Jump to content

Hvilken "måltilpasset" hagle?


msteiro

Recommended Posts

Enda en tråd om dette, men mye av det jeg har lest hittil er 90% "finn noe som passer", men med veldig varierende utvalg i butikk er ikke dette helt rett frem.

Nå er dette noe jeg tenker er prosjekt frem til neste jakt, men er noe med å bruke tiden sin litt fornuftig.

 

Erfaring:

Har skutt og jaktet en del, men merker veldig stor variasjon i kvalitet på skyting.

Etter litt enkel analyse sammen med en kompis ser man at jeg "jukser" de gangene jeg treffer bra på bane, noe som dessverre ikke er direkte overførbart til jakt hvor tingene skjer litt fortere og mer kaotisk.

Det går aller mest i rypejakt med hund, i et terreng der rypen trykker noe inniforjævlig første ukene av jakten (ene gikk opp langs støvelen min i går), må lære meg mer tålmodighet, men merker jeg fort sikter feil v montering når ting går kjapt, mye fordi jeg må jobbe litt for å ligge riktig.

 

Om meg:

195 cm og 95-100kg, ganske tynn med lange armer og hals, og ok brede skuldre, så blir fort en god del cm utenfor normalen i flere mål. Må feks ha noe lavere kolbe enn de fleste.

Liker lette ting, men akkurat her tenker jeg at vekt ikke er så kritisk.

 

Målet:

Hagle som passer (så godt som) perfekt av ok kvalitet. Passform trumfer det meste annet gitt at haglen føles bra, men ikke fremmed for å legge litt i det.

Tenker egentlig å først finne omtrentlige mål jeg trenger, så finne hagle jeg liker med ok riktige mål, for så å få den tilpasset helt riktig.

Binde meg til den ene butikken som er flink til å ta mål låser meg fort i et lite utvalg hagler, så vil heller betale for en analyse først for å få grovmål.

 

Har idag en Cesar Guerini Tempio som jeg liker godt, så et alternativ vil jo være å tilpasse denne, men ønsker ikke å legge veldig mye i det hvis det blir suboptimalt mtp lengde feks eller man ikke får justert så mye man burde.

 

Hvilke hagler innenfor normalt+ budsjett har gode muligheter for tilpasning (bestille forskjellige stokker), da kanskje spesielt mtp lengde?

 

Hvem i Oslo-området er anbefalt på det å tilpasse (bøye) hagle, både jobben og det å finne riktige mål?

 

Er det noen som kan gjøre en analyse av passform, sett noen med egen jig feks, for å få ca riktige mål, uten at det involverer kjøp av hagle?

 

Hva er "normal" maksimum for å bøye stokken?

Link to comment
Share on other sites

Bøying av en stokk er en metode. Men annen mulighet er å finne en kompetent børsemaker som fjerner tre mot låskassa og forsterker med epoxy. Cast er ikke så kritisk. Sålenge du er på rett side av cast on cast off. At du trenger en lavere kolbe er bare en fordel. Mye lettere å pusse ned tre enn å få d t å gro.  Samtidig antar jeg at du har store hender. Så grepet er viktig og må justeres slik at d sitter greit, igjen er d tre som skal bort med dine mål.  Feksempel en std 525 kan enkelt justeres slik at den passer kroppen din. Og mye kan gjøres selv om du tør. Har selv gått den veien på en 525. Og d funker d! For all enkelhets skyld så anbefaler jeg liberons produkter og finishing oil. Om du gjør dette selv. Og skal legge på ny finish. Men tenk grep( inkludert forstokk) lengde på stokk og ikke minst kolbehøyde før du fikler med cast. Både Beretta og Browning har enkle utskiftbare og gode kolbekapper som forlenger kolben. Bare husk på at ved å forlenge så blir kolben lavere.....:) 

Link to comment
Share on other sites

Helt klart begrensninger i et sånt stokkprogram ja. Vil ikke ta mye hensyn til grep som er viktig. Kan være noen produsenter som helt kan måltilpasse stokken uten at prisen blir helt vill. Jeg ville kjøpt en std Beretta helst Browning 525. Først puttet på større kappe. Så funnet rett høyde. Så tatt en omgang over pistolgrepet. Så forstokken. Og så muligens cast. Fin jobb for en kompetent børsemaker!, kan til ogmed gnikke litt på avtrekket når han først er igang, så har du en fin jakthagle som duger bra på banen til en fin pris.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt her så er det fullt mulig å tilpasse en stokk selv, om utgangspunktet er en "for høy" kolbe/kolbe med overslag. 

