Jump to content

Forskjeller på utgangshastighet


Resuam

Recommended Posts

Hei. 
jeg skjøt en del med 8x57IS med 52 cm løp. Tilsvarende kuler er skutt med 56 cm i ladeboka. Jeg fikk like hastigheter på ene kula og en del høyere på den andre. Trodde kortere løpslengde ville resultere i lavere fart… Hva annet påvirker hastigheten og hva kan grunnen være? Det er reklamasjon på den jeg brukte og jeg får en ny i dag eller i morgen. Det er en sauer 404 med 56 cm løp. Hva kan jeg forvente der tenker dere? 

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny 404, et flott våpen! Jeg kjøpte min i XTC-utgave kamret for .30-06 for 3 år siden og er storfornøyd😊.

Jeg har kronografert og sammenlignet med en B.R.N.O. med 57 cm Heym-pipe, og fikk ca. samme hastigheter med 404.

Kortere pipe gir vanligvis lavere fart, 3-5 m/s pr. cm. Jeg mener du kan forvente 10-20 m/s høyere hastighet i Saueren.

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Som @Ei tohi varjataskriver er alle våpen litt forskjellige og alle ammunisjonsloter er litt forskjellige. Derfor får du den hastigheten du får, og hva andre oppgir er verdiløst om målingene ikke er dokumentert.

Skal du gjøre en seriøs måling av hastighet må du ha kontroll på alt. Atmosfæriske forhold er en ting. Temperatur på våpen og ammunisjon er enda mer viktig. Standardtemperatur for tester er 20 eller 21 grader. Ammunisjonen må ligge i klimaskap i mange timer før testen. Våpenet må stå i et rom med riktig temperatur. Løpet må kjøles ned mellom skuddene og du må ha referanseammunisjon for å finne dagsleiet. Alt måleutstyr må selvfølgelig være kalibrert. 

Piper som brukes til test er spesielle testpiper som er produsert til mye snevrere toleranser enn normale piper og det skytes ofte med flere piper før en kan bestemme hastigheten. Alle testpiper har en logg med antall skudd og resultat slik at en har kontroll på slitasje og andre forhold spesielt for denne pipen.

Så derfor er det du får med dine målinger kun relevant for ditt våpen og ditt utstyr, andre kan få helt ulike resultater uten at det er noe feil. 

Men stort sett er våpen, ammunisjon og måleutstyr produsert med så små toleranser at slike avvik ikke er store, og det har liten eller ingen praktisk betydning. Når du skal lade din ammunisjon er det viktig at du ikke bruker mer krutt enn produsentens data. Du kan ikke putte i krutt til du får en gitt hastighet som noen påstår er helt trygg. Ditt våpen kan få alvorlig overtrykk før du får samme hastighet som andre oppgir. Kruttprodusentene har tross alt både bedre måleutstyr og flere våpen å teste i, og de har piper produsert etter mye strengere toleranser slik at deres maksladninger er maksimum i henhold til industristandard. Det er svært lite hastighetsøkning du får om du går over makstrykk.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det er vel neste sant ja, en kommer til et punkt hvor hylsevolumet ikke hjelper lengere.

 

Det er en merkelig trend, å kjøpe børser kamret for korte, slanke patronerfor så å kaste bort tid og penger på å få de til å yte som voskne patroner. Eller bygge fine rifler i gamle klassiske kalibere for så å jazze opp hastigheten. Sånt en lurer på når en sitter her og smatter på kamferdropsene

  • Like 3
  • Thanks 1
  • Haha 8
Link to comment
Share on other sites

On 7/31/2022 at 7:42 PM, Sølvrev said:

Jeg mener du kan forvente 10-20 m/s høyere hastighet i Saueren

Da har jeg testskutt saueren og må si jeg er fornøyd! En drøm å skyte med og stokken er helt nydelig. Selv om den er klassisk! Sittende med jegerstroppen ligger pipa helt i ro og jeg kan bruke tiden til å tenke teknikk. 

 

på lett treningsammo (123gn) fikk jeg 1 m/s høyere fart på saueren. Litt overraskende!
På RWS HIT (160gn) fikk jeg 15 m/s raskere fart og noe bedre presisjon.

Norma ecostrike (160gn) gikk 12 m/s fortere med veldig mye bedre presisjon og lapua naturalis (180gn) gikk 21 m/s fortere. Her også var presisjonen veldig god. Så 10/20 m/s raskere fart var et bra overslag👍🏼😊

Edited by Resuam
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...