Jump to content

Lade 44 mag til faktorkravet.


Elmer K

Recommended Posts

Er det noen som vet hvilken mengde N110  krutt som skal til for å  stryke sånn noenlunde rett over faktorkravet, det er som kjent 275. Altså lavest mulig godtatt faktor.

Kula er 245 grn Frontier FP. Kruttet er som sagt N110.

Skyteren er  629 med 4" løp.

Syns det er vanskelig  å finne ut av dette i VihtaVuorikatalogen med dette kruttet - og kula også for den saks skyld.

Jeg mener en bør kunne gå endel under 18 grn, men vet ikke hvor langt.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det må du nesten finne ut av ved prøving og feiling i din revolver, det finnes sikkert en kronograf i klubben der du skyter?

 

Hastigheter med samme ladning kan variere en god del fra revolver til revolver, selv fra samme produsent, avhengig av hvor stor glipe det er mellom sylinder og pipe blant annet. Så hvis du prøver å komme veldig nær faktorkravet kan du risikere å komme under dersom du bruker andres ladedata.

Link to comment
Share on other sites

Vargen.

Har tenkt på det med å anskaffe en kronograf sjøl, men det ser ut til at de fleste kronografene er utsolgt, i hvert fall hos Landrø. Skal innom der på mandag og forhøre meg om den ene de har. Det er en Air Chrony MK1.

 

Enig med Humbro at N110 neppe er det best egnede for så kort løp. Søkte litt her inne på forumet og så en som brukte 350 sammen med 240 kule - antatt noenlunde lik min - med en 5 " skyter. Han la i 12.4 grn som ga 290 i faktor.

Fint, tenkte jeg, den prøver jeg. Men akkurat dèt kruttet er de fleste utsolgt på.

 

Men 3N37 har de fleste. Den er så vidt jeg kan se en mellomting mellom 340 og 350. Trolig vil det ikke bli veldig feil å legge 12 grn bak 245 kula. Det koster ikke all verden for en boks så verd å prøve. Men det ser ut til at en ikke kommer utenom en kronograf, for enten skyter man for slapt og ulovlig, eller en sikrer seg og legger i for mye  med unødvendig my rekyl, det siste er jeg litt lei av.

 

------------

 

Ser i ettertid at Chrono MK1 neppe er egnet.

Har nå bestilt en Caldwell , får håpe den er egnet.

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

On 7/29/2022 at 12:11 PM, Elmer K said:

Jeg mener en bør kunne gå endel under 18 grn, men vet ikke hvor langt.

 

Som andre har skrive må du sjekke dette i din eigen revolver. Eg ladar 18.5gr N110 til min Super Blackhawk med ca 6" løp og er over faktor med bra margin. Noko særleg mindre enn 18gr og det tok til å bli mykje uforbrent krut og ujamn hastigheit.

Link to comment
Share on other sites

I følge Quickload så gjev 18gr med N110 kun i underkant av 250 i faktor med 4" løp, dette med 245gr Rainier, som skulle vere ganske lik Frontier. Eg fann ikkje Frontier-kula i QL.

14gr 3N37 gjev 278 i faktor med same kule. Til samanlikning gjev 22gr N110 rundt 280 i faktor, men er svakt komprimert og har kun 77% forbrenningsgrad.

 

Link to comment
Share on other sites

Jeg trodde egentlig 18 grn med 110 skulle holde faktor, selv med 4" løp. Men faktor er da altså 250 - godt under. Da er det vel rundt 19,5 eller 20 grn 110 som kanskje holder mål.

 

Når vi er i det leitet med 110 så syns jeg det blir mye rekyl. Vil tro 14 grn 3N37 vil  kunne gi mindre. Hadde jeg hatt 6" løp eller lengre hadde nok dette ikke hatt så mye å si. Ønsker man minst mulig rekyl er 4" feil rett og slett.

 

Nå skal jeg hente en boks 3N37 i morgen - det er vel det beste kruttet å velge, i og med 350 ikke er å oppdrive. Forskjellen er vel ikke all verden.

 

Kronograf er bestilt. Kommer ikke utenom. Da kan jeg også måle faktor på 9 mm felt ammoen min ,opererer vel med feil faktor der også.

