Jump to content

Løpslengde på 8x57IS


Resuam

Recommended Posts

Noen kalibre krever lange løp og andre kalibre kan godt ha kortere løp. Hvordan er dette med 8x57? Hvordan vil den fungere med 52cm kontra 58cm? Skal ev brukes på jakt med blyfri ammunisjon og tipper rundt 170 gn. 

Edited by Resuam
Link to comment
Share on other sites

Du taper 2-5 m/s (typisk 3-4) i utgangshastighet for hver cm du korter ned pipa. Kan variere med kaliber og patron, og dels også fra rifle til rifle. Hvor mye du taper med ditt våpen vet du egentlig ikke før du har prøvd (kappet og prøveskutt!), og da er det for sent. Så hvis du velger monolittiske kobberkuler som krever god hastighet for å gi sikker ekspansjon, og du planlegger å strekke skyteavstanden på storvilt, er rådet: ikke kapp! Skyter du på moderate hold tror jeg ikke en reduksjon i utgangshastighet på sånn 20-25 m/s er noe å bry seg om.  

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Jeg har 43 cm pipe til min Blaser R8 i 8x57is.. bruker hovedsaklig 160 grs ttsx i den.. ladd med CFE 223 krutt så klarer en V0 850 ms.. og 840ms med N550 med 58 cm løp så fikk jeg 900ms med cfe 223 og 870ms med N550..  med dvs.. at jeg mister ca 3ms for hver kappet cm.. 

 

med 43 cm pipe så har fremdeles 160 grs kulen 3150 joules på 100m.. så elgen detter nok..

Link to comment
Share on other sites

På den 8x57 en jeg har nå er det 52 cm pipe. På den forrige jeg hadde var det 60 cm pipe. Å ja det er forskjell har nokk ca 30 m/s mindre utgangshastighet på den jeg har nå en på den forrige. Men dessverre var det ikke lengre pipe å få der og da da jeg kjøpte den jeg har nå. Blir vel til at jeg ettervært kjøper en lengre pipe.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Man får prioritere. Skal en bære mye vil en etterhvert bli noe lei av ei lang pipe som stadig hekter seg fast i vegetasjonen. Jeg valgte 51 cm da jeg bruker demper som bygger på 10 cm. Mener da fremdeles å ha ei «200 meters» elgrifle, selv med blyfritt. Lader 160 gr TTSX til 845 m/s med N540. 

Link to comment
Share on other sites

Nybegynn3r skrev (40 minutter siden):
Sunnmøring skrev (1 time siden):

har 9.5 kg med CFE223.. så akkurat det tar jeg ikke så tungt .

Du har søkt om å få oppbevare mer enn 5 kg altså?

Det har jeg.. har 9 forskjellige kaliber så det blir litt krutt om en skal ha litt til de forskjellige.. selv om noen kaliber bruker samme krutt..

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...