Jump to content

Skjønnhetsfeil eller påvirker dette våpenet?


Nygaardsvold

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har en Merkel 447S som jeg skal selge. Nå har den observante kjøperen sett ett avvik på min hagle og lignende hagler. På venstre side av låsen så er en av tre "prikker" trykket inn. Er dette skjønnhetsfeil eller kan det påvirke våpenet?

 

Bilder av begge sider for forskjellen. Har kun tørrtestet hagla, men merker ingen problemer med avtrekk.

1858904A-6B3F-41C5-9668-6BA20F533675.jpeg

A8ADDC8E-67D0-4855-83BA-804AB1EA0C0A.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
amatør skrev (6 minutter siden):

Om du ikke har skrutrekker som passer helt perfekt, ikke ta av sidelåsene. Da gjør du bare vondt verre. Det er utrolig lett å ødelegge skruene. Dette er en verdifull hagle. 
 

Er det en feil, så kan den riktige børsemaker fikse det.

Så sagt som det er sagt. Jeg har et bits set for våpen, som stort sett passer. Og gjør det ikke det går jeg i gang med fil, inntil jeg ser og kjenner at skrujernet passer perfekt i skåret i skruen. Det er også lurt å gi skrujernet (som passer) et rapp med hammeren, så løsner skruen lettere.

 

Link to comment
Share on other sites

@Rausheim, hvis det er ekte sidelåser så er det mest sannsynlig ikke gjennomgående pinner du ser. Høyre og venstre lås er separate mekanismer, montert på hver sin sideplate. Det er vanlig at skruene på innsiden, som holder ulike deler av låsen fast i plata, er gjennomgående. Enden av dissse skruene rundes av og poleres slik at de fremstår slik som disse "prikkene" på bildet. Så hvis en skrue har skrudd seg litt ut vil denne "prikken" bli liggende dypere enn de andre. Løsningen er å ta ut sideplata med egnet verktøy, og stramme til den løse skruen.

 

Det du foreslår er i så fall å bruke dor på en annen skrue, på motsatt sideplate. Det kan umulig fungere, og vil sannsynligvis påføre skade.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår ikke at noen driver å gir råd om å demontere, eller banke på pinner med dor på våpen i hundretusenkronersklassen. Dette er kun for de som er spesielt interesserte, og trådstarter har i en tidligere tråd fortalt at dette er noe som er arvet og at slike hagler her helt nytt for vedkommende.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja, nettopp. Var det min hagle så ville jeg demontert, men jeg har skrudd på sidelåser før og bruker tilpassede skrujern for å ikke ripe opp noe eller ødelegge skruene.

 

Har man ikke kunnskap om vedlikehold av slike mekanismer, så lar man en fagmann ordne det. Ellers er det fort gjort å spare et par tusenlapper men redusere verdien med et par titusen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (10 minutter siden):

jeg har skrudd av noen sidelåser

Nå er du i kategorien spesielt interessert.

 

Skaubjønn skrev (12 minutter siden):

De skal jo kunne demonteres for vedlikehold.

De som kjøper slike nye, er i én av to kategorier, enten spesielt interessert, og setter seg inn i hva man skal være forsiktig med, eller i kategorien som har for mye penger.

 

Trådstarter fikk disse dumpene ned i fanget via arv.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Rausheim skrev (På 18.8.2022 den 22.38):

Den "prikken" er en pinne som går helt igjennom som holder (mest sansynligvis) en av dingsene som har med avtrekket å gjøre. Det er bare å dore forsiktig på den andre siden så det blir likt på begge sider.

Men er egentlig bare en skjønnhetsgreie.

Tror ikke jeg hadde sluppet deg til på noen av mine sidelåshagler….rådet ditt er fullstendig på jordet!

Den «innsunkne pinnen» er en av skruene som holder delene på innsiden av sidelåsen på plass, sannsynligvis bakre skrue på Bridle. Samtlige «prikker» på en sidelås er skrudd fra innsiden mot utsiden av sideplata hvor alle låsedelene er festet, «prikken» er mao enden av en gjenget skrue.

Absolutt INGENTING er gjennomgående mellom sidelåsene!

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...