Jump to content

Sako Optilock montasjer


Terje338

Recommended Posts

Er det nokon som har forska på treffpunkt avik når ein tar av og på kikkertsikte ved og løyse skruene som er mellom base og låsekasse?

Tenker på om ein må/ bør testskyte mellom kvar gang ein bytter kikkert.

Vurderer å ha 2 forskjellige kikkertsikter på samme rifle, med separate montasjer.

Med å bruke momentnøkkel på skruene så burde dette vere rimelig stabilt.

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, Terje338 said:

Tenker på om ein må/ bør testskyte mellom kvar gang ein bytter kikkert.

Det er vel spørs hvilke krav du stiller? Jeg har opplevd for mye avvik til at jeg tør stole på dette systemet til rypejakt.

Generelt synes jeg disse montasjen er veldig dårlig og mye kan gå galt. Ringmontasjene er litt bedre enn ring og base, men kan jeg velge vil jeg ha et annet system, og helst picatinny hvor det brukes riktige kontaktflater.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly,  krav? tja 1-2cm er godt innafor på 100meter, men liker selfølgelig ikkje og ha noko avik.  Kva gjer at du foretrekker ringmontasjene i forhold til ring+baser?  Har vurdert også picatinny, men så langt har eg ikkje funne ei skinne og ringer som eg kommer langt nok ned.

 

Link to comment
Share on other sites

Det er vanskelig å se, forutsatt at alt er montert og gjort riktig, noen åpenbar grunn til at av og påmontering skal gi vesentlige treffpunktsavvik, type mer enn 1-2 knepp, med Optilock. Jeg bytter jevnlig sikter på både Sako og Tikka (med OL montasjer, begge typer) uten å ha opplevd noe større avvik (les; som har praktisk betydning). Det er klart en forutsetning at rekylstopptappen er tilstede og at montasjen blir skjøvet til stopp ved hver montering. Ellers er det sikrest å sørge for at montasjeflatene mot kasse er smurt (oljet) slik at alt glir på plass der det skal være.

Men det er klart, har man ei 1/2 MOArifle som skal sette skudda i rypa på 200 m så...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, Terje338 said:

Bly,  krav? tja 1-2cm er godt innafor på 100meter,

Det går vel av og til etter min erfaring og noen ganger blir det mere... Jeg er selvfølgelig også litt farget av å ha hatt Sako optilock fra tidenes morgen.

 

9 minutes ago, Terje338 said:

Kva gjer at du foretrekker ringmontasjene i forhold til ring+baser? 

Det er en del mindre som kan løsne eller flytte på seg. De "gamle" ring/base løsningen var notorisk dårlig og måtte limes for å sikre seg mot dette problemet. Jeg tror de nye er litt bedre, de har fått en sentreringsfynksjon i ringen, men jeg styrer unna. Det er bare enda et svakt ledd i mitt hode.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor Sako tviholder på den svalehaleløsningen? (Bortsett fra profitt??) Det er nok veldig mange som utelukker Sako av nettopp denne grunnen. Jeg skal aldri ha flere slike!

 

Den eneste picatinnyskinna jeg har vurderte er fra NEAR

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=215890020

Da hadde jeg tenkt å lime den fast, men nå har jeg også problemer med hylseutkasting på min 85, så jeg gidder ikke flere potensielle problemer som en full lengde picatinny antagelig introduserer.

25 minutes ago, Terje338 said:

men så langt har eg ikkje funne ei skinne og ringer som eg kommer langt nok ned.

Det er vel et generelt problem om man ønsker lavest mulig montering av en liten og nett kikkert😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fikk Optilock montasjen til å montere på TRGn i dag.

Vaska reint for fett og kjente der var litt slark mellom ring og base.

Tok eit raskt mål som sa at det er ca 0.1mm slark på styringen.

Dette er ikkje heilt bra.

