Jump to content

6,5x55 ammunisjon


David1203

Recommended Posts

Iht. Vihtavuori sin tbell for 6.5x55SE så gir 39.5 (som er min. anbefalt ladning) 830m/s i 670mm pipe.

38 burde da gi sådær 20m/s mindre, altså 810 i 670mm, løpet til @Stihl Crazy er 560mm, altså 110mm kortere - det utgjør ca 55m/s ->  755m/s.

 

I samme firmas tabell for 6.5x55 SKAN er 36.9gr minimum, og gir 800m/s 38 gir da 20m/s mer, og vi ender på 765, så jeg gjetter 760m/s

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, t-trim said:

Om du skyter den ofte rødglødende så vil den holde topp presisjon 3500-4500.

Du skal jammen få jobbe litt om du skal ende opp med et rødglødende løp😉

Før det blir rødglødende er det fult mulig å ta liv av løpet mye raskere enn 3500-4500 skudd.

 

Jeg ville hørt på @høggern Selv tar jeg tabbe på løpene mine et sted mellom 3 og 4000 skudd, men jeg skytter ikke rekruttammo.

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (1 time siden):

Prøvd med rekruttammo? ;) å skyte mange tusen altså... 

 

Jentungen holder på. Ser ikke ut som hun klarer å slite det ut.  Ikke før hun skal skyte vanlig ammo iallefall. Er man eldre rekrutt i to år, så bruker man vel sjelden mer enn 4-5000 skudd? Jr skyter vel også Rek.ammo, og like mye, så da er pipa oppbrukt når en blir eldre junior ca? Vi ser jo ofte at folk vil ha nye piper når de begynner på 200m eller skal skyte grovfelt, så det kan hende det er noe der?

Kan forresten Jr. skyte grovfelt, @høggern

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (8 timer siden):

Det er jo bare gjetning. Men om du har sett på ladedata før du ladet, så visste du vel hva du kunne forvente?

 

 

K

Har aldri vore så opptatt av hastigheit før, stort sett berre skote på 100 meter, med 100 gr scenar. Kjøpte 108 for og begynna og skyta på 2-3-4 hundre. Brukte berre same ladning då eg hadde fått bra presisjon med den og den gir bra presisjon med 108 grs kula og. Men no når eg får montasjen til det nye kikkartsikte skal eg i gang i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Eg har høyrd at ein ikkje skal skyta dersom løpet er så varmt at ein ikkje kan ta på det, eg held meg til det iverfall tull eller ei. Eit lite tips, løpet under demparen der er det varmast. Vanlig dempar er eigentleg ikkje så egna til noko særleg baneskyting heller spør du meg. Vert gloheit, blir vel øydelagd den og eg har ein svempko magnum eg er forsiktig med. Trur frontmontert høver betre dersom ein skak skyta mykje på bane.

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (1 time siden):

Har aldri vore så opptatt av hastigheit før, stort sett berre skote på 100 meter, med 100 gr scenar. Kjøpte 108 for og begynna og skyta på 2-3-4 hundre. 

Vi du ha mer hastighet med Scenar 108 grs velger du et annet krutt enn N150, f. eks. N550, N555 eller N160, som gir 50-70 m/s høyere hastighet 67 cm pipe. Du kan glatt oppnå 20-40 m/s mer hastighet i din 56 cm pipe med et av disse kruttene;). Se tabellen Rifle reloading data | Handloading | Rifle calibers | Centerfire Rifle bullets | Reload your own ammo - Vihtavuori

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (4 timer siden):

Takk for tipset, men trur eg held meg til Vv150 foreløpig. Ladar med same krutet til Sierra varminter 100 gr med god presisjon der og. Får heller ta fleire klikk på kikkertsikte.

Du kan jo alltids bare ha på mer N150. 43gr så nærmer du deg vel 850m/s. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Stihl Crazy skrev (På 26.9.2022 den 17.13):

Eg har høyrd at ein ikkje skal skyta dersom løpet er så varmt at ein ikkje kan ta på det, eg held meg til det iverfall tull eller ei

Pipa blir for varm til å ta i av det meste av konkurranseskyting. Muligens untatt jaktfelt. Verste jeg har opplevd var et DFS-stevne i 30 varmegrader, 3. stevnet samme kveld (var NC Sørlandet det året LS var i Stavanger, 2014 var det vel) da røk det olje av stokken, og miragebåndet måtte kastes, det ble sprøtt og helt uten elastisitet.. Pipa gikk sine 3500 skudd uansett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ville bare framheve at de som har størst krav til presisjon, ofte er de som skyter riflene varmest. Tror ikke det utgjør den store forskjellen før pipa er så varm at det er plagsomt, eller vanskelig, å sikte over den. Og vel så det.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...