Jump to content

Skyte med 130+ år gammel ammunisjon


jjrckd

Recommended Posts

Merkelig problemstilling dette.. Et perifert bekjentskap har en dobbeltrifle i kaliber «halvtom eller deromkring» produsert før 1890 som han vil prøveskyte. På spørsmål om hvor han fikk ammo fra så var svaret at han hadde originalammunisjon men at han var usikker på om det var svartkrutt eller korditt. Han hadde ingen kvaler rundt alder på ammo og fortalte at han ofte skjøt med ammo som var eldre enn denne😳 Er dette trygt?

Link to comment
Share on other sites

Gammel ammunisjon er utsatt for både forringet krutt og hylser som blir svært sprø. Det bør nok ses litt an på utvendig stand, samt forsiktig risting for å høre på kruttet.

Noe fasit finnes ikke, jeg har Krag-patroner fra rundt 1900 som ser ut som de er nye, og førti år nyere danske 8x58RD som ser ut som de har vært inni folk, med sprukne hylser og krutt som har blitt til blått støv.

 

Ole

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

jjrckd skrev (På 21.6.2022 den 19.04):

Etterbrenner på 10s i kaliber «halvtom eller deromkring» har jeg ikke nerver til..

Husk på grunnleggende skyteopplæring der du skal presse på avtrekkeren til skuddet går av som en overraskelse. Dette blir jo det samme, bare hold siktene på plass og konsentrer deg om siktebildet så kommer skuddet.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Klarte selvfølgelig ikke å dy meg og var så heldig at jeg fikk prøve 8 skudd. Kaliberet er mest sannsynlig 500 - 3» (500 Black Powder Express). VELDIG gøy og kun 1 stk etterbrenner med noen tiendelers forsinkelse.

Edited by jjrckd
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (6 timer siden):

Dette blir jo det samme, bare hold siktene på plass og konsentrer deg om siktebildet så kommer skuddet.

Omtrent noe sånt opplevde jeg det med noen bedritne magnumhetter i .416 Rigby. Ikke akkurat det ideelle kaliber når slikt først skulle skje :grin:

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (6 timer siden):

Husk på grunnleggende skyteopplæring der du skal presse på avtrekkeren til skuddet går av som en overraskelse. Dette blir jo det samme, bare hold siktene på plass og konsentrer deg om siktebildet så kommer skuddet.

Raufoss krone fra 60 tallet. Klikk...bang ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...