0.1mm på ca 10cm er 1mm på 1meter, og 100mm på 100meter.

Skal ein drage max feilkilde ut av dette kan ein i verst tenkelige oppleve 20cm avik siden det er 2 baser på 100meter.

Eg kunne satt opp meir nøyaktig måleverktøy for å funne ut eksakt klaring, men det får bli ein annan gang.

 

Uansett vart kontakt flata mellom basen og ringene limt med sterk locktite for å forhindre at dette flytter seg.

 

IMG_20221007_072416.jpg

IMG_20221007_072433.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Terje338 said:

muligens det kikkertsikte skal over på min sako 85

Det er vel den eneste gode grunnen for å ha picatinny på alt😉.

Skulle ønske jeg hadde gjennomført dette selv fra start og ikke rota rundt med andre løsninger. Jeg er sikker på at det hadde vært den billigste løsningen også når jeg tenker på hvor mange optilock deler som ligger å slenger rundt. Det begynner å bli mange ringer og baser i forskjellige høyder og diameter for å kunne holde forskjellige sikter.
 

Nå tenker jeg at ei rifle bør ha flat picatinny, også kjøper man en Spuhr montasje til hvert enkelt sikte som har rett tilt og høyde til akkurat det siktet. Da er det enkelt og bytte rundt etter ønske og behov.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, M67 said:

Optilock er rare greier. Man lurer nesten på om de drikker der borte - og så kommer en på at det er finner...
Jeg har limt og skrutt picatinnyskinne på TRGen - men på jaktriflene har jeg Leupold QR.

K

Optilock er egentlig ein genialt konsept for å løse eit problem med vridning /spenning i kikkersikte.

Denne vridning vil du kunne få sideveis med og flytte fremre base litt fram/bak.

Dette kunne sako løst med og lage tilsvarende spor som tikka eller picatinny.

Litt av problemet med optilock er at ein også kan påføre spenning i kikkersikte om ein strammer ringene ujamt.

Ej fikk oppleve dette når eg prøvde sako optilock qr.

Da såg ein viktigheten med og være svært nøye med å kryssstramme skruene forsiktig oppover mot momentet.

Var ein ørliten grand unøyaktig så  merker ein at ein kikkersikte kom enten opp eller vart pressa ned når ein slakka på eine qr låsinga.

All optilock har samme problemet, berre at det er lettere å oppdage dette med dei qr festa.

 

 

Edited by Terje338
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Terje338 said:

Optilock er egentlig ein genialt konsept for å løse eit problem med vridning /spenning i kikkersikte.

Var er vel egentlig det rette ordet. På den tiden da de brydde seg lite om å holde toleranser, 80-90 tidlig 2000, så hadde sikkert «heim joint» kopien Optilock noe for seg. Nå kan man lage delene rett fra start slik som Spuhr gjør.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor Sako velger å holde fast på denne sære montasjeløsningen vet bare finnene selv. Kanskje pga at det på sett og vis har blitt et varemerke, eller det kan være for å sikre salget av proprietære montasjer. Løsningen med sfæriske foringer betraktes vel som en nødvendighet når brukere uten særlig kompetanse skal montere sikter. Uten denne løsningen vil plassering av fremre ring være kritisk for spenningsfri montasje. Om en bruker Spuhr sine ringer er en fremdeles avhengig av Optilock"basene". Skinne og blokkmontasjer er jo en stabil og lettvint løsning, men er kan hende ikke så tiltalende for mange på ei smekker jaktrifle. Og i tillegg kommer utkastproblematikken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt 2 kikkerter på en Sako 75 i 5-6 år. Optilock qr. Treffpunktforandringen har vært mindre enn mine skyteferdigheter.

Jeg har også hatt Optilock ringmontasje på en Vixen i noen år og jeg har ikke observert noen avvik. 

Jeg har også 2 stk Valmet 212 kombi med hjemmemekket qr. Samme her. 
 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...