I tillegg til usikkerheten ved Mag 1 ladningene jeg bruker. Der har jeg 6" løp så der tar løpet opp rekylen.

 

Kanskje burde det fleste hjemmeladere ha sin egen kronograf når man skyter Mag 1 og 2 samt felt 9mm?

Min 629 har noe slark mellom tønne og kammer, den er gammel og velbrukt, slik at det er håpløst å anta noe riktig i slike tilfeller som også Vargen er inne på.

 

-------------

 

Stusser på at å øke med hele 4 grn 110 kun gir økning på 30 i faktor. At kun 77 % blir forbrent med 22 grn overrasker.

 

Kjenner godt til det gule uforbrente kruttet. Noen patroner avgir det, andre ikke. Slik at forbrenningen kan variere. Men det kan vaiere også mellom hylsefabrikantmerkene - til tilstand hylse hvor godt kruttet blir forbrent. 

 

Har lagt merke til at en generelt må krympe det en kan for å få best forbrenning. Hylsa må helst være av den stivere sorten. I myke hylser, da må jeg sette krympen helt til hylsa bukter seg + litt tilbake. Slik at mye kan spille inn, kanskje også hva slags hylse og/eller krymp måling er foretatt med  i Quickload sine målinger?

 

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

Da var Caldwellen prøvd, men en gedigen skuffelse, den serverte elleville tall, foruten all "error". Målte ikke 44 mag med 22,3 grn N110 i det hele tatt.

Fikk èn måling med 44, det første skuddet, med 3N37, som viste faktor 284 med  14 grn 3N37 bak 245 kula - i 4 tommeren, det er omtrent identisk med hva  Humbo refererte fra Quickload katalogen. Det stemte. Så takk for den infoen i hvert fall.

Rekylen var bedre med 3N37 kruttet kontra 22,3 grn med N110 som jeg allerede hadde ladet og brukt tidligere.

Da er i alle fall dèt valget i boks.

 

Jeg er like langt når det gjelder mag 1 og 6 tommeren min.

Får bare gjette at 13 grn N110 bak 158 grn Frontier kula er sånn noenlunde. Og/eller at 8 grn 3N37 vil være noenlunde.

Hint mottas med takk.

 

Caldwellen kostet ikke mer enn 1500 slik at jeg tåler tapet.

Link to comment
Share on other sites

Kronografer kan være litt kilne, hvilke lysforhold var det og hvor langt unna sto du? 

 

Ideelt er gråvær men godt dagslys, kronografer er avhengig av at kula forårsaker en endring i lysnivået i det den passerer og at det ikke er noen forstyrrende reflekser eller annet som kan spille inn. Innendørs belysning pleier å virke dårlig, det flimrer for mye. 

 

Står man for nært så kan munningsblåsten forstyrre målingen, særlig med ladninger som gir en del smell og røyk er det lurt å stå noen meter unna for å få pålitelige målinger. Videre så må man skyte så parallelt med apparatet som mulig, ellers kan målingen bli litt feil.

 

Edited by Vargen
Stavefeil, dum autokorrektur
Link to comment
Share on other sites

Jeg sto inne i et fjellanlegg.

Passet på at ikke munningsblåsten skulle påvirke, holdt ca 20 cm fra åpningsensor. Prøvde å trrekke meg lengre unna, men med samme resultat, med spinnville tall. Eller ingen tall, bare "error".

Prøvde å skyte så parallelt som mulig. Men var langt unna meteren fra. Mye nærmere som sagt . Kanskje var det feil?

 

Det med lys kanskje kan spille inn?

Jeg får antatt sjanse å prøve den utomhus i morgen.

Vil gi måleren en ny sjanse, med annet lys - og lengre avstand.

 

Det jeg reagerer mest på er at det første skuddet funket. Prøvde å resette - med å kople ut batteri - uten resultat.

