Jump to content

Hvilket Swarovski sikte?


Nord_hunter

Recommended Posts

Hei,

 

Har bestemt med for en Tikka T3X 6,5 med en Hausken JD224 xtrm, men klarer ikke velge mellom to sikter. Står mellom 3,5-28 og 2-16, begge Z8i. Dette blir eneste kikkert og skal brukes til alt (fjellrype, storfugl, hjort, rev etc) Synspunkter? Og en ting til, hvilket retikkel vil dere anbefale? 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (3 minutter siden):

Har selv et Z8i 2-16 og skyter fint kråker med det på 250m. Har ikke savnet noe mer forstørrelse på det til mitt bruk. Men på den annen side er det ikke ofte jeg har det på under 3,5 heller.

Nei var nettopp det jeg også tenkte. 3,5 skal fint kunne brukes inn til 20-25m, også tenkte jeg at 28x hadde vært litt kjekt å hatt?

Link to comment
Share on other sites

lilleulv skrev (10 minutter siden):

Har ikke Swaro selv. Men ville definitivt valgt minste siktet. 2x er mer anvendbart på korte hold på hjortejakt. Og 16x bør jo holde til all småviltjakt?

Jo det burde holde, men tenker at mye forstørrelse er greit når jeg bruker siktet for å spotte etter fjellrypa? 

Link to comment
Share on other sites

Aya XXV skrev (8 minutter siden):

Til å spotte bruker du vel en håndkikkert? Har du overhode sett gjennom et kikkertsikte på 28x forstørrelse?

Tenkte jeg skulle legge håndkikkerten igjen hjemme 😉 Jupp har sett gjennom begge aktuelle siktene. 

Edited by Nord_hunter
Link to comment
Share on other sites

On 10/11/2022 at 11:22 PM, Nord_hunter said:

Tenkte jeg skulle legge håndkikkerten igjen hjemme 😉 

Det er ingen god ide å sveipe området med riflekikkerten for å se etter vilt, eller for å fastslå om den bevegelsen en så bak krattet er en hjort eller en bærplukker.
Jeg hadde i hvert fall blitt rimelig forbannet hvis jeg oppdaget at en jeger lå og siktet på meg med rifla/riflekikkerten.

Edited by seawolf
  • Like 8
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
seawolf skrev (På 14.10.2022 den 16.09):

Det er ingen god ide å sveipe området med riflekikkerten for å se etter vilt, eller for å fastslå om den bevegelsen en så bak krattet er en hjort eller en bærplukker.
Jeg hadde i hvert fall blitt rimelig forbannet hvis jeg oppdaget at en jeger lå og siktet på meg med rifla/riflekikkerten.

Ble en EL range 8x42 TA her 🫶

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...