Jump to content

Stål ammo i en Baikal enkeltløper (fra USSR tiden)?


ArnG

Recommended Posts

Hei!

 

Har kjøpt ei gammel Baikal enkeltløp hagle fra USSR tiden (den er sikkert fra 70-80 tallet).

Kaliber 12/70.

Våpenet er bygget som et spett, men lurte på om det allikevel er trygt å skyte med stål ammunisjon i den?

 

Har noen erfaring med det?

 

Edited by ArnG
Link to comment
Share on other sites

Ikke erfaring med stål, men jeg eier en slik som jeg fikk til 16-årsdagen for etter hvert ganske lenge siden.

 

Disse er nokså solide, men fra fabrikken er de bare godkjent for 750 bar hvis jeg husker rett. Stål jaktammo er en del heiteste enn 750 atmosfærer. I tillegg har de trangere enn full trangboring, dette er ikke en god kombinasjon med stål.

 

En kunne eventuelt vurdere å kappe pipa bak trangboringen, for å få åpen sylinder boring i stedet. Da hadde jeg personlig ikke kvidd meg for å skyte stål i den, men etter boka er den likevel ikke trykkskutt og godkjent for stål.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nyere sandard stålpatroner - også jaktpatroner- er laget nettopp for slike våpen- uansett trangboring, altså ingen problemer. Les på patroneska før bruk, verre er det ikke. Verden har gått videre, selv om mytene om stål i gamle børser tydeligvis lever fremdeles. Skyt og vær glad. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kan hende det finnes noe som funker, men den artikkelen du lenker til sier spesifikt at Eley sin variant IKKE kan brukes i trangere enn halv trangboring.

 

Baikal enkeltløp er vanligvis enda litt trangere enn det som normalt kalles full trangboring. Videre så har de hardforkrommet løp, som gjør det vanskelig å brotsje opp til åpnere choke. Du får det kanskje til, men brotsjen kan bli herpet og finishen inni løpet blir så som så. Derfor min ide om å simpelthen kappe pipa bak choken.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har selv en Baikal enkeltløper, den er såpass trangborret at skulle nermest tro at haglene går ut munningen "one by one",😄 - la MAX halv choke være den trangboringen (det all ekspertise) mht gamle våpen med tvilsom stålkvalitet og bruk av stålammo være nettopp det maximale, uansett enkeltes besserwisseres tvilsomme rekomendasjoner...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Vargen said:

Kan hende det finnes noe som funker, men den artikkelen du lenker til sier spesifikt at Eley sin variant IKKE kan brukes i trangere enn halv trangboring.

Du fikk feil link, les for Rottweil sine patroner. Eley har også Standard stål- har selv av de i skapet. Forøvrig skyter stålpatroner trangt, så om en treffer med ekstra full trangboring er vel ett annet spørsmål. Bruker du rett ammunisjon tåler børsa dette om den er i grei stand. Forøvrik er en gammel Star enkeltløper solid så det holder.  Les forøvrig på ammunisjonseska- og denne tråden, der forklares mye. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Rottweil sier 28 grams ladningen er trygg i alle choker, ser jeg nå. Verden går framover altså!

 

På Eley sine sider klarer jeg i farten ikke å finne noe like tillitvekkende, det står de kan brukes i "most shotguns on the market" men jeg ser ikke noe om choke.

 

At enkeltløp Baikal er solid er vi enige i, jeg bruker min til ballistiske eksperimenter langt utenfor ladetabell med 3d- printede hylser av egen konstruksjon. 

Link to comment
Share on other sites

Problemet med stålhagl i trangboring er ikke trykkoppbygging. Trykket er så lavt når haglene kommer så langt ut at det er en liten brøkdel av makstrykk. 

Problemet er at stålhagl ikke lar seg komprimere slik som blyhagl og det blir en klump som rett og slett utvider choken. På en dobbelløper blir da sammenloddingen av pipene ødelagt, men på en enkelløper blir det i verste fall bare mindre trangboring. I en Baikal er løpsveggene så tykke at dette ikke er noe problem uansett, de er vel mer enn det dobbelte av en vanlig jakthagle og stålkvaliteten er god. Problemet oppstår når løpsveggene er tynne slik som på lettbygde jakthagler med loddede løp.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...