 

Edited by Elmer K
Link to comment
Share on other sites

Sensorene må ha lys. Det kan monteres kunstig lys over hver sensor, men ikke alle kronografen liker dette. Jeg vet ikke om det fungerer med din. Det enkleste er å skyte ute, i godt lys! Jeg pleier å ha 4-5 meters avstand til startsensoren. Ellers har jeg en god regel, Hvis alt annet mislykkes, leser jeg bruksanvisningen!😁

Link to comment
Share on other sites

Ok, innendørs på 20 cm forklarer problemene.

 

På 20 cm har munningsblåsten antakelig gått forbi kula, gassene akselererer voldsomt i det kula kommer ut så det ikke er noe motstand lengre. Et kort stykke får gassene stor hastighet, skyen av gass fyker rundt og forbi kula før gassen stopper mot luftmotstand og kula kommer ut av røykskyen igjen.

 

Kronografen ser ikke forskjell på gass og kule, den ser bare om lysnivået endres. Og det gjør det jo, når en sky av kruttrøyk fyker inn over begge sensorene. Midt inni der et sted kommer kula. Og i tillegg har man et lysglimt fra munningsflammen, det kan også spille inn.

 

Jeg vet ikke hva slags lys det er i denne fjellhallen, men mange typer lys drevet av vekselstrøm flimrer på enten 50 eller 100 Hertz. Da blir det vanskelig å bruke et sensorsystem som er basert på å fange opp skyggen av kula i det den passerer, lysnivået svinger hele tiden og en kan risikere at lyset går av eller på i den tiden kula er mellom sensorene. Dermed er det bare den ene sensoren som "ser" kula, og man får "error".

 

Prøv utendørs i dagslys, og still deg minst tre meter fra kronografen. Jeg vedder på du får bedre resultater.

Link to comment
Share on other sites

Dere sier begge 3 m avstand, da er det bare å følge  det.

 

I bruksanvisningen oppgis det 10 til 15 feet avstand - det er jo fra 3 m til 4,5 m. Jeg leste dette, men fant avstanden merkelig lang, tenkte dette måtte gjelde visse rifler. Men det sto streng tatt ikke noe om det.

 

Det er ikke  "flimmerlys" der slik vi kjenner lavfrekvent vekselstrøm fra f.eks. jernbanestasjoner - der en kunne se "blinkene", vekslingene.

Lyset er trolig OK -  greia kan nok være avstanden .

Jeg bare takker for hjelp.

 

Link to comment
Share on other sites

Det er nok flimmerlys der likevel, men du kan ikke se det med øynene. Vanlige lysrør blinker med 100 Hz, noen LED lamper gjør det samme. Dette er sakte nok til å gi innvirkning på kronografen, som prøver å detektere skygger på millisekundet.

 

Behovet for avstand skyldes som sagt kruttrøyk/munningsblåst, en kortløpet revolver kan fort ha mere munningsblåst enn ei vanlig rifle så du må ha avstand likevel. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde en gang kronograf innendørs på god nok avstand med det jeg oppfattet som godt lys, de tallene jeg fikk var sannsynligvis riktige men det var bare snaut halvparten av skuddene som ga noen måling. Er det lysrør så vil jeg si glem det, finn deg et sted å skyte ute.

Link to comment
Share on other sites

Problemet er at klubben min ikke har noen utendørs bane, kun en vi leier en gang pr. uke. Muligheten for  å sette seg  3- 4 m bak kronografen og skyte er begrenset - det er for mange der, eier av banen tillater det kanskje ikke.

Skal forhøre meg.

 

Skulle kronografen kun la seg avlese ved hvert annet skudd er det greit nok for meg.

Jeg føler jeg har funnet ladningen til 44 mag, 4 tommern, - det er 14 grn 3N37 bak 245 kula. Jeg tror den er innafor. Og adskillig bedre å skyte enn 20+ med N110, - i en 4 tommer.

Jeg er overrasket over så mye uforbrent krutt en må kunne påregne ved N110. Er ikke det også et argument for å velge f.eks. 350 eller 3N37? Både Joska og Humbo er inne på det. Trolig gjelder dette kanskje spesielt ved korte løp.

 

Jeg er i villrede når det gjelder 357 mag 1 til 6 " min.

