i samanheng mellom pris og presisjon. Til dømes ser eg i testar at Ruger American overgår f. Eks T3 og Sako 85. Walmartbørse i plast er ikkje det som frister mest, men presisjon er hovedprioritet og går billigbørsa best so blir den valgt. Har både Tikka T3 og T1 og likar dei godt, men er presisjonen i 223 god nok? Eller bør eg velge noko anna? 

 

Kan ta med at børsa i hovedsak vil bli brukt med lettare kuler av varminttype. Til langholdsskyting har eg meir egnelig verktøy so 80grs kuler etc vil nok ikkje bli brukt i nevneverdig grad. 

 

Relevante erfaringar møtast med stor takk

Link to comment
Share on other sites

Lader du selv ? Hva er budsjettt ? Vurdert å bygge noe selv ? 

Riflepiper er individualister, så hva som er testet blandt det du har lest, trenger nødvendigvis ikke være representativt. 

Ei godt sammenskrudd, beddet rifle, med ei kvalitets pipe, bør langt på vei være kun opp til deg hva du vil få ut av den. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva med denne ?

 

https://www.xxl.no/weatherby-223-rem-weatherguard-bronze-24in-threaded-boltrifle/p/1210116_1_style

 

Den er produsert på Howa-fabrikken i Japan. Den er vel identisk med Howa 1500 SA (Short Action)

 

60 cm pipelengde, men pipa er ganske tynn ytterst (15mm).

Riflestigning 1:9", bør stabilisere opp til 77 grains kuler kanskje.... 69 Scenar er vel ikke noe problem.

Ferdig gjenget 1/2"-28 UNEF

Cerakoted kasse og pipe

 

https://weatherby.com/store/vanguard-weatherguard-bronze/

  • #2 Contour Barrel – threaded 1/2 x 28
  • Twist Rate: 1-9"
  • Barrel length is 26” for magnum chamberings & 24” for non-magnum and 240 Wby Mag
  • Burnt Bronze Cerakote for exceptional weather and corrosion resistance

 

Få på en GRS Fenris stokk (har pilarbedding står det). Original-stokken er jo Bob-Bob.... og den ligger an på pipa i front. Mange mener disse riflene går bedre med frittliggende pipe.

 

WB_1.jpg

Weatherby Vanguard Weatherguard Bronze - For Sale :: Guns.com

 

GRS Fenris :

GRS Fenris Howa 1500 SA/Weatherby SA, Grey

 

image.png.8c1db5d4b001e98fc73aadfbce9d7512.png

 

https://www.grsriflestocks.com/grs-fenris

 

Denne karen skyter bra 3-skudds grupper med denne rifla, så presisjonen med div fabrikkammo er bra sier han :

 

https://sportingshooter.com.au/rifles/weatherby-vanguard-223-the-details-count-but-accuracy-is-still-king/

Edited by Bergara-Man
bilder+endring
Link to comment
Share on other sites

Hatt flere rifler i 222 og 223. Har nå Blaser K95 i 222 og Browning x-bolt i 223. Hatt Tikka T3 i 223 også. 
Men virkelig liker Browningen. Faktisk bedre enn en Sako A1 jeg hadde. 
Kort og lett og utrolig pent våpen. 1:8 riflestigning så går ikke bra med all kjøp ammo. Men jobber du med å finne rett ammo eller lader selv så er jeg ikke i tvil. Kjøp en Browning x-bolt superlight med 42 cm løp. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Er jo litt interessant med så ulike erfaringer og gøy at Gordon fikk til sin. 
 

Min x-bolt var elendig. Selv med kvalitetsammo var det mange centimeter med spredning. Hadde en egen tråd om det her. Nesten like ille  var de 3(!) x-boltene forhandler testet for å eventuelt sende videre til meg. Ble da en Tikka t3x som gikk mye bedre. Skal sies at jeg ikke testet noen av dem med hjemmeladd ammo, heller ikke tikkaen. Men når spredningen var så stor som den var så tok jeg ikke sjansen på at dette kunne avhjelpes med hjemmeladd ammo. En annen ting var også at jeg ville ha muligheten til å kunne kjøpe ammo uten å få spredninger på 10x10 cm. Jeg likte riktignok x-bolten best - et nydelig våpen. Jeg angrer litt på at jeg ikke gikk for S&L, men jeg hadde vel egentlig bestemt meg for et budsjett på forhånd. Får se om det ikke blir en S&L en dag.  
 

