Jump to content

Avstandsmålerkikkert med svarte tall


RuneAa

Recommended Posts

Er på utikk etter en kikkert med avstandsmåler. Siden jeg er fargeblind rød/grønn fønker det dårlig med røde tall, slik det er i den jeg har i dag. 
Er det noen som vet om en bra kikkert som leser av avstandene med feks svarte tall? 
Kun kikkerter med avstandsmåler. Trenger ikke info om rein avstandsmåler, det har jeg. 
På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Hei dere. 
Har sjekket litt ut rundt en del kikkerter i høyere leie. Får vite at hverken Kahles, Leica, Meopta, Swaro, Vortex eller Zeiss kommer med svarte tall. Rødt over hele fjøla. 
 

Om noen eier en kikkert med svarte tall i displayet, si gjerne fra. 
 

Er det noen som strever med fargeblindhet og har erfaring med kikkertavstandsmålere nevnt over, som har god nok kontrast i rødlyset til at det går an å måle med dem på en grønn eng/skog så del gjerne erfaringer. 

Link to comment
Share on other sites

Displayene er en form for head up display. Så for at tallene skal være synlige, må de være selvlysende. Røde og grønne LED’er er de enkleste, og siden naturen er grønn, er det naturlig å velge rød. 
 

Dette er akkurat som at det ikke finnes rødpunktsikter hvor prikken er svart.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (24 minutter siden):

Så for at tallene skal være synlige, må de være selvlysende

De må da ikke det? Jeg mener da bestemt at jeg har sett i sett flere avstandsmålere med svarte tall. Men bare rene avstandsmålere. Jeg antar det da er et LCD-display som du ser gjennom, men vet ikke?

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (1 time siden):

De må da ikke det? Jeg mener da bestemt at jeg har sett i sett flere avstandsmålere med svarte tall. Men bare rene avstandsmålere. Jeg antar det da er et LCD-display som du ser gjennom, men vet ikke?

 

K

De må være selvlysende om det er en beamsplitter og et slags head up display.

 

man kan plassere er LCD display i okularplan, og se igjennom et slikt. Men jeg tror ikke det lages slike med god nok optisk kvalitet. 

Link to comment
Share on other sites

FNJ skrev (På 26.7.2022 den 21.05):


 

Her stod alt du ønsket å vite egentlig? 
 

Blend av ene tuben når

du har målt så ser du tallene. 
Evt har Leupold en ren avstandsmåler som gir svarte tall. 
jeg tenker første metoden er enklere enn å ha både avstandsmåler OG kikkert med seg når man jakter. 

Jeg bruker en Swaro El-range 3gen. Har hatt både Zeiss og Leica før. Kunne aldri gått tilbake til løs avstandsmåler nå......... 

 

Termisk optikk ødelegger nattesynet ved bruk. Alt annet blir svart etterpå rundt meg synes jeg.... lenge.... 

Skal man bruke termisk tenker jeg man må

ha det både på rifla OG håndenheten, ellers synes jeg det er enklere med en 56mm zeiss og nevnte El-Range.... 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Japp. Så interessant ut det tipset til FNJ. 

Erfarte på

første reinsjakt at avstandsmåler og kikkert ble mye styr. Greit å

ha begge deler i en enhet. 
Ønsker ikke avstandsmåler i termisk. 
Får jeg trikset til FNJ til å virke, så er jeg happy med Zeissen jeg har nå 👍

Takk for alle svar i tåden 👍

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...