Trolig er løsningen 350 eller 3N37 også her. Selv om løpet her da er 6". Har ladet opp noen 357 med 7.8 grn 3N37 bak kula på 158 grn (Frontier) til denne . Synd at ikke VihtaVuorikatalogen har med Frontier eller Rainer, de som er der er ukjente, i alle fall for meg.

 

Så får jeg se om det skulle by seg en anledning å få målt de.

Link to comment
Share on other sites

Hvor vanskelig er det å sette kronografen på et stativ 3 meter foran standplass så du kan stå på linje med de andre og skyte?

 

Min har i alle fall skrufeste for vanlig fotostativ. På utendørs bane går dere vel fram for å klistre skivene av og til, bare si fra til skyteleder at du vil sette fram en kronograf når det passer med et lite avbrekk i skytingen. Skal ikke se bort ifra at det da er flere som vil teste ladninger når det først er en kronograf på banen...

 

Ellers så kan det være lurt å bytte til et annet krutt hvis du får så dårlig forbrenning på n110, det tyder på at du er i underkant av ideelt trykk for det kruttet. Men om du har presisjon god nok og våpenet fungerer så kan du egentlig bare bruke den ladningen du kom fram til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk prøvd Caldwellen på utendørsbanen nå i dag/kveld. Det var faktisk et stativ der i klubbhuset (det hadde ikke jeg sjøl), skjøt på ca 3 m + avstand. Caldwellen fungerte perfekt!

 

Det er jo 1/4 " skruefeste på denne som kanskje er på de fleste - og du har rett, Vargen, flere skyttere ville prøve sine ladninger - èn i hvert fall fikk seg en a-ha opplevelse.

 

Det virker som N110 kruttet forbrenner dårligere en 3N37 slik at jeg velger det inntil videre. Og det er det jeg har.

22,3 grn 110 bak 245 i 44 mag ga mellom 310 og 326 i faktor, altså godt over. Og ubehagelig i en kortløpet 44.

Jeg hadde ladet opp noen 13,8 grn 3N37 med samme kule/skyter. Faktor rundt 295, altså endel over her også.

 

Da er det å lade opp noen nye 44 med det kruttet og teste forhåpentligvis om ei uke, velger å gå ned  rundt 1 grain - til 12,8.

Så får vi se.

 

7,8 grn 3N37 og 158 kule med 6 " løp holdt ikke faktor, bare rundt 160. Må sikkert opp mot 9. 

 

Noen - eller flere av de jeg pratet med bruker N105 til magnum, de sier 110 er for laange løp. Det kruttet er noe jeg evnt. får komme tilbake til.

 

En erfaren skytter bekreftet det du sa om flimmerlys. Det gjelder også i vårt fjellanlegg. Han hadde lagt ei stor papplate over kronografen og hadde klart sånn noenlunde å få til målinger.

 

En blir visst aldri utlært i dette gamet...

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter ikke .44 mag selv, men lader .401 WSL med N110. Dette er en rettvegget gammel riflepatron som nesten kan kalles .41 magnum extra long, jeg bruker .41 Mag diesett og patronen er en god del lengre enn .41 mag. Må lade nokså stappfullt i hylsa før alt kruttet brenner, og det er i 20" riflepipe...

Link to comment
Share on other sites

Elmer K skrev (På 4.8.2022 den 20.33):

7,8 grn 3N37 og 158 kule med 6 " løp holdt ikke faktor, bare rundt 160. Må sikkert opp mot 9. 

 

Noen - eller flere av de jeg pratet med bruker N105 til magnum, de sier 110 er for laange løp. Det kruttet er noe jeg evnt. får komme tilbake til.

I min gamle 686 med 6" løp så brukte jeg 180grs kuler fra Blykula, med 7grs N350 bak. Det ga meg faktor på 183 (faktorkrav nå er 180 om jeg ikke tar helt feil?) 

Jeg har også en 44mag med 10,5" løp hvor jeg bruker N340 krutt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Jeg er fornøyd med min ladning, faktor 297.

 

Jeg hadde med et bilde her også, men jeg tok det vekk for det lignet for mye på en skrytesamling (det var det også 😄).

 

Men fem skudd stående tohånds gir gjentatte samlinger rundt 15cm på 50 meter.

 

Edited by hipshot
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...