Jump to content

Ny jeger, nytt våpen


Snikende ullteppe

Recommended Posts

Hei! Som tittelen sier så er jeg fersk jeger, men har skutt aktivt på bane og konkurranse skyting siden 2012. 

 

Jeg har bare skutt med klubb våpen og ikke eid våpen selv. Men nå har jeg bestemt meg for å ta jegerprøven og komme meg ut i skogen. Har allerede "kjøpt" en 870 til fuglejakt men ser etter en rifle som jeg kan bruke til jakt på småvilt og litt baneskyting. 

 

Tror jeg har landet på enten 6.5x55mm, 308 eller 30-06. Jeg ønsker å kunne putte på demper og tofot senere men det er ikke et must. Har sett på mausere, Browning A-Bolt og Tikka T3 som mulige rifler. Ser for meg noe i prisklassen rundt 5k for bøsja uten tilbehør.  Hva slags våpen kan folk anbefale?  :)

Link to comment
Share on other sites

Du har ikkje så stort budsjett noko som kan vera fornuftig det da men du må nesten sjå på bruktmarkedet. Min favoritt er 6,5x55 eller .308 win og verkar som det er mange andre sine og så derfor kan du gjera gode bruktkjøp med 30-06. Må innrømma at eg aldri har skote med sistnevnte kaliber men det er eit svært utbredt kaliber og gjere jobben sjølv om det har dabba litt av popularitetsmessig men det er ikkje noko og bry seg om.

Link to comment
Share on other sites

Snikende ullteppe skrev (2 timer siden):

Hei! Som tittelen sier så er jeg fersk jeger, men har skutt aktivt på bane og konkurranse skyting siden 2012. 

....ser etter en rifle som jeg kan bruke til jakt på småvilt og litt baneskyting. 

Hvis hovedområdet er jakt på småvilt (og kanskje et rådyr eller en hjort i blant?) samt bane, ville jeg uten særlig nøling valgt en rifle i 6,5x55. Jeg har A-bolt (eldre utgave), dama har A-bolt (ny utgave), og vi er begge veldig fornøyd. Tikka T3 blir heller aldri feil.

 

Om du virkelig søker et allsidig våpen som også er velegnet for det største storviltet, ville jeg valgt et våpen kamret for .30-06. Som nevnt ovenfor kan du pga. patronens noe avtagende popularitet (forstå det den som kan!) gjøre meget gode kjøp på bruktmarkedet.

 

Jeg mener du uansett bør vurdere demper nå i første omgang, ikke minst for å spare hørselen under jakt. Jeg oppfatter at du er relativt ung, og da er det et spesielt viktig poeng. Om du velger en rifle i  .30-06 er lyddemper også en bra ting for å redusere rekylen.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (1 time siden):

......, burde ho ikkje vore seld allerede?

Tja, vet ikke det. Dette er bruktsalg nr. 2, og vi vet ikke hvor mange skudd den er gått tidligere. Kan være relativt få, kan være flere. Men at løpet på en slik jaktrifle er utskutt er nok lite sannsynlig. Vanskelig å si noe om demperen (type, kvalitet), men sikkert grei nok. Jeg ville nok sett nærmere på denne rifla om jeg var i TS' situasjon.

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra at demperen ser helt jævlig ut så funker den helt greit. Demper dårlig ift vekt/lengde, men den hjelper.

Får vel ny børse uten skjefte for 2500kr fra xxl (hvis de ikke er utsolgt) så det bør jo være med i vurderingen. Plukke opp et skjefte til 500-1000kr, brukt Hausken til 1000kr og en brukt Leupold til 2500kr.

Joda, det krever litt innsats, men greit å ha i bakhodet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville gått for 6,5 slik du beskriver ditt formål. Men om du tror du kanskje utvider til vilt større enn rådyr så er 308 også perfekt. Med rett kule kan du skyte rype med 308 😃 Lykke til med en spennende periode forran deg, bare å bruke kammeret til alt du lurer på, her finnes 1000 fasitsvar 🤪

Link to comment
Share on other sites

Jaktvåpen og 5 bærumstiere. Hadde plukket meg ut ei brukt 30-06 rifle fra finn eller i hyllene hos en forhandler. "Ingen" vil ha 30-06 lenger så det gir muligheter for gode kjøp i bruktmarkedet. Remington 700, Winchester Modell 70, Browning, eldre Sako og Tikka og sikkert noen til. Så kan du kjøpe på kikkerter, dempere, toføtter og annet ;) 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...