Jump to content

Nabo. Skyter


Recommended Posts

Hei nabo av meg skjøt med rifle/gevær. Og hørte et skudd suse forbi meg og ble lit redd stivnet till og stod stille i sikkert 5 minutter  hva skall man gjøre 

Har snakket med politiet men de mener eg kan selv velge om eg kan nadmelle dette men va slakks konsekvenser vill det få for naboen 

Link to comment
Share on other sites

Umulig å si på forhånd.

I verste fall inndras alle våpen + fengsel.

 

Hvilket forhold du har til naboen, og vil du ha i fremtiden?

 

Jeg ville bedt naboen om en skriftlig forklaring på hva som skjedde og latt beskrivelsen av hendelsen avgjøre veien videre: Bortforklaringer og unnaluring - rett til politiet med anmeldelse. Grundig redegjørelse og troverdig forklaring på hvordan all risiko for deg i fremtiden er eliminert - tilgivelse.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hadde startet med å snakke med naboen. Fått han til å vise hvor han skyter og forklart at du opplevde at en kule passerte deg slik han skyter nå. Opplever du han er en dritt og bortforklarer osv anmelder du han. Skjedde det han gjorde pga uforutsette ting (rikosjett eks) la han få en mulighet til å lage bedre kulefang eller at han skyter en annen retning osv. Lykke til! :) 

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (2 timer siden):

Det er ikke greit å gi kvalifiserte råd basert på det du har skrevet.

 

Du må nok gi flere opplysninger, ja.

 

I utgangspunktet kan enhver grunneier drive "uorgansiert" skyting på sin egen eiendom.

 

Men enhver kan også ferdes fritt i utmark (allemannsretten), så lenge det ikke hindrer grunneriers bruk av sin eiendom.

 

Dvs., hvis en grunneier sier "i ettermiddag skal jeg trene med elgrifla på Styggblautmyra", så må andre holde seg unna.

 

Selvfølgelig skal ikke skyting være til fare eller sjenanse (annet enn nødtørftig lyd) for naboeiendommer.

 

Henrythefrogg skrev (9 timer siden):

Og hørte et skudd suse forbi meg   -  

 

For å høre kulesmellet, må man være ganske nære projektilet. Jeg vil kanskje tro  at det heller var et rikosjett du hørte, de lager ganske heftig lyd.

 

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jegermeistern skrev (8 timer siden):

For å høre kulesmellet, må man være ganske nære projektilet.

Nei. 100-200m unna kulebanen høres kulesmellet fremdeles godt. Egentlig vil ca alle som er foran våpenet høre det. Men det er jo ikke akkurat "susing", så her er det nok ikke et grovkalibret våpen iallefall.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...