Kolben til børsa på vedlagte bilde her har jeg selv tatt ned 3-4mm hele veien i fra kam og bak, den er også pusset ned på anleggside for kinn for at jeg skal komme rett på skinna. Skal innrømme at det var med noe "skrekkblandet fryd" at jeg bega meg ut på det, men det ble både interessant og morro etterhvert. For å få riktig lengde på stokken i tillegg, så tilpasset jeg en Beretta kolbekappe som jeg hadde liggende, og for en liten "signaturgreie" så la jeg inn en 8mm tykk rød vinylplast mellom stokk og kolbekappe. Nøkkelen er å ta litt for litt, sjekke, å ta litt på nytt.. 

 

Da stokken omsider føltes å være rimelig god, så gikk jeg først over grovpussen med 240 papir(fra nettskjæring og bakover), deretter en puss med 800 papir, og til slutt finpuss med 1000 papir. Og da var det bare å finne frem stokkoljen.. Lag etter lag, og etter noen runder med olje så ble vel resultatet ganske så bra. Jeg treffer i vertfall rimelig bra med børsa, både på bane og på jakt. :)   

 

image.jpeg.c01d7163ed31b1acd5bdbd853e6d28e5.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Berettagrouse skrev (13 timer siden):

Som nevnt her så er det fullt mulig å tilpasse en stokk selv, om utgangspunktet er en "for høy" kolbe/kolbe med overslag

Og veldig lærerikt !

 

Å selv tilpasse, gjøre små justeringer er noe som kommer etter en tids aktivitet med sitt/sine våpen- en prosess der man lærer mye og får et helt annet forhold... og interesse til våpenet. - Som @Berettagrouseskriver "å ta litt for litt" er veien å gå. På banen - prøveskyte på papir,- kanskje ta litt mer og ny prøveskyting.

I denne prosessen lærer man mye,- jeg vil si mere lærerikt enn mye bom på leirduene uten at man forstår hvorfor...og "eksperter" som kommenterer: "du skyter for høyt,- for lavt,- du stopper opp sving" osv osv. Godt ment, men skaper mye forvirring. 

Bedre er å selv finne ut, det gjør man som sagt med MYE skyting på papir, evt små justeringer på kolbe,- man blir etterhvert 100% sikker på våpenets treffpunkt og dette resulterer igjen med langt bedre resultat på leirduebanen og jakt på bevegelige mål.

Ingen jakter med sin rifle uten å være fortrolig med dennes treffpunkt på forskjellige avstand og aktuell kule - det samme gjelder for hagelvåpenet - vær sikker på dens treffpunkt og patronen(es) egenskaper - har den to piper bør samskyting testes.

Dette ble litt langt, det jeg forsøker si er at "tilpassing" er noe man ...etter en tids skyting selv forstår hva må gjøres (og ofte kan gjøre selv) -ikke noe man kan bestille ved kjøp i butikken. Jeg overhørte faktisk en kommentar av kunde på xxl...han hadde skapet "fullt med hagler", men nå ville han ha en han  "treffte med".-Stakkars mann.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Om du inte redan har det så börja med att få dina kolvmått uppmätta hos en erkänt duktig skjutinstruktör som har en måttbössa. Efter lite skytte och skruvande  - då vet du vad du behöver i LOP, drop, cast on eller cast off. När du har måtten så går det att beställa en "måttad kolv" till nästan vilken hagelbössa somhelst. Det finns firmor som tillverkar måttade kolvar för en rimlig peng. Jag har 38,5-39 cm i LOP. Det är många faktorer som påverkar kolvmåtten, skjutstil, längd på armar, ansiktets form, axelmått, halslängd, syn etc.

 

Någon som tillverkar måttade kolvar via internet.

https://manuelricardo.pt/one-click-gunstock/

 

I mitt tycke är det snyggast med en läderklädd bakkappa om befintlig kolv behöver förlängas med 8-26mm.

 

 

 

 

Edited by Mausernut
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...