Moralen her er vel kanskje at det kan være vel så store variasjoner fra våpen til våpen som mellom ulike merker?

Link to comment
Share on other sites

Eiha skrev (16 timer siden):

Er jo litt interessant med så ulike erfaringer og gøy at Gordon fikk til sin. 
 

Min x-bolt var elendig. Selv med kvalitetsammo var det mange centimeter med spredning. Hadde en egen tråd om det her. Nesten like ille  var de 3(!) x-boltene forhandler testet for å eventuelt sende videre til meg. Ble da en Tikka t3x som gikk mye bedre. Skal sies at jeg ikke testet noen av dem med hjemmeladd ammo, heller ikke tikkaen. Men når spredningen var så stor som den var så tok jeg ikke sjansen på at dette kunne avhjelpes med hjemmeladd ammo. En annen ting var også at jeg ville ha muligheten til å kunne kjøpe ammo uten å få spredninger på 10x10 cm. Jeg likte riktignok x-bolten best - et nydelig våpen. Jeg angrer litt på at jeg ikke gikk for S&L, men jeg hadde vel egentlig bestemt meg for et budsjett på forhånd. Får se om det ikke blir en S&L en dag.  
 

Moralen her er vel kanskje at det kan være vel så store variasjoner fra våpen til våpen som mellom ulike merker?


Bare prøvd 2 ferdig ladd. Norma sin gikk dårlig men Lapua går bra og bedre enn på det bildet i tråden. Rifla samler bedre på det meste etter den fikk noen skudd igjennom seg. Men som sagt lader selv og børsa liker ikke for høye hastigheter, og det meste i 223 som kjøpes er vel ladet slik. 
Men lader man selv så er denne rifla virkelig å anbefale. 

Edited by gordon setter
Link to comment
Share on other sites

gordon setter skrev (34 minutter siden):


Bare prøvd 2 ferdig ladd. Norma sin gikk dårlig men Lapua går bra og bedre enn på det bildet i tråden. Rifla samler bedre på det meste etter den fikk noen skudd igjennom seg. Men som sagt lader selv og børsa liker ikke for høye hastigheter, og det meste i 223 som kjøpes er vel ladet slik. 
Men lader man selv så er denne rifla virkelig å anbefale. 

Før det sporer helt av, men det er jo samtidig relevant.

Jeg har også en X-bolt i .223, 1-8snurr. Den går godt med 69 og 70gr kuler i hastigheter på rundt 800m/s, 3 skudd 69gr Nosler CC og 70gr Nosler RDF ca 10mm

Legger man seg opp mot 850m/s så er samlingene rundt 25-30mm og det er vel her det meste av kjøpeammo ligger i hastighet.

 

Jeg har beddet min på nytt, vet ikke om det hjalp så mye, var etter bedding jeg prøvde såpass lave hastigheter.

Til prisen liker jeg både stokk og avtrekk på X-bolt, jeg kjøpte ekstra shims for å få stokken litt lengre, da ble den betraktelig bedre å skyte med. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Lufta X-bolten på banen i dag.

går godt med kaldt løp. Kaster litt når det er varmt, skal ikke mange skudd til før den kaster.

løpet er gått i underkant av 500 skudd og ligger fritt.

Til jakt er uansett ikke varmskyting hverken et tema eller et problem. 
 

tror heller ikke alle X-bolter trives i lave hastigheter.92D69981-DA08-4648-BA76-C12A169F59B7.jpeg.17c1769ffb728749f3e5f33e65c75c12.jpeg

 

70gr Nosler